Kostnader för häst?

Jag betalar ca 2000 kr per månad om man slår ut det över året. (Hyran är 1000 kr, där ingår hö, spån och ut-o-insläpp) I dessa 2000 är rena "drifts"-kostnader räknade. Därutöver betalar jag träningar, utrustning och ev. veterinärkostader. (vacc. inräknad i "drifts"kostnad)

/cranberry
 
Jag tror vi ligger på runt 1000-1500:- i mån per häst.
I detta ingår:

spån
kraft
betfor
mineraler
extra vitaminer till hovar
Skoning

Då har vi eget stall, men i dessa pengar ingår stallutrustning och annat som ska fixas med, så det är helt ok.
Ibland kan det ju bli mer än 1500:- också iof
 
Min häst Antica som är en D-ponny på 8 år kostar:
Kraftfoder: Hon äter dyr müsli och dyra pellets, ca 350 kr i månaden för det.
Hö: "Gratis", vi har egen gård.
Spån: 1 ½ bal i veckan, hmm, alltså 200 spänn i månan ungefär.
Stallplats: Vi har eget stall, så det kostar nästan inget.
Skoning: Dyrt på vintern med sulor å broddar, då blir det ca 700/sjunde vecka.
Avmaskning: 100 spänn per gång.
Veterinär: Aldrig varit sjuk, halt eller annat. Bara haft henne i ett halvår. Men besiktningen var dyr.
Annat: Hon har en sadel för 8000 täcken för säkert lika mycket osv. Det blir lite om man lägger ihop allt...
Kram!
 
Bor i Sthlm

Stallhyra: 4300kr (tagit bort mockningen så mammsen ska ha något att göra...) Ridhus 60x30, bana 80x30, behöver inte göra nåt... mat ingår
Träningar:4x240kr- b-dressyr,
4x100kr c-mark/hopp (månadhöst/vinter/vår)
Hovslagare: var 6:e vecka 1400kr (ringskor fram + kilslula, bak vanlig)
Vet: 300kr månad, kommer varanan vecka så de e alltid nåt man ska kolla.
Försäknig: 900kr
Övrigt: Rapsolja, grovsalt, gurkmeja - 100kr månad. Sen behöver man alltid nåt - just nu ett tjock innevitnertäcke...

Det är ganska dyrt att ha häst i sthlm! :banana:

Hare super
 
Min stora häst kostar:

* Försäkring 516 kr/mån
* Stall 0 kr (bor på egen gård)
* Halm ~100 kr/mån (får halmen - betalar balningen)'
* Hö 2 kr/kg - ca 800 kr/mån
* Havre 1,50 kr/kg - 60 kr/mån
* Mineraler ~40 kr/mån
* Hovslagare 750 kr/mån (helskoning)
* Vaccination ca 500 kr/år
* Avmaskning ca 150 kr/gång

Till detta kommer eventuella veterinära behandlingar (kostar 500 att bara komma in med hästen hos närmsta kliniken), utrustning (boots går som smör i solsken, benskydd ligger som klar tvåa, sedan alla fina schabrak som finns :love:, för att inte nämna alla täcken man bara måste ha, sedan snyggt träns, och sadeln är ju ett kapitel för sig...), morötter under vinterhalvåret, ridhuskort och inte minst träningsavgifter...

Usch - det är dyrare än man tror.... :crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 651
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 728
Senast: Sootie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 003
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
12
· Visningar
2 181
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp