Guldaskig

Trådstartare
Vad kostar er hund varje månad?

Hade en diskussion med två kompisar varav båda har hundar i liknande storlek och de la ut så olika mycket pengar på sina hundar så jag blev nyfiken och tänkte att på buke får man ju alltid bra svar ;)

Sv: Kostnader

Finns rätt många trådar i ämnet. Prova sök i forumet.
Mina går väl på 2000 i månaden ungefär, men då snålas det inte in på något direkt. Går att komma billigare undan.

Jag betalar i snitt kanske 500 i månaden. det är försäkring, mat, tuggben och påsar. Hund modell liten. Har en kompis som har en liten hund också, vi köper stora säckar mat och delar på.

Sen tillkommer givetvis vaccinering, övriga vetrinärbesök och liknande.

Jag räknade tidigare på 500 kr/månad på min. Nu har vi bytt foder (eller ja, snarare leverantör=större säckar som gör det billigare) så nu ligger väl kostnaden på 300-400 tror jag.
Det är det som måste betalas (försäkring, foder, lite ben och godis). Utöver detta är det pengar för kurser, medlemskap och utrustning.
Slår jag ut förra årets kostnader under de månader jag hade honom blir det runt 1000 kr/månad (inkl utrustning, kurser, försäkring, vaccin, avmaskning, fästingmedel, veterinärbesök, mat, försäkring, osv).

Har en dvärgschnauzer.

Mina kostar så mycket i månaden så jag vågar inte räkna ut :crazy:

Men foder är ca 1000kr och försäkring ca 500kr i månaden för två schäfrar.
Därtill vaccinationer, kurser, läger, tillbehör till det man håller på med (sök, spår, bevakning, rapport och lydnad), resor till och från träningsplatser och ett stort antal medlemskap i olika klubbar.
Det kostar minst lika mycket som när vi hade häst :eek:

Det är ingenting som jag tänker (o)roa mej med att räkna ut. Men här är krogrundorna få (obefintliga) o jag hundarna är mitt enda intresse. Men pengar det kostar det. :eek:

Jag har pressat ner kostnaderna för mina hundar nu, och har en sammanlagd månadskostnad på 2000 kr för 4 st Amstaffar. Detta gäller dock bara mat och försäkring (Som är rabatterad för att jag är uppfödare och har många).

Innan foderbytet hade jag en kostnad på strax under 4000 kr/månad, men då hade jag bara 3 hundar.

Allt vad gäller koppel, bilburar, byte till större bil, vaccinationer, leksaker, WP-selar, utställningar, medlemskap etc vill jag helst inte tänka på :p

Jag har en hund som har blivit dyrare ju äldre hon blir. Med specialmat för levern, blodprov 2 ggr/år för att kolla att levervärdena inte blir för höga, pensionärsgympa, Seraquin, laxolja, veterinärbesök och försäkring så hamnar vi på strax över 1500 kr/månad i genomsnitt. Förr kostade hon max 500 kr/månad.

2 hundar på 30-35 kg styck, ganska aktiva, kostar mig ungefär 600-700/hund och månad. Försäkringen stiger ju hela tiden, från att ha legat runt 100-lappen per hund är den uppe i 250 spänn per jycke. Maten är ganska billig, betalar ca 600 spänn i månaden för båda, sen tillkommer massa tugg och Lokas allergimedicin.

Jag undviker med flit att räkna ut min exakta kostnad, den är så hög att jag hellre blundar för det. :o;) Sedan är det alltid svårt att säga också, eftersom jag tävlar mest på sommarhalvåret t.ex.

Men mina två kostar iaf totalt drygt 600 i försäkring och 1500 i mat. Sedan dagmatte 100 kr per dag vilket ju blir 2000 i månaden om dom är där heltid, men än så länge har jag fått en del vardagar lediga så då ligger det inte så högt. Sedan köper jag en hel del ben och märgben. Pälsprodukter går också åt, säg 300 kr i månaden ungefär.

Utöver detta var valpis sjuk nu och behövde veterinär för 800. Jag går en kurs med den ena för 6000 kr, som sträcker sig under fyra månader drygt. Medlemsskap går väl på uppåt en tusenlapp per år. Och så tävlar jag för några tusen per år, i bara anmälningsavgifter. Där till kommer ju själva resorna. Det är den här biten jag helst inte räknar ut mer exakt. Vill gärna behålla min sambo ett tag till och han lär få nippran om han inser _exakt_ hur mycket jag faktiskt lägger på bara hundarna. :D ;) Vissa månader så händer det ju att dom ska vaccineras, alla pälsprodukter tar slut samtidigt, det är nån tävling som ska betalas osv och då är det riiiktigt dyrt. Andra månader rullar allt bara på.

Som man kan gissa gör jag i princip inget annat än hundarna. Jag kan gå ut nån enstaka gång men dricker inte alkohol, röker inte, köper inte särskilt mycket kläder (nya strumpor är det lyxigaste som finns ;)). Har iofs börjat träna mma nu med, men det fick jag i present av min sambo och är inget jag skulle haft råd med själv faktiskt.

Hur som helst så är det lätt värt alla pengar. Jag har så himla roligt med hundarna och på mina hundäventyr, dom är det bästa jag har! :love:

Per månad: 450 för den store, 250 för den lille. Mat och försäkring. Tuggben och ev. veterinärbesök är inte inräknade där. Några kronor i bensinpengar också. Till hundvakten, foderaffären etc.

Sedan tillkommer den stores medicin och glukosamin.

försäkringar och mat blir ungefär 800kronor i månaden och med medlemsavgifter, godis, träningsredskap osv kommer jag inte under 1000kr i månaden iaf :) Har också fått bytt upp mig till kombi eftersom jag har en stor hund = stor inköpskostnad

Hans första levnadsår kostade han mig 25tusen
Men nu räknar jag 12tusen per år men hamnar på 15tusen åtminstone...

Min hund har aldrig varit sjuk eller skadad och därmed inte kostat något i veterinärvård mer än sin årliga vaccinering.

Min snrt 3 åriga tik, runt 33-35kg, kostar nånstans runt 500lappen (försäkring och mat) utan en massa godis leksaker och tuggben. Hon sover hellre inomhus och så får det bli ;) När vi tränar kör vi med leksak, någon gammal trasa som vi kampar med. Men dock använder vi godis (dock använder vi hundmaten som godis, så vi slipper att hon får i sej för mycket godis och blir dålig i magen) när vi ska lära in nya trix!

Mina två (3,5 år, 35kg/70cm och 6 år, 45kg/65cm) kostar 1000kr i bara "nödvändigt", mat och försäkring.
Tillkommer tuggben, bajspåsar etc för ungefär 500kr/månad.
Tävlingar, kurser, bensin, medlemskap i klubbar ungefär 6000-7000kr/år.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 419
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 047
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 754
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka