Bukefalos 28 år!

Kostnad hö och halm (i år)?

A

Anol

Kanske kanske är jag med häst...
peppar peppar.... är lite vidskeplig... man ska inte ropa hej förrän... ja ni vet!:o

Men måste ju börja planera för hö- och ströinköp!
Har inte så jättebra koll på priserna nu när man varit "hästlös" några år så snälla - hjälp mig att uppdatera mig på ungefärliga priser på hö och halm. Gärna i Eskilstuna-Strängnäs-Mariefredsområdet eller Södermanland. Om ni bor i övriga landet så uppdatera gärna ändå för det är ju alltid kul att jämföra...:smirk:

mvh
Tama (som just gjort sitt första inlägg här på forumet,hihi)
 
Sv: Kostnad hö och halm (i år)?

Jag bor ju inte riktigt i dina trakter, utan några mil öster om Uppsala. Jag har jättefint, analyserat hö med bra värden som jag betalar 2.10/kg för och då får jag det hemkört. Betalar 1.80/kg om jag hämtar själv. Det är "småbalar" på ca 16 kg.
Vetehalm i storbal med en vikt på ca 250 kg eller något mer, betalar jag 200:-/st för
Hoppas det är lite vägledning för dej.
 
Sv: Kostnad hö och halm (i år)?

TACK!
Ja det hjälpte lite grann:)
Hur länge räcker en storbal för dig tror du? (om man räknar för en häst)
 
Sv: Kostnad hö och halm (i år)?

Halm vill man nog inte använda år.
Själv kör jag med spån, 55 kr balen, fritt hemkört.
Hösilage 1,60 kr kg inkl. moms, fritt hemkört, finns 3 olika analyser att välja från.
Bor i Malmö.
 
Sv: Kostnad hö och halm (i år)?

ok.
Men varför vill man inte använda halm i år? Menar du för bristen på halm som det stått om överallt? För i stallet jag varit i har de jättefin halm (och massor av den också...).

Hösilage - visst är det det som måste gå åt på ganska kort tid när man väl öppnat? Eller blandar jag ihop det nu.. haha, kunskaperna sitter långt där bak och börjar vakna till liv men det går sakta:o
 
Sv: Kostnad hö och halm (i år)?

Halm vill man nog inte använda år.

Och varför skulle man inte vilja det, om jag får fråga???
Jag har fått tag på jättefin vetehalm och det är inga som helst fel på den. Jag skulle aldrig drömma om att använda dålig halm, det hoppas jag att du förstår. Jag har både tävlingshästar och fölmärrar i stallet.

Jag fortsätter till Tama: Kan tyvärr inte ge dej ett rakt svar på hur mycket som går åt till en häst pga att jag har sex stycken. Men jag skulle gissa på att en sådan bal räcker en månad?
Vidare, javisst är det så att man bör förbruka en öppnad hösilagebal inom 4-5 dagar, beroende på hur kallt det är. Men det finns små hösilagebalar åxå. De brukar ligga på runt 50 kg. Vet inget om priserna.
 
Sv: Kostnad hö och halm (i år)?

Tack Bulwark för utförliga svar!
Hmmm.. ja det kanske är svårt att frakta hem en sån stor bal:confused:
Kanske är bättre med småbal för mig då stallet inte är jättestort. Vet inte riktigt hur det är med utrymme och balar är ju lättare att ställa lite här och där om det behövs, haha.

Hösilage... hmm ja det kanske är något eller ska man ta "vanligt" hö? Hmm, jag är nog av den traditionella sorten... men jag har inga belägg för varför jag lutar åt hö:o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp