Kostrådgivare/dietist

Bara kostrådgivare vet jag inte? Vill man gå ner i vikt finns det ju miljoner sätt att läsa sig till på nätet. Olika viktminskningsdieter och tillhörande föreningar för det. Jag vet inte heller i vilket syfte man skulle anlita bara en kostrådgivare?
Jag hade satsat på dietist om jag var intresserad av den biten.
 
Jag skulle inte ha något som helst förtroende för de kostråd jag fick av en kostrådgivare/pt, om mina problem var större än att jag bara ville gå ner lite i vikt av estetiska skäl. Jag skulle aldrig lägga min hälsa i händerna på någon med så ytlig utbildning.
Jag tycker det är ett problem inom hälsobranschen att så få har en gedigen utbildning som grund. Det tangerar ju alternativ hälsoområdet så antar att det är därför.
 
Om du vill jobba med mat och hälsa kanske du kan satsa på en utbildning inom ett område som inte är direkt kopplat till näringsvärden och kalorier utan som mer är inriktad på samhällsvetenskap eller sociala frågor? Jag tänker att det ju jobbas inom kommunerna med folkhälsa som matvanor, tandvård, fysisk aktivitet och så.

Jag vet inte riktigt vilka yrkesgrupper som jobbar med det men kanske BVC-sköterska, socionom, förskollärare, måltidschef inom kommun, folkhälsovetare (folkhälsovetare har dock en svår arbetsmarknad vet jag).
 
Jag tycker det är ett problem inom hälsobranschen att så få har en gedigen utbildning som grund. Det tangerar ju alternativ hälsoområdet så antar att det är därför.
Ja, det är sådant jag tänker på. Tex finns det tydligen något som heter "kostrådgivare inom lchf". Nu gissar jag att dessa inte har så mycket till arbetsmarknad, men det visar ju tydligt vilken grad av subjektivitet som ryms inom benämningen "kostrådgivare".
 
Ja, det är sådant jag tänker på. Tex finns det tydligen något som heter "kostrådgivare inom lchf". Nu gissar jag att dessa inte har så mycket till arbetsmarknad, men det visar ju tydligt vilken grad av subjektivitet som ryms inom benämningen "kostrådgivare".

Det finns ju inom alla dieter!
 
Ja, det är sådant jag tänker på. Tex finns det tydligen något som heter "kostrådgivare inom lchf". Nu gissar jag att dessa inte har så mycket till arbetsmarknad, men det visar ju tydligt vilken grad av subjektivitet som ryms inom benämningen "kostrådgivare".
Jo men jag tror att många kan tjäna mycket pengar. Inom hälsokostbranschen tjänas det nog en hel del på rätt många desperata människor som känner sig svikna av vården och samhället. Där finns ju inte några krav på var sig studier eller evidens direkt. Och hjälper det folk att må bättre eller till och med bli friska så är väl det okej antar jag. Hon Zytomerska (tror jag hon heter, var gift med Bingo Rimér) tjänar nog multum på sina LCHF-produkter. Hon har ju noll utbildning men jäkligt bra marknadsföring. Samma sak med Paulun fast han har väl någon slags kostutbildning i grunden, men han är inte dietist.
 
Kikade snabbt på utbildningar för kostrådgivare och hittade utbildningar på allt mellan 8 veckor - 1 år med diverse inriktningar... jag får inte så jätteseriösa vibbar? Därmed inte sagt att det inte finns seriösa och duktiga utövare, men att satsa på det om man vill byta yrkesbana gör mig väldigt skeptisk.

Hellre då lägga de 3 åren till dietist och få en ordentlig utbildning med god arbetsmarknad. Det är lite som om jag som satsar på att bli barnmorska skulle skippa utbildning och bli doula istället, får då får man ju vara med vid förlossningar och slipper alla åren på högskola. Men det är bara som jag tänker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp