Kotledsinflamation - igångsättning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 781
L

lul

hejsan,
min shettis har haft kotledsinflamation och blev sprutat med tuppkam och antiinflamatoriskt direkt i kotorna fram. han fick hagvila i två veckor och sedan skritt i två veckor och ska nu sättas igång.
jag har tagit det himla lugnt och första veckan promenerade jag bara med honom, för att sedan spänna för och skritta med vagn. han har nu fått skritta i tre veckor pga att underlaget är så himla hårt. han är dock skitpigg och skuttar en del då vi är ute och vill helst av allt spriiingaaaa!
men ofta när jag kommer in är han varm på kotorna - beror detta på det hårda underlaget eller är han inte helt återställt (böjdes igen efter två veckor o visade ingenting hos veterinären)? vågar jag ta in honom i ridhuset och sätta igång honom där? eller ska jag fortsätta skritta ute?

Sv: Kotledsinflamation - igångsättning

att hästen är lite varm i kotorna efter att ha rört sig är väl bara normalt? rörelse=blodcirkulation=värme....
är den däremot varm utan att först ha rört på sig, eller olika varm i benen kan man väl bli orolig (däremot behöver inte värme indikera på att det är ngt fel, bara om hästen är väldigt varm eller olika varm i benen).

ang underlaget, det bästa är att växla, ta hälften av passet ute och hälften inne!

hoppas att det bara är normalt - är väl aningens nojjig att det ska vara något fel :P
han känns kall och fin på benen innan man kört honom..

oroa dig inte. vet inte en enda häst som är iskall efter ett pass- och vore den det, DÅ skulle jag bli orolig!
om du nojjar, kyl benen med vatten efter(10-15 min/ben) och kolla en halvtimme senare, då ska den ha normal temp ska du se. kyla benen är oxå bra, för om det under arbete uppstått minimala blödningar i leden (det brukar alltså göra det) så stoppar du dom, och risken för överansträngning minskar

ahhh..det låter som sunda tips!
ska prova ikväll efter körturen att spola av benen.
hör av mig igen om det inte blir svala :d

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 530
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka