Kostnad för tjänster?

charmant

Trådstartare
Snälla,kan några snälla männinskor här inne hjälpa mig med en sak.
Jag har ju inackorderings stall och en del vill ha hjälp med mockning ibland,omhändertagande av häst vissa hela dagar,osv osv.
Vad är rimligt att ta ut för kostnad för detta?
Jag åker 9 km till stallet och gör det vissa dagar 2ggr/dag då ingen annan hjälper till.
Vad kan man ta ut för tex
Mockning-
Omhändertagande av häst/dag...../vecka
Om folk inte hjälper till med helg jourer/kvälls fodringar osv.
Detta är et tstall på 5 boxar men just nu bara 3 upptagna,plus en häst till på väg in.
Det är jätte svårt att veta vad jag ska ta ut för dessa tjänster,och jag är ju dum snäll så jag tänker..ja ja bara denna gång och helt plötsligt står jag med massa hästar och inget ersättning osv.
Någon som har bra förslag?Tacksam för svar.

Sv: Kostnad för tjänster?

En sak till,det är sagt att vi ska hjälpas åt med ut och insläpp.Och kan man inte släppa ut vardagar så får man ta fler insläpp osv...

svårt,men på ett ställe jag vet så om man vill ha sin box mockad så kostar det 20kr per gång. sen ska du ju ha körersättning plus en massa annat,så mellan 1000-3500kr i månaden bör du ta betalt (beronde på hur många dagar det görs av dej i månaden)

svårt,men på ett ställe jag vet så om man vill ha sin box mockad så kostar det 20kr per gång. sen ska du ju ha körersättning plus en massa annat,så mellan 1000-3500kr i månaden bör du ta betalt (beronde på hur många dagar det görs av dej i månaden)

Visst är det svårt:crazy: Tack för ditt svar.....någon mer?

Detta tycker jag är rimligt.

mockning= 30kr/gång

Omhändertagande av häst 1 dag (=mockning, visitering, blanda foder, täcken osv) =100kr

Fodringar 4 hästar= 20kr/fodring
Intag/utsläpp+fodring 4 hästar = 50kr/gång

Ersättning för resa (18km) = 180kr/gång (om du måste åka ut extra)

Detta tycker jag är rimligt.

mockning= 30kr/gång

Omhändertagande av häst 1 dag (=mockning, visitering, blanda foder, täcken osv) =100kr

Fodringar 4 hästar= 20kr/fodring
Intag/utsläpp+fodring 4 hästar = 50kr/gång

Ersättning för resa (18km) = 180kr/gång (om du måste åka ut extra)
Detta lät ju helt okej,,,,100 kr/dag hade jag funderingar på faktiskt.
Det är ju ändå en hel del tid som går åt även om det går som på en räls när man ändå är ute.

100:-/dag så länge det handlar om "rent utnyttjande" iallafall men klart är man sjuk kan man ju hjälpasåt...hmm det är verkligen jättesvårt det där :eek: massa omochmen typ...du får tänka en stund till:idea:

Förslag om du ändå tar hand om all sköttsel av in och utsläpp är att du gör om kontrakten till att vara full sköttsel och höjjer hyran.
Jag betalar 500:- extra för full sköttsel på lösdrift. Det är 9-10 lunchjourer samt fodring av kraft av min häst.

Då slipper du mocka eller jourer.

Alt. två gör en prislista och sätt upp en lista med jourer. Är det sagt att ni ska dela på jourerna så ska ni ju göra det med.
Om de inte vill ta sina jourer kan de betala dig att ta hand om dom.

Förslag om du ändå tar hand om all sköttsel av in och utsläpp är att du gör om kontrakten till att vara full sköttsel och höjjer hyran.
Jag betalar 500:- extra för full sköttsel på lösdrift. Det är 9-10 lunchjourer samt fodring av kraft av min häst.

Då slipper du mocka eller jourer.

Alt. två gör en prislista och sätt upp en lista med jourer. Är det sagt att ni ska dela på jourerna så ska ni ju göra det med.
Om de inte vill ta sina jourer kan de betala dig att ta hand om dom.

Full skötsel är inget allternativ då jag gärna vill vara häst fri ibland jag med:smirk: En prislista är tanken men det är så svårt att sätta kostnader på saker och ting tycker jag.Mocjning tex... helskötsel i fall ägaren åker bort tex osv osv.
Jag vill inte att de ska kunna köpa sig fria från jourer för då slutar det ändå med att jag står med allt till slut.
Sen om dom byter sins emellan det gör mig inget.

Då beror det på var du bor och vart stallet befinner sig.
Mockning i stockholm är en helt annan prisklass än mockning ute i ett stall som finns mitt i skogen...

Du borde ringa runt och jämföra, om du inte kan hitta någon i ditt område, kolla upp stall på nätet som har samma prisnivå på stallhyran som det är i ditt stall, och kolla vad de tar för en mockning.

En liten tanke bara...

Om du kan tänka dig att göra dessa extra tjänster för att få in lite extra pengar så tar du ut det du tycker är skäligt men ändå så folk kan tycka att det är värt det.

Om du inte vill göra dessa saker så är det JÄTTEVIKTIGT att du inte lägger dig för lågt i pris, utan snarare saltar priset lite. Då kommer dina kunder dra sig för att vara lata och endast anlita dig bara när de verkligen behöver.

Jag kan tänka mig göra tjänster men inte till vilka små summor som helst.Självklart vill man kunan ställa upp på folk om dom behöver hjälp i bland och så men jag vill inte bli satt i alla alltid ha massa extra att göra...Hmm hur gör ni andra som har inackorderings stall?
Detta är jätet svårt då jag ofta är för snäll och det brukar sluta med att man bli utnyttjad och när man själv behöver hjälp är det svårt att få det osv.

Hakar på denna tråd om det är okej?

Jag ska resa bort i två månader och får då hjälp av en tjej i stallet med min häst.
Vet inte riktigt hur mycket jag ska betala för de två månaderna. Hon får mocka, fixa mat, sköta om min häst och rida. Hon behöver inte hjälpa till med fodringar in/utsläpp. Min mamma kan ta min häst någon dag i veckan om det skulle behövas.

Samtidigt som jag får en ovärderlig hjälp får ju hon rida och ha min häst som sin egen under den tiden. Det blir nästan som en fodervärd men ändå inte känns det som.

Tycker ni jag ska betala lika mycket som det uppges i de ovanstående svaren?

Jag står i ett stall där morgonfodring/utsläpp och insläpp/em-fodring ingår mån-fre. Kvällar och helger kollektivt. Var och en mockar, fixar foder själv. Jag har satt upp en prislista med tjänster jag tillhandahåller, då jag tycker det är bra att få in lte extrapengar (fattig student). Jag tar endast på mig tjänster om jag ändå ska ut och fixa med min egen häst.

Det är 17 hästar i stallet som är modernt och lättskött.

Morgonfodring med utsläpp (täcke på): 200 kronor.
Insläpp och eftermiddagsfodring: 150 kronor.
Kvällsfodring: 80 kronor.
Mockning av box, foderfixande och snabb koll av hästen: 50 kronor mån-fre, 100 kronor lör-sön.

Alla avgifter dubbleras om de ska utföras under s.k. storhelg, dvs. i anslutning vid jul, nyår och andra större helger.

ta saftigt betalt.

20 spänn gör att folk tycker det är värt det och så har du 10 boxar att mocka för 200 spänn. Inte värt det.

Ang du som åker bort. 1000-1500 för en månad tycker jag är rimligt.

Jag betalar följande för tjänster i mitt stall:

*50 kr dag för mockning, boxen strös samtidigt vid behov - har man halmströ eller spån ska detta dock finnas tillgängligt utanför boxen, torv går personalen och hämtar en kärra av i containern. Det ingår även i ordningsställande av kraftfoder och hösäckar , men även här ska fodret finnas lättillgängligt t.ex. nedtaget från skullen redan och havre och korn ska vara krossat. Dom byter även vatten i hinkarna i boxen och ställer fram vatten utanför boxen. Vill man ha det mockat en hel vecka (då kan även personalen ta ner hö vid behov osv . ) om man är bortrest så kostar det 100 kr /veckan.

*Täckesservice - ingår endast på morgonen av personalen. Kostar antingen 10 kr per tillfälle eller 100 kr i månaden. Antingen är det ett byte utav täcke på morgonen då som gäller eller påtagning av ett täcke.

*Lindor avtagna på morgonen kostar 10 kr per tillfälle eller 100 kr i månaden.

*Intagning av häst från hagen när hovslagaren kommer, ställer ut hästen i hagen efteråt och sopar kostar 20 kr per tillfälle.

*Intagning av häst eller utsläpp av häst utöver ett in/utsläpp per dag. T.ex. om man har varit och ridit hästen är svettig och man har tagit in den och den står inne i boxen och torkar men man vill ha den utsläppt igen så kostar det 10 kr per ggr.

*Insläpp eller utsläpp till gräshage, finns några gräshagar att utnyttja här nämligen men det är en bit till dom därför kostar det lite extra. 10 kr per ggr eller 100 kr i månaden för ett ett in/utsläpp.

I vanliga grundhyran som kostar 750 kr för en innebox och 450 kr för en utebox ingår morgonfodring, lunchfodring och eftermiddagsfodring.
Utsläpp och ev. insläpp om man vill ha hästen insläppt före kl. 16. På helgerna ingår morgon fodring och lunchfodring. Vardagskvällar, och övriga fodringar samt in och utsläpp på helgerna har vi schemalagda, det blir ca ett in/utsläpp eller en fodring per vecka. Vintertid tar stallpersonalen med en vattenhink vardera ut till hästarna i hagarna om man har en vattenhink ståendes utanför boxen. Det är när det är minusgrader och vattnet ute fryser, annars får man sköta detta sjäv i vanliga fall. Det ingår även anläggningsavgift i hyran; ridhus, ridtält, 2 belysta utebanor. Finns även kross, täckestork, spolspilta att tillgå.

Jag tycker våra priser är relativa. Vi har ju ändå en ganska låg grundhyra men vill ha man ha service får man betala rätt så saftigt för det. Dock tycker jag att det är super att det ändå finns service att tillgå. Kan tillägga att jag bor på en mindre ort också.

Vet även ett stall som har följande priser. Dock mer centralt beläget, en bit utanför en storstad.. Tillkommer även 25% moms på nedanstående priser..

Helinackordering
Foder, strö, in- och utsläpp, fodringar, mockning, full skötsel och omvårdnad dock ej träning och utbildning. 130 kr

Boxplats inkl. el och nyttjande av tvättmaskin, ridhus, ridbana, rakbana, rasthagar och skrittmaskin. 130 kr/dygn

Föl vid sidan 10 kr/dygn

Gästbox (inkl. spån) 100 kr/dygn

Lösdrift, endast för dräktiga ston och föl: Frigång på lösdrift, foder, strö, fodringar, full skötsel och omvårdnad dock ej träning och utbildning. 80 kr/dygn med föl vid sidan tillkommer 10 kr extra för fölet.

Tillgång till ridhus, ridbana, rakbana och skrittmaskin. 80 kr/dygn

Bete med tillsyn minst 2 ggr/dag, full skötsel och omvårdnad
30 kr/dygn

Priserna är saxade ifrån deras hemsida. Har för mig att det förut även fanns boxar som hade en kallhyra på runt 800 kr/månaden + moms utan några tjänster som ingick. Och att det kostade runt ca 16 kr genomsnittligen sedan för Ett in Eller utsläpp , men då betalade man också hela summan månadsvis.

Jag tycker inte du skall betala nånting alls! Tjejen får ju ha "en egen häst" i två månader gratis. Alla vet ju vilka kostnader det är. Om det är en vettig tjej är hon bara jätteglad att du har frågat henne. Men det bästa är ju förstås att ni pratar om det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 491
Senast: Edla
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 875
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka