Kotledsinflammation - hur lång tid tar behandlingen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare traff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 5 555
T

traff

Någon som har erfarenhet av kotledsinfammation? Går behandlingen snabbt eller tar den flera månader?

Det beror på hur "svår" inflammationen är och vad den beror på. Hittar man inte orsaken kommer kotledsinflammationen för eller senare att komma tillbaka. Om hästen svarar bra på behandling och bara behöver sprutas en gång och man hittar felet som går att rätta till borde hästen kunna vara fullt ridbar igen efter 3 mån (beroende på om/hur länge den stått innan).

Väldigt generellt eftersom det ofta tar lång tid att hitta orsaken till kotledsinflammationen.

Ingen mer som vet nåt? Det är ju inte helt ovanligt så jag dristar mig till att putta upp tråden och ber alla om råd.

Kotledsinflammation brukar vara en sekundärskada, dvs ursprungsproblemet bör sökas på annat håll.

Hur länge hästen blir konvlaecent, ja det beror helt och hållet på. Det jag har hört är allt från 1 månad till utdömning efter ca 1 år, den senaste var konvalecent i 8 månader därefter gav vetrinärerna upp och ville avliva. Hästägaren tog kontakt med en kiropraktor, hästen var symtom och besvärsfri på 4 veckor samt klar för ridning.

Det beror lite på din veterinär. Och vilket preparat som hästen har sprutats med. Tuppkam ger längre konvalesenttid och kortinson kortare.

Men räkna med att om hästen har varit inne på klinik och sprutats med "tuppkam" (förr gjordes preparatet av tuppkam, därav namnet, numera är det en syntetisk kopia). 3 veckor till återbesök. Koll och om allt är ok så får du sätta igång hästen igen.

Man brukar säja att man ska låta igångsättningen ta lika lång tid som konvalesenttiden = minst 3 veckor med andra ord. Om hästen har haft längre vila så får du förlänga igångsättningen med samma tid.

Självklart ska man fundera på vad som gett upphov till skadan från början. Om du fortsätter att träna på samma sätt som innan skadan så kommer du garanterat att få samma skada igen.

En skada är en varning.

Nu är det ju jag som är livrädd. Vet har inte sett nåt än. Vrickning i hagen för en vecka sen. Markerar i traven i två dagar. Sedan ren. Dock svullen och varm. Hittade ett liten, pytteliten skorpa, straxt ovanför kotan som han ömmar på. Pigg och glad vid skrittridning och travar gärna vid hand på asfalt . . . .
Hoppas vetri har tid imorgon men antagligen är vi inte den sjukaste pållen efter påsk .. . nån som har erfarenhet av sticksår och svullnader?

Min häst vrickade sig i hagen för 2 veckor sedan,rätt illa såg det ut, men hon var inget halt, inget varm, inge svullen, visade ingenting när jag kände efter.
I onsdags började hon gå snubbligt med hf samt att hon höll på en del med mulen på kotan. Jaha tänkte jag, nu är det nåt skit iaf.... När hon sen började lägga öronen aningens bakåt samt spänna mulen när hon gick, jaa då VISSTE jag att nåt var fel(Damen visar ALLTID att hon har ont nånstans genom att spänna mulen/bakåt aningens med öronen) . Men fortfarande inget halt eller varm var hon... Tog ut vet. i torsdags och hon gick rent när jag sprang med henne.Vid böjprov däremot visade hon tregradig hälta. Diagnos= Kotledsinflammation. Vet. sprutade tuppkam direkt i blodet och kommer på åb om två veckor. Är hon schysst då sa han att jag kan börja skritta igång (jag tycker iofs att det låter som en väldigt KORT tid, vill nog ge det lite längre tid). Är hon inte ok sprutas hon en gång till.
Om inte det hjälper får hon gå på vila hela betessäsongen har jag tänkt, så får vi se i höst....
Så det verkar lite olika från vet. till vet. detta med konvalecenstid!

Är rädd att hennes leder tagit väl mycket stryk, hade ledinflammationer i alla ben(knä och kotor), samt inflammation i ryggen som hoppade runt från okt-02 tom sep-03. Då visade ett blodprov positivt för erlichios, och hon fick behandling.Har sedan dess inte varit halt eller haft ryggproblem.Förrens nu då.Bläää.....

Liknande trådar

Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
422
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
550
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 186
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka