Kostnad för transport

Sv: Kostnad för transport

Jag gjorde ingen värdeminskning på mitt första släp, en Trane 130. Samma pris i försäljning som i inköp. Perfekt. Däremot var den betydligt nyare Brenderupen ett riktigt katastrofköp i den bemärkelsen. Den nya vagnen som inte rullade många mil innan den såldes var också en riktigt mardröm.

Det som ingen har nämnt är ju vädeminskningen, det är förvisso ingen kostnad du betalar per år. Men det är ändå någonting att ta med i beräkningen tycker jag. För om man hyr släp så har man inte den kostnaden och man får hela tiden ett "nytt" släp.
Jag räknar lite halvhögt på en vädeminskning på 5000:-/år på mitt släp en 07 kylinge (ett supersläp om du frågar mig)

Annars så är det runt 1000:-/år för skatt, försäkring och besiktning. det mesta i service gör vi själva. Fick dock lämna in bromsarna nu och betala 2300:- för att få dom justerade....:crazy:

Jag räknar ingen värdeminskning på mitt släp, men så köpte jag det för betydligt mindre pengar än vad de egentligen står i på marknaden. Skulle jag sälja mitt släp nu, 1 år efter att jag köpte det, så skulle jag lätt få ut 10-15' mer än jag gav för det ;) (köptes begagnat, är en -05:a)

Det släp jag köpte fabriksnytt stod sig också bra i värde, på de 8 år jag hade det så sjönk det "bara" 12' i värde från nypris.

Måste fråga er, var har ni era släp försäkrade och vad är det för släp?

Känner att min försäkring verkar dyr i jämförelse med vad ni verkar ge...

thule prestige -11 helförsäkrad i länsförskringar, men har dock rätt mycket försäkrat där bl a mkt fastigheter så vi har lite rabatt :)

Jag har en Kylinge Eurotrailer -05 försäkrad i Länsförsäkringar och betalar 352:- i grundpris. På detta har jag 20:- i rabatt då jag har hemförsäkringen i samma bolag :)

Jag har 20% rabatt (förmånskund, har alla försäkringar i samma bolag), men betalar ändå 1006kr/år :(
Kanske läge att ifrågasätta premien? (hittade flera andra bolag som kan försäkra släpet till lägre kostnad, men måste kolla villkoren på dem)
Misstänker att släpets totalvikt påverkar premien också, mitt har totalvikt 1990kg)

hittade flera andra bolag som kan försäkra släpet till lägre kostnad, men måste kolla villkoren på dem
Misstänker att släpets totalvikt påverkar premien också, mitt har totalvikt 1990kg)

Tänkte precis påpeka det där om villkoren.

Mitt är typat till 1600 kg.

Har en Star Safir -03
Helförsäkrad i länsförsäkringar för 317kr/år
Totalvikt 1500kg

Senast ändrad:

Jag har 20% rabatt (förmånskund, har alla försäkringar i samma bolag), men betalar ändå 1006kr/år :(
Kanske läge att ifrågasätta premien? (hittade flera andra bolag som kan försäkra släpet till lägre kostnad, men måste kolla villkoren på dem)

Folksams försäkring täcker skador orsakade av tex en häst som fått panik i släpet. Jag betalar ca 500 tror jag för att helförsäkra min BOJ 216 - 05.

Vår försäkring skuttade upp rejält när vi vägde om från 1400 kg till 2100 kg.

Jag har för mig att jag någonstans hört att gränsen går vid 2000kg, och att det är därför släpen typas in på 1990kg.

KL

Väntar på offert från Folksam. Länsförsäkringar och If är billigare än mitt nuvarande bolag (T-H), men eftersom jag har dåliga erfarenheter från if sedan tidigare så ger jag hellre ett par hundringar extra per år för att ha kvar försäkringen i T-H som jag bara har positiva erfarenheter av.

Ska kolla vidare och fundera på ifall det är värt att byta bolag...

Vad har du för bolag?

Vilka bolag har försäkring som täcker om hästen har sönder transporten?
Jag ska försäkra mitt i morgon... Har trygghansa i de flesta försäkringar, agria till hästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra... 2
Svar
24
· Visningar
4 956
Senast: spinxx
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 981
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 620
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag velar och velar över det här med hästtransport! Köpa eller inte? Jag står uppstallad på större anläggning (med ridhus och hela...
Svar
3
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka