Bukefalos 28 år!

Kostnad- dra in vatten

metspo

Trådstartare
Hej!

Svårt för mig att förklara då jag inte kan så mycket om ämnet!

Har en stor gård där hästarna står i renoverat föredetta kostall.
Det finns el, det fanns vatten indraget förr men då kossorna flyttade här ifrån för ca 10-15 år sedan har ingen haft på vattnet sedan dess och ägarna till byggnaden vet inte riktigt hur det funkar.

Jag vet inte om det går att ta på vattnet någonstans, inte dem heller då de ärvde gården nyligen för två år sedan.

-Kan man "dra ur" vatten? Så man måste installera om det igen?
Om inte, något tips på vart man kan sätta på vattnet igen? ;-)
Eller några erfarenheter om att göra om det på nytt istället av någon anledning?
Misstänker att man får spola en hel del och rengöra på något vis innan det blir OK att dricka?

- vad kostar det att dra in vatten ungefär?
De finns vattenledningar, dels vattenkoppar och så finns det ställe där man kan fylla med hink. Ja är intresserad av att ha ett eller två ställen i ladugården/stallet där man kan fylla på vattnet i hinkar. Alltså ej vattenkoppar.

Det är egen brunn till huset, huset ligger ungefär 25-30 meter från ladugården.
Närmsta brunnen ligger 50-60 meter bort om man inte kan ta vatten från huset? ...

Några tips angående värmeslingor eller liknande? Vill inte att det ska frysa när det är kallaste årstiden ute i vinter.
Tacksam för svar !
 
Sv: Kostnad- dra in vatten

För att upp vattnet från brunnen behövs en pump. På en lantgård är det vanligast med hydrofor pump. Så börja med att se var den finns som förser boningshuset med vatten. När den är hittad så se om det ser ut att gå någon ledning från den till stallet.
Om det har funnits mjölkkor på gården kan det finnas en egen pump i närheten av mjölkrummet.

Vad kostar att lägga in går inte att säga utan att man vet mer. För det kan vara så enkelt som att öppna en kran till att man måste lägga ny ledning från brunnen och sätta in en ny pump.
 
Sv: Kostnad- dra in vatten

På sidan av ladugården mellan ladugården och åkern så är det högt gräs, märkte att det fanns en brunn där! Nu fattas det att undersöka den och kollla med förra ägarna om de är avstängt eller vad som hänt.
 
Sv: Kostnad- dra in vatten

Vi drog ut nytt vatten i stallet förra sommaren. Precis som hos dig fanns gamla ledningar men dessa hade satt igen troligen av kalkavlagringar. Iaf såg det då ut när vi helt sonika sågade av alla rören till kornas vattenbås. Vi tog vattnet från ett utomhusuttag på huset, det hade avstängning med ventil inne i källaren o frös ändå varje vinter. Vi kopplade på PEMslang(dvs plast) i grov dimension. Grävde ner den ca 60cm och drog den bort till ett lämpligt ställe på ladugårdsväggen. Där inne satte vi en trevägskoppling där vi kunde gå på med värmekabel, av praktiska skäl så sitter en likadan koppling med värmekabel i ifrån källaren oxå och så går dom omlott en bit på mitten. Inne i stallet sitter en ventil, då den ligger efter värmekabeln så byggde vi ett värmeskåp, isolerat och med frostvaktselement. På vintern lindar jag en självreglerande lös värmekabel runt uttaget och ventilen. Alla rör är även isolerade med speciella frigolitrör.

Jag är supernöjd! Vattnet har inte frusit, snarare är vattnet varmt om man drar på det och det inte är använt på en timme... Kablarna drar nog en 200:-/mån i el.

Hela kalaset slutade för oss med gratis grävmaskin och gratis rörmokare runt 4-5000:-, rörkopplingar är svindyrt, likaså värmekabel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 025
Senast: Efwa
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 692
Senast: Ajda
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 129
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp