Bukefalos 28 år!

Kostnad ladda elbil utanför hemmet?

Fast nu svarar jag på ditt ursprungsinlägg. En Corsa kostar 7 kr att ladda/milen. Om du kör en hel del motorväg.

Sen är det ju högintressant vad DU kommer att köra. Är det stadskörning så kan du halvera kostnaden. 70-90 väg så hamnar du på 5 kronor

Hur jag kommer köra vet jag inte, eller jag vet inte hur en elbil ska köras. Så jag avstår för enkelhetens skull denna gång.
 
Nackdelen är att man måste sitta och vänta under laddning/tankning utanför hemmet.
Ja, det här är ett problem för mig som elbilsförespråkarna inte förstår.

Det är ju jättebra, man kan ju äta och rasta och gå på toa och shoppa medan man laddar.

Ja, det kan man. Men jag skulle aldrig rasta på en bensinmack. Jag vill käka medhavd matsäck, sittandes i skogen, dit jag promenerat en liten stund.
Och där laddar man exakt noll elbilar.
 
Hur jag kommer köra vet jag inte, eller jag vet inte hur en elbil ska köras. Så jag avstår för enkelhetens skull denna gång.
Du kör den som vanligt. Det jag menade är ska det pendlas lite mellan jobb, ica och stallet eller ut på semester. Stadskörning eller motorväg.

Förstår att du avstår. Det kan kännas lite förmycket.
 
Ja, det här är ett problem för mig som elbilsförespråkarna inte förstår.

Det är ju jättebra, man kan ju äta och rasta och gå på toa och shoppa medan man laddar.

Ja, det kan man. Men jag skulle aldrig rasta på en bensinmack. Jag vill käka medhavd matsäck, sittandes i skogen, dit jag promenerat en liten stund.
Och där laddar man exakt noll elbilar.
Fast man skaffar sig ju inte en elbil om det du beskriver är dagligsenarium. Det handlar ju om de gånger som man inte kan ladda ”på sitt vanliga” sätt.

En vanlig fördom att laddare bara är på fula plaster som mackar. Bor folk verkligen så illa till att det inte kan finnas trevliga promenadomgivningar på gångavstånd från tätort? (Och då menar jag inte enbart urskog)
 
Jag lånar ju förälderns elbil ibland, och upplever inte laddandet som något stort problem. Sommartid räcker batteriet 50 mil, så för vardagsåkandet räcker det gott att ladda hemma. När jag körde 30 mil i somras placerade jag bilen vid laddaren i samhället på måldestinationen några timmar, medan jag umgicks med personerna jag var där för att träffa.

Åker man ofta sträckor längre än så, eller om man inte har möjlighet att ladda bilen hemma, förstår jag om det känns bökigt med el.
 
Den bilen jag i så fall skulle hyra, går mellan 20-35 mil/laddning enligt uthyraren. Jag kör minst 8 mil om dagen, så det blir ju laddning var 3:e dag åtminstone. Jag skulle nog kunna köpa en elbil ändå, om den rullar längre på varje laddning. För 20-30 mil, behöver jahmg nog ha hemmaladdning för att orka med.
 
Ska jag ladda måste jag göra det på en betalparkering som kostar 8 kr i timmen, vilket innebär att man måste passa bilen så att man kan flytta den så fort man laddat. (Jag har ju redan en parkering med månadshyra eftersom det skulle kosta tusenlappar att behöva ha den på betalparkering jämt.) Det finns dessutom bara en aktör inom gångavstånd, och när deras servrar strular har vi, trots ett femtiotal laddplatser, ingenstans att ladda. :meh:

Det blir helt ohållbart stressigt, eftersom jag i regel kommer hem lagom till sängdags när jag har varit iväg. Hade väldigt gärna haft elbil annars, men jag har helt enkelt inte råd. (Har också en Peugeot som drar enligt spec och kostar runt 10:-/milen att köra.)

Tyvärr är det logistiskt knepigt att ha elbil om man inte själv har kontroll över laddmöjligheter, annars borde sådana som jag; stadsbor med liten bil, vara prioriterat att få till byta till el kan man tycka.

Förra bilen var en hybrid (tjänstebil) som kördes mestadels på el till vardags, men prislappen på den bilen var ju 50 ggr den jag har nu. (Bilen innan dess var en XC60 diesel som drog runt 0,65 trots mycket stadskörning.)
En vanesak skulle jag säga. Har kört elbil i flera år nu och spenderar flera månader varje sommar mer eller mindre heltidsboende på en camping utan laddmöjligheter över natten och med pendling till jobb/stall. Laddar snabbt när det krävs och tar en kaffe under tiden. Samma vintertid när vi kör mkt till fjällen, inga laddmöjligheter vid boendet där heller utan får ladda på vägen på någon av alla snabbladdare. Min räckviddsångest var störst innan jag gjorde bytet från diesel till el faktiskt man måste ju inte vakna varje morgon med fulltankad bil med diesel heller och att ladda typ 10-80 % tar max en halvtimme för en mindre bil (dock krävs ju en mindre bil med möjlighet att ta emot snabbladdning, vilket inte alla har vad jag förstått).
 
En vanesak skulle jag säga. Har kört elbil i flera år nu och spenderar flera månader varje sommar mer eller mindre heltidsboende på en camping utan laddmöjligheter över natten och med pendling till jobb/stall. Laddar snabbt när det krävs och tar en kaffe under tiden. Samma vintertid när vi kör mkt till fjällen, inga laddmöjligheter vid boendet där heller utan får ladda på vägen på någon av alla snabbladdare. Min räckviddsångest var störst innan jag gjorde bytet från diesel till el faktiskt man måste ju inte vakna varje morgon med fulltankad bil med diesel heller och att ladda typ 10-80 % tar max en halvtimme för en mindre bil (dock krävs ju en mindre bil med möjlighet att ta emot snabbladdning, vilket inte alla har vad jag förstått).

Fast det blir ju rätt orimligt om man måste stanna någonstans för att ladda på väg hem från stallet på vardagskvällar? Ställen som har laddare är typiska ställen som jag gör allt för att undvika för min egen mentala orks skull. Ska jag pausa vill jag som @Jeffery göra det ensam i naturen.

Jag har inte tid i min vardag för att stanna längre och handla eller liknande heller, annars är det väl ett rimligt ställe att ladda (om de har snabbladdare, "mitt" Ica laddar tyvärr långsamt :meh:).

Att lösa det på enskilda längre resor var det minsta problemet, då kan man stå ut med kompromisser. Men att lägga till ännu fler stressmoment på vardagar är inte görbart. (Nu spelar det ju ingen roll för mitt val, eftersom jag helt enkelt inte har råd med en elbil även om jag skulle vilja, men jag lär ju inte vara den enda som får laddproblem i vardagen.)

Det jag egentligen var ute efter är det märkliga i att sätta en siffra på vad en elbil kostar per kilometer, när laddpriserna varierar med flera hundra procent beroende på faktorer som man inte själv kan påverka? :confused:
 
Sålänge som jag bor som jag gör, en eltankning tar en halv evighet och räcker färre mil jämförelsevis mot nuvarande bil, så är elbil inte aktuellt.

Dvs, jag kommer aldrig att köpa elbil.
 
En vanesak skulle jag säga. Har kört elbil i flera år nu och spenderar flera månader varje sommar mer eller mindre heltidsboende på en camping utan laddmöjligheter över natten och med pendling till jobb/stall. Laddar snabbt när det krävs och tar en kaffe under tiden. Samma vintertid när vi kör mkt till fjällen, inga laddmöjligheter vid boendet där heller utan får ladda på vägen på någon av alla snabbladdare. Min räckviddsångest var störst innan jag gjorde bytet från diesel till el faktiskt man måste ju inte vakna varje morgon med fulltankad bil med diesel heller och att ladda typ 10-80 % tar max en halvtimme för en mindre bil (dock krävs ju en mindre bil med möjlighet att ta emot snabbladdning, vilket inte alla har vad jag förstått).
Mitt leasingavtal går ut i Maj så jag har börjat kika på ny bil. Och numera verkar alla kunna ta emot snabbladdning :up:
Tyvärr har som sagt priserna skenat otroligt så jag vet inte om jag har råd. Vill verkligen inte gå tillbaka till fosilbil. Älskar verkligen tystnaden i elbil slippa kladdiga handtag på pumparna, alla servisar.
Eftersom jag bara kör korta sträckor med denna bilen (max 22 mil tor) så behöver jag ingen fosilbil med hyperstor tank.
Jag kommer behöva att sätta mig och räkna på helheten. Iom att man kör så himla billigt och skatt och service är knappt något alls så kanske det inte blir så mycket dyrare i slutändan.
 
Mitt leasingavtal går ut i Maj så jag har börjat kika på ny bil. Och numera verkar alla kunna ta emot snabbladdning :up:
Tyvärr har som sagt priserna skenat otroligt så jag vet inte om jag har råd. Vill verkligen inte gå tillbaka till fosilbil. Älskar verkligen tystnaden i elbil slippa kladdiga handtag på pumparna, alla servisar.
Eftersom jag bara kör korta sträckor med denna bilen (max 22 mil tor) så behöver jag ingen fosilbil med hyperstor tank.
Jag kommer behöva att sätta mig och räkna på helheten. Iom att man kör så himla billigt och skatt och service är knappt något alls så kanske det inte blir så mycket dyrare i slutändan.
Det brukar väl alltid bli billigare totalt jämfört med motsvarande fossilbil, men det är ju inte säkert att det skulle vara aktuellt med helny fossilbil heller liksom.

När jag köpte min laddhybrid jämförde jag med motsvarande dieselbil (samma modell, liknande årsmodell) och kunde se att jag tjänade in det dyrare inköpspriset över tid.
 
Sålänge som jag bor som jag gör, en eltankning tar en halv evighet och räcker färre mil jämförelsevis mot nuvarande bil, så är elbil inte aktuellt.

Dvs, jag kommer aldrig att köpa elbil.
Du kan nog komma bli tvungen, med tanke på att det kan nog komma en dag då det inte finns några alternativ
 
Det brukar väl alltid bli billigare totalt jämfört med motsvarande fossilbil, men det är ju inte säkert att det skulle vara aktuellt med helny fossilbil heller liksom.

När jag köpte min laddhybrid jämförde jag med motsvarande dieselbil (samma modell, liknande årsmodell) och kunde se att jag tjänade in det dyrare inköpspriset över tid.
Precis.
Även fosilbilarna har blivit dyra.
 
Sålänge som jag bor som jag gör, en eltankning tar en halv evighet och räcker färre mil jämförelsevis mot nuvarande bil, så är elbil inte aktuellt.

Dvs, jag kommer aldrig att köpa elbil.
Det är helt ok att inte vilja ha elbil men jag förstår inte argumentet helt.
Bor man i eget hus installerar man ju laddare hemma.

Fast nu hamnar vi på ett sidospår från trådens ämne.
 
Mitt leasingavtal går ut i Maj så jag har börjat kika på ny bil. Och numera verkar alla kunna ta emot snabbladdning :up:
Tyvärr har som sagt priserna skenat otroligt så jag vet inte om jag har råd. Vill verkligen inte gå tillbaka till fosilbil. Älskar verkligen tystnaden i elbil slippa kladdiga handtag på pumparna, alla servisar.
Eftersom jag bara kör korta sträckor med denna bilen (max 22 mil tor) så behöver jag ingen fosilbil med hyperstor tank.
Jag kommer behöva att sätta mig och räkna på helheten. Iom att man kör så himla billigt och skatt och service är knappt något alls så kanske det inte blir så mycket dyrare i slutändan.
Vad bra! Kolla bara definitionen av 'snabbladdning' - vissa tycker att det är 50 kwH, jag tycker min är trist som bara tar emot 150 kwH. ;) :D Man blir fort bortskämd.

Jag räknade en hel del och för mig blev det typ omöjligt att ta ut en motsvarande dieselbil pga framför allt malus-skatten men också drivmedelkostnaden. Jag tvingades ju jämföra en fyrhjulsdriven dieselsuv med plats för hundbur, skidor, barnstol och som får dra minst 2000 kg med en motsvarande elbil och bara skatten är ju Enorm skillnad.

Mina dieselbilar var inte supersnåla heller, de drog väl runt 0,8 kanske i snitt om jag minns rätt, därtill kommer kostnad för olja, adblue osv.

Jag kör ca 4000 mil om året dessutom, så den sänkta bränslekostnaden är inte direkt försumbar.

För mig var dock omställningen mest påkallad av ett uselt miljösamvete över att vara så bilberonde som jag gjort mig med pendling till jobb, många skidhelger över året och dessutom hästägande med släpkörning, husvagnskörning osv.
 
Vad bra! Kolla bara definitionen av 'snabbladdning' - vissa tycker att det är 50 kwH, jag tycker min är trist som bara tar emot 150 kwH. ;) :D Man blir fort bortskämd.

Jag räknade en hel del och för mig blev det typ omöjligt att ta ut en motsvarande dieselbil pga framför allt malus-skatten men också drivmedelkostnaden. Jag tvingades ju jämföra en fyrhjulsdriven dieselsuv med plats för hundbur, skidor, barnstol och som får dra minst 2000 kg med en motsvarande elbil och bara skatten är ju Enorm skillnad.

Mina dieselbilar var inte supersnåla heller, de drog väl runt 0,8 kanske i snitt om jag minns rätt, därtill kommer kostnad för olja, adblue osv.

Jag kör ca 4000 mil om året dessutom, så den sänkta bränslekostnaden är inte direkt försumbar.

För mig var dock omställningen mest påkallad av ett uselt miljösamvete över att vara så bilberonde som jag gjort mig med pendling till jobb, många skidhelger över året och dessutom hästägande med släpkörning, husvagnskörning osv.
Jag har snabbladdning i min lilla Opel idag och tycker att det är guld de gångerna jag laddar borta. Laddar jag bara 80% så tar det ca 20 min 👍
 
Fast det blir ju rätt orimligt om man måste stanna någonstans för att ladda på väg hem från stallet på vardagskvällar? Ställen som har laddare är typiska ställen som jag gör allt för att undvika för min egen mentala orks skull. Ska jag pausa vill jag som @Jeffery göra det ensam i naturen.

Jag har inte tid i min vardag för att stanna längre och handla eller liknande heller, annars är det väl ett rimligt ställe att ladda (om de har snabbladdare, "mitt" Ica laddar tyvärr långsamt :meh:).

Att lösa det på enskilda längre resor var det minsta problemet, då kan man stå ut med kompromisser. Men att lägga till ännu fler stressmoment på vardagar är inte görbart. (Nu spelar det ju ingen roll för mitt val, eftersom jag helt enkelt inte har råd med en elbil även om jag skulle vilja, men jag lär ju inte vara den enda som får laddproblem i vardagen.)

Det jag egentligen var ute efter är det märkliga i att sätta en siffra på vad en elbil kostar per kilometer, när laddpriserna varierar med flera hundra procent beroende på faktorer som man inte själv kan påverka? :confused:
Man kan påverka väldigt mkt, t.ex genom att välja laddabonnemang där man vet precis vad det kostar per kwH beroende på hastighet/operatör osv. Det är bara orutinerade elbilsförare eller fossilivrare som fortfarande tror på att det är helt slumpmässigt.

Sedan är ju givetvis oviljan att ladda en parameter om man har en sådan stark känsla, men att gemene mans omöjliga omställning från fossilt till el skulle bero på att alla vägrar ladda i en halvtimme i veckan tror jag är tämligen uteslutet. Själv ser jag inte det hindret alls, jämfört med att behöva tanka två gånger i veckan känns 30 min vid samma tillfälle helt försumbart och även om det inte är rolig tid så är det ju mkt i livet som inte är kul cch som tar tid. Lämna in på service tar också mkt tid, oljebyte också, fylla på adblue osv också. Alla gör förstås som man vill, men att utifrån en sådan ganska ovanlig stark aversion mot att stanna och ladda dra slutsatsen om att det förhindrar omställningen för stadsbor är att dra väl stora växlar tycker jag.
 
Jag har snabbladdning i min lilla Opel idag och tycker att det är guld de gångerna jag laddar borta. Laddar jag bara 80% så tar det ca 20 min 👍
Ja precis, jag skulle helst vilja kunna utnyttja typ hela maxkapaciteten hos Teslas laddare och bara döna på så att det tar typ 10 min istället för 30, men det lär hinna utvecklas innan jag byter till nästa bil.
Jag upplever nästan att jag inte ens hinner gå in, gå på toa, köpa mig en god kaffe, vänta på att den tillreds, betala och komma ut innan jag behöver flytta bilen så det där med alldeles för långa laddpauser begriper jag mig inte (längre) på.
En sak var när jag hade MER-konto och laddade 'fritt' på deras laddare, då fick man ju för att snåla stå och häcka på 50 kwH (i Mellerud :D :D :D ) i typ 1,5 h. Fy så segt. Nu är de ju på samma prisnivå som övriga så då blir det superchargers för hela slanten.
 
Ni som pratar om snabbladdare och att ladda bilen i samband med tex besök i mataffären: hur lång tid tar det för er att ladda bilen? (alltså så att det blir fullt, för man kanske inte gärna åker och handlar varje dag hela veckan bara för att tanka bilen).
 
Ni som pratar om snabbladdare och att ladda bilen i samband med tex besök i mataffären: hur lång tid tar det för er att ladda bilen? (alltså så att det blir fullt, för man kanske inte gärna åker och handlar varje dag hela veckan bara för att tanka bilen).
Jag laddar aldrig fullt på en snabbladdare, men på en 'riktig' snabbladdare (typ 150 kWh och uppåt) så tar det mig ca 30 min att ladda från 10-80 %.
På en långsam destinationsladdare som de som oftast står utanför mataffär, hotell osv så är det väl oftast max 11 kWh vilket gör att det tar flera timmar att ladda från 10-80 %. På 80 % kan jag med sommarväglag köra ca 30 mil om jag inte ligger och kör med lite väl tung högerfot på 120-väg...

Tillägg: jag laddar aldrig i samband med mataffär. På långresor laddar jag i samband med kaffe/toa/matpaus. I vardagen när jag inte kan ladda hemma så laddar jag på ngn mack längs vägen och tar en kaffe, går på toa, svarar på jobbmail och sedan pyser jag vidare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp