Vatten till får

Maxa

Trådstartare
Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en del av hästarnas vindskydd under vintern. Jag ska bygga fårhus åt dom i sommar. Nu har jag haft djurskyddet på besök och det var minst sagt ledsamt och förvirrande.

I vinter har fåren fått sitt dricksvatten i en Thermobar som står en bit upp på en träställning fåren går upp på en ramp av betongplattor som mäter 1 gånger 0,5 meter, höjden från klövarna till toppen av Thermobaren är 45 cm. Det gör att det inte hamnat avföring eller får (inte så ofta iaf ) :D i vattnet samtidigt som dom får böja sig ner och dricka uppifrån som jag tycker i en naturlig ställning. Två stycken kan dricka samtidigt med lätthet även om det ibland ryms tre med fårmått.

Tidigare får tog jag över med befintligt fårhus och värmvattenkopp på isolerat rör i ett hörn med träramp hela vägen framför. Funkade jättebra då dom kunde dricka "nedåt" ingen förorening och höjden påverkades inte av att bädden höjdes. Hade tänkt att kopiera det nu i nya fårhuset. I stor sett samma som jag har provisoriskt nu i vinter.

Nu till problemet, det här sättet att tillse att fåren får vatten godkänns inte av djurskyddsinspektören som var hit då hon menar att vattnet måste stå på golvet/bädden typ en hink högt för att det ska bli en naturlig drickställning. Att jag hävdar att det blir smutsigt bemötte hon med att jag får rengöra oftare än en gång per dygn, vilket blir svårt då jag både arbetar och sover ibland och min erfarenhet är att får är bra duktiga på att smutsa ner hinkar som är i tramphöjd. Jag har alltid hängt upp vattenhinkarna i lammningsfållorna med hinkhållare så vattnet ska hålla sig rent och lammen inte ska drulla i och riskera drunkna, det får jag inte heller göra vid framtida lamningar då hinken ska stå på bädden. Enligt jordbruksverkets hemsida "djurhållning i ligghallar" så ska det vara 50 cm från underlag till övre kanten på vattenbehållaren till vuxna får, när jag påpekade det så undrade djurskyddsinspektören var jag läst det. Nu skulle hon kolla upp det och återkomma...

Det lutar åt att jag helt enkelt drar in vattenkopp med ramp i det nya fårhuset för att fåren ska få rent, frostfritt vatten dygnet runt. För att blidka djurskyddet så erbjuder jag fåren vatten i hink två gånger per dygn som nu. Gissa hur besvikna dom blev när jag första gången kom med en hink med VATTEN! istället för godis. :angel:
Är jag galen som ska dra in vatten till djuren för ca 30000 kr som jag ska gömma undan vid nästa djurskyddskontroll? Jag tycker det känns hemskt att dom ska vara utan fri tillgång på vatten när dom äter kraftfoder eller har lamm, men det kanske funkar lika bra? eller?
Hur har ni andra som bor kallt, löst vatten till fåren på vintern?
Finns det någon som vattnar sina får enbart två gånger per dygn när dom äter kraftfoder och/eller har lamm? Hur törstiga är dom då? Har hört att lamm kan drunkna när dom är nyfödda om man har vattenhink på golvet är det bara svammel eller vad tror ni?
 
Jag undrar vad djurskyddsinspektören har för kunskaper om får?
Hela resonemanget låter förvirrat, det är vanligt att man lösningar där fåren får gå upp ett stycke på någon plattform när stallsäsongen inleds, men som inte behövs när ströbädden växt till sig.

Vattna två gånger om dagen till digivande tackor med lamm, tangerar vanvård, får dricker rätt oregelbundet, och ska inte serveras vatten, utan ha fri tillgång på vatten.

Frostskyddad flottörvattenkopp är det som är mest rationellt att använda. Alternativt en lagom hög Thermobar.
Thermobaren är jobbigare att göra ren än vattenkoppen, men risken att lamm drunknar ser jag som liten.

Flottörvattenkopp på isoleringsrör är bra och enkelt, det finns många varianter av lösningar.

30.000 kronor låter dyrt? Är det kostnader för att gräva ner en ny vattenledning som spökar? Annars kostar det kanske 10.000 ungefär att sätta in en elvattenkopp med flottör, alltså isoleringsrör, vattenkopp och transformator och diverse småpryttlar.
 
Är du säker på att du förstått rätt? Låter mycket märkligt.
Annars hoppas jag personen återkommer med bättre svar till dig - det kan vara svårt att vara påläst på exakt alla djurslag :)
 
Vi har vattenbalja till våra och dom som står i egen fålla har hink. Vi har låga baljor för att lammen inte ska ha svårt att ta sig ur om dom skulle plumsa i, har dock bara hänt 1gång på 5år med lamm.
Kollar vattnet 4ggr/dygn ca. Tycker det är väldigt sällan det är bajs vattnet, har ställt baljan så den är en bit ifrån foderbordet och utmed grind.
I hagen har dom vatten ifrån ett 1000liters fat och balja med flottör på marken. Den görs rent 1gång/dag.
Digivande djur ska ha fri tillgång till vatten.
 
Vi har vattenbalja till våra och dom som står i egen fålla har hink. Vi har låga baljor för att lammen inte ska ha svårt att ta sig ur om dom skulle plumsa i, har dock bara hänt 1gång på 5år med lamm.
Kollar vattnet 4ggr/dygn ca. Tycker det är väldigt sällan det är bajs vattnet, har ställt baljan så den är en bit ifrån foderbordet och utmed grind.
I hagen har dom vatten ifrån ett 1000liters fat och balja med flottör på marken. Den görs rent 1gång/dag.
Digivande djur ska ha fri tillgång till vatten.
Tillägg
Vi har det så året runt, har inga uppvärmda vattenkar/thermobars utan vi tar bort isen som blir, vintertid har vi petflaskor fyllda med saltvatten i baljan som isbrytare och det funkar faktiskt bättre än man kan tro.
 
Jag undrar vad djurskyddsinspektören har för kunskaper om får?
Hela resonemanget låter förvirrat, det är vanligt att man lösningar där fåren får gå upp ett stycke på någon plattform när stallsäsongen inleds, men som inte behövs när ströbädden växt till sig.

Vattna två gånger om dagen till digivande tackor med lamm, tangerar vanvård, får dricker rätt oregelbundet, och ska inte serveras vatten, utan ha fri tillgång på vatten.

Frostskyddad flottörvattenkopp är det som är mest rationellt att använda. Alternativt en lagom hög Thermobar.
Thermobaren är jobbigare att göra ren än vattenkoppen, men risken att lamm drunknar ser jag som liten.

Flottörvattenkopp på isoleringsrör är bra och enkelt, det finns många varianter av lösningar.

30.000 kronor låter dyrt? Är det kostnader för att gräva ner en ny vattenledning som spökar? Annars kostar det kanske 10.000 ungefär att sätta in en elvattenkopp med flottör, alltså isoleringsrör, vattenkopp och transformator och diverse småpryttlar.
Jag tyckte det var bra med djurskyddskontroll på får då jag upplevt att det är lätt, billigt och går snabbt att skaffa får och kanske intresset för att skaffa sig kunskap inte alltid hänger med. Kan säga att jag delvis ändrat åsikt nu. Inspektören har inte någon erfarenhet av får, jag frågade men å andra sidan kan man väl inte begära att dom ska ha det av alla/något djurslag. Hon läste innantill från ett formulär så det blev lite konstigt ibland. Frågade bla om jag hade fårgrindar när vi står bredvid ett helt gäng. Det som är lite skrämmande är djurskyddet inte följer jordbruksverkets mått och regler, vad ska jag då som djurägare förhålla mig till.

Har alltså haft ett besök och pratat två gånger i telefon. När hon var här var det hinkhöjd från bädden som gällde för vattenytan, alltså inte ramp upp till vattnet eller hinkhållare i lammkammare, min thermobar 65 eco var för hög även om den stått på golvet utan ramp. Nu efter andra telefonsamtalet så hade hon konfererat med medarbetare och nu måste jag inte ha vattnet i hinkhöjd på golvet, och det har hon aldrig sagt... nu går det att ha det högre men det är fortfarande osäkert om det är jordbruksverkets 50 cm för tackor som gäller för som hon säger så är olika raser olika stora... Hon skulle också kolla upp om det går att ha en sluttande ramp framför vattnet då hon var osäker på att det går att få en naturlig drickställning om frambenen är något högre upp än bakbenen. Ja ja oavsett så ska mina får få frostfritt, rent vatten i naturlig drickställning (den jag ser när dom dricker) även i framtiden. Men jag började fundera om det finns nån annan lösning än ramp för att hålla vattenkoppen från underlaget om jag missat nåt vanligt förekommande och självklart. Det finns väl en ställning för vanlig vattenkopp där man höjer koppen efter bädden men har aldrig sett den lösningen med isolering och värme.

Jo det är nedgrävningen som ställer till det ekonomiskt, måste gräva över gården och kostnaden för värmekabel, vattenrör och rörmokare 8 mil bort, förutom då själva vattenkoppen och det isolerade röret till den.
 
Vi har vattenbalja till våra och dom som står i egen fålla har hink. Vi har låga baljor för att lammen inte ska ha svårt att ta sig ur om dom skulle plumsa i, har dock bara hänt 1gång på 5år med lamm.
Kollar vattnet 4ggr/dygn ca. Tycker det är väldigt sällan det är bajs vattnet, har ställt baljan så den är en bit ifrån foderbordet och utmed grind.
I hagen har dom vatten ifrån ett 1000liters fat och balja med flottör på marken. Den görs rent 1gång/dag.
Digivande djur ska ha fri tillgång till vatten.
Tycker det är intressant att det fungerar med vattenbalja och hink för dig. Undrar om det beror på utrymmets planering och eller storlek. I September hade jag hink på bädden ett kort tag innan jag började använda thermobaren. Hinken var tung, trekantig så dom vickade inte ut den men den var rätt bajsig snabbt. När dina tackor står i lammningsfållan, har du hink på golvet där utan att den blir omkullvält eller smutsig? Jag har hört att när tackorna är i lammningsfållan så hänger man upp hinken för att hålla vattnet rent och för att lammen inte ska riskera att drunkna när dom börjar resa sig och vinglar omkring. Det kanske bara är en skröna, är det bara jag som hört det?

Den här inspektören sa under besöket och nu under andra samtalet att det räcker att alla djur kan dricka sig otörstiga två gånger per dygn. Hon poängterade att alla fåren skulle rymmas vid vattnet och att det skulle räcka till alla. Men två gånger räcker oavsett väderlek, digivning och utfodring av kraftfoder. Mycket jobb och sämre för djuren tycker i alla fall jag.


Eftersom jag bor i Norrbottens inland så är det inte aktuellt med vattenbalja i såna fall Thermobar men den är det osäkert om den är godkänd för mina får. Skulle kunna fylla en balja med slang från hästarnas vindskydd men i framtiden vill jag slippa bära ut en massa diskvatten från baljan så därför tänker jag mig vattenkopp då det blir så lite att bära ut. Ja jag är lat:) räcker att bära ut från hästarna där jag inte har nåt val då dom vägrar vattenkopp. :mad:
 
Tillägg
Vi har det så året runt, har inga uppvärmda vattenkar/thermobars utan vi tar bort isen som blir, vintertid har vi petflaskor fyllda med saltvatten i baljan som isbrytare och det funkar faktiskt bättre än man kan tro.
Var bor du när det fungerar? Jag bor i nordligaste delen av Älvsby Kommun och i slutet av september var isen så tjock i vattenhinken att det inte gick att knacka ur den på morgonen utan fick tina ur isen i värme. Då stod den ändå i en vattenbalja med spån i botten i ett vindskydd. Så jag tror säkert att man inte behöver uppvärmda vattenkar om man bor där det inte blir kallt och dessutom vill pyssla lite. Jag har inte heller uppvärmt vatten sen vår, sommar och tidig höst. Skulle gärna slippa kostnaden för varma alternativ men tror att det är rätt kört när temperaturen är mellan -15 till -30 en helt normal vinter (varje år har vi ner till 38- några enstaka dygn) här där jag bor i Norrbotten, alltså inte Norrland. :D
 
Vi har en termobar, är väll 50cm till överkant i början av vintern och 30cm i slutet. Har ingen ramp/pall eller liknande då jag inte tycker det behövs eftersom vi den i ett hörn som vi inte ströar så mycket på.

Bor i samma län som dig och det var då inga problem när de var här på kontroll (däremot tyckte de jag skulle ha smal rundstav istället för grov naturgren till hönsen 🙄)
Vanligt tycker jag bland fårägare här är att man har en klövpall som tackorna får kliva upp på med frambenen om man har fasta vattenkoppar. Klövpallen försvinner sedan i bädden under vintern.
 
Tycker det är intressant att det fungerar med vattenbalja och hink för dig. Undrar om det beror på utrymmets planering och eller storlek. I September hade jag hink på bädden ett kort tag innan jag började använda thermobaren. Hinken var tung, trekantig så dom vickade inte ut den men den var rätt bajsig snabbt. När dina tackor står i lammningsfållan, har du hink på golvet där utan att den blir omkullvält eller smutsig? Jag har hört att när tackorna är i lammningsfållan så hänger man upp hinken för att hålla vattnet rent och för att lammen inte ska riskera att drunkna när dom börjar resa sig och vinglar omkring. Det kanske bara är en skröna, är det bara jag som hört det?

Den här inspektören sa under besöket och nu under andra samtalet att det räcker att alla djur kan dricka sig otörstiga två gånger per dygn. Hon poängterade att alla fåren skulle rymmas vid vattnet och att det skulle räcka till alla. Men två gånger räcker oavsett väderlek, digivning och utfodring av kraftfoder. Mycket jobb och sämre för djuren tycker i alla fall jag.


Eftersom jag bor i Norrbottens inland så är det inte aktuellt med vattenbalja i såna fall Thermobar men den är det osäkert om den är godkänd för mina får. Skulle kunna fylla en balja med slang från hästarnas vindskydd men i framtiden vill jag slippa bära ut en massa diskvatten från baljan så därför tänker jag mig vattenkopp då det blir så lite att bära ut. Ja jag är lat:) räcker att bära ut från hästarna där jag inte har nåt val då dom vägrar vattenkopp. :mad:
Jag har inga exakta mått men ytan är ca 90-100kvm, rektangulär och vi har 9tackor med lamm och 1bagge på den ytan. Foderbord typ i mitten men som går att runda.
Jag har dem bara i egen fålla när dom är nylammade, ca 2*2m/fåll och då har dom en helt vanlig hink med vatten. Hittills i år har det varit bajs i vattnet 1gång och inte en enda gång utvält. Ställer alltid hinken mot foderbordet (knarrhult foderbord som är lite vinklat.
Har en murarbalja på 60liter och den byter jag/fyller 4ggr/dag.

Bor i Västergötland så vi har ju sällan kallare än -20°.
 
Drunknade smålamm i lamningsbox är absolut ingen skröna, jag skulle aldrig ha hink/kar/balja stående på bädden med små lamm. Jag serverar de stora tackgrupperna i uppvärmda kar (80-100 liter i varje, typ). I lamningsboxarna är det 7-liters kalvinkar som hängs upp så inte lammen når dem och i gruppboxarna med lamm är det vanliga 20-litershinkar som också hängs upp. På betet har de naturvatten.
 
Efter ett hembesök och tre telefonsamtal med mig och två rådfrågande samtal med kollegor har inspektören landat i att vattnet får vara placerat som det var vid tiden för djurskyddskontrollen. (Första samtalet skulle det bli en avikelse i kontrollrapporten på placeringen då fåren inte kunde få en naturlig drickställning om dom klev upp på någon typ upphöjning.) Däremot är det inte säkert att det godkänns om jag bygger det på exakt samma sätt i det blivande fårhuset det bedöms från fall till fall beroende på hur många djur, storlek på dom, flocksammansättning "(om många får är höga i rang och inte släpper fram andra behöver jag mer vattenkällor tex)" höjd på bädd och utformning av byggnaden.

Jag och kontrollanten har missförstått varandra rejält då jag trott att mått som anges i statens jordbruksverkets råd och allmänna föreskrifter är "det som gäller" vid djurhållning. Enligt den här kontrollanten så utgår dom från djurskyddslagen när dom gör kontrollbesök. I djurskyddslagen finns inga mått på byggnationer, inredning eller nåt annat så därför bedöms allt enligt den här kontrollanten på plats från gång till gång.

Det känns inte roligt att bygga fårhus då storlek och mått på inredning ska bedömas helt godtyckligt av en kontrollant som dessutom inte har nån erfarenhet av får. Jag utgår ifrån jorbruksverkets allmänna föreskrifter och råd när jag bygger i sommar, där finns många bra tips och råd som jag tycker överensstämmer med god djurhållning. Vid framtida besök av länstyrelsen räknar jag med "avikelser i kontrollrapporten" och får väl hantera det den dagen det händer.
 
Efter ett hembesök och tre telefonsamtal med mig och två rådfrågande samtal med kollegor har inspektören landat i att vattnet får vara placerat som det var vid tiden för djurskyddskontrollen. (Första samtalet skulle det bli en avikelse i kontrollrapporten på placeringen då fåren inte kunde få en naturlig drickställning om dom klev upp på någon typ upphöjning.) Däremot är det inte säkert att det godkänns om jag bygger det på exakt samma sätt i det blivande fårhuset det bedöms från fall till fall beroende på hur många djur, storlek på dom, flocksammansättning "(om många får är höga i rang och inte släpper fram andra behöver jag mer vattenkällor tex)" höjd på bädd och utformning av byggnaden.

Jag och kontrollanten har missförstått varandra rejält då jag trott att mått som anges i statens jordbruksverkets råd och allmänna föreskrifter är "det som gäller" vid djurhållning. Enligt den här kontrollanten så utgår dom från djurskyddslagen när dom gör kontrollbesök. I djurskyddslagen finns inga mått på byggnationer, inredning eller nåt annat så därför bedöms allt enligt den här kontrollanten på plats från gång till gång.

Det känns inte roligt att bygga fårhus då storlek och mått på inredning ska bedömas helt godtyckligt av en kontrollant som dessutom inte har nån erfarenhet av får. Jag utgår ifrån jorbruksverkets allmänna föreskrifter och råd när jag bygger i sommar, där finns många bra tips och råd som jag tycker överensstämmer med god djurhållning. Vid framtida besök av länstyrelsen räknar jag med "avikelser i kontrollrapporten" och får väl hantera det den dagen det händer.

Men det låter ju horribelt om Länsstyrelsen och Jordbruksverket inte har sådan kommunikation att kontrollanterna vet vad som gäller enligt Jordbruksverkets föreskrifter? Jag påstår förvisso inte att dessa alltid är utmärkta sett till vad jag själv anser är rimlig djurhållning men de ska ju åtminstone vara något att utgå ifrån. Då låter det ju jättemärkligt att du kan få nedslag trots att du följer reglerna.
 
Hade en bekant som byggde stall som skulle inspekteras. Det slutade med att bekanten fick berätta skillnaden mellan "bör" och "skall" för inspektören då den ville att bekanten skulle bygga om saker.

Givetvis fick bekanten rätt men det var ett mindre helvete att försöka övertyga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 393
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 840
Senast: Dopy
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 049
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp