Kotledsinflammationer

Status
Stängd för vidare inlägg.

lakrits

Trådstartare
Är kotledsinflammationer återkommande om hästen har haft det tidigare?
Har den lättare för att få det igen?
Vad beror det på?

Sv: Kotledsinflammationer

Ja, häst som haft det har en tendens att få tillbaks det. Beror på många saker,kanske skoningen höga trakter? vanligt förekommande.
Underlaget du rider på ! Ryggproblem? Sadeln? Din sits? kan vara många saker som sagt.
Håller tummarna för att du hittar orsaken till varför inflammation uppstått!

Hola,
Med risk för att få på skallen så vill jag hävda att kotledsinflammationer i första hand är relaterat till ridningen. Så en häst som har haft en kotledsinflammation behöver inte få det igen om ägaren tänker om och förändrar sin ridning. Alt säljer till någon som rider bättre (om man nu får säga så).

Det är av någon anledning inte ovanligt att vissa hästägare alltid får "problemhästar" med kotledsinflammationer, konstiga hältor och gud vet vad.

Mvh Eva

Du vet nog inte vad du snackar om...Har lång egen erfarenhet av denna åkomma på min häst. Det är den enda och första häst jag haft under 35 års ridning som har fått detta. Vi har haft olika ryttare på honom, problemet återkommer i a f.
Han har ridits omväxlande på grusvägar, gräs, nyproducerad ridhusbotten av kanonkvalitet - problemen återkommer i a f.
Enligt veterinären finns det två anledningar, direkt följd av en skada eller att hästens hållbarhet är försämrad och varför det är så det har man oftast inget svar på.

Det är ganska typiskt att det alltid dyker upp någon som ska skuldbelägga de stackars ägarna/ryttarna vars hästar drabbas - det lär ju inte hjälpa dem att du talar om för dem hur illa de rider ( utan att ha sett dem rida, och förmodligen utan någon som helst egen utbildning på området ) och att om de säljer till någon skicklig ( som du då ) så blir hästen frisk.
Själv är jag lite för gammal för att bli osäker på vad jag kan och inte kan och bryr mig därför inte för egen del men det kanske sitter en hel del lite yngre förmågor härinne och som du då gladeligen sågar längs med fotknölarna för att "de rider så illa".

Jag skuldbelägger ingen och har inget intresse av att köpa några andra hästar än de jag redan har tack.

Jag skrev att jag anser det relaterat till ridningen i första hand. Med det menar jag inte bara hur man sitter, skänklar eller tar i tygeln.
Som jag ser det så missas det att anpassa ridningen till hästens fysiska förutsättningar och hälsa, underlag, foderstat, utrustning och skoning.

Just din häst låter inte som att den har fysiska förutsättningar för att du och de andra skall kunna rida den på det sätt som ni försöker göra. Då låter det som att ni får anpassa ridningen till hästen, eller sälja till någon som är beredd att göra det.

mvh Eva

*kl*

Jag ska tillägga att det inte är min häst det handlar om för er som vet vem hon är och vad hon nyligen råkat ut för.

Detta handlar om en häst som jag är sugen på att rida lite framöver.

Vi "försöker" ingenting, vi har tränat målmedvetet och metodiskt för b-tränare i dressyr under en längre tid men jag ska genast framföra att det vi har "försökt" att göra, det gör hästen sjuk....
Kanske ska vidarebefodra hennes svar på dina påståenden sen också.

Det enda vettiga du skriver i ditt inlägg det är att man måste rida hästen enligt de förutsättningar den har. Efter ett antal jobbiga år med vår häst så har vi tillsammans med veterinär och tränare fått dra den slutsatsen att hästen inte håller för det tänkta ändamålet, träning och tävling i dressyr och därför ska han nu få tillbringa sina dagar som fritidshäst/promenadhäst istället.

Jag har relativt klart för mig på vilken nivå vi får ligga med ridningen för att han ska må bra och det får man acceptera, försöka hitta en ryttare som just uppskattar den biten med trevliga ridturer i naturen. Jag känner min häst så otroligt väl vid det här laget och känner numera av när det är dags för några dagars vila och lite massage. Veterinären har rek en lågdos av butta undder de perioder då han "går ner" och vila inte hjälper. Ska man rida eller ta hand om en häst med dessa problem så får man vara en känslig och uppmärksam ryttare för att hålla hästen så frisk som möjligt och inte den klåpare som du verkar förutsätta att alla utom du själv är. Anpassar man träningen kan hästen fungera utmärkt som ridhäst på hobbynivå, har hästen röntgenförändringar ser utsikterna kanske lite annorlunda ut men rådgör med en bra veterinär är mitt tips till TS.

Jag håller med om att ridningen i många fall kan vara boven bakom återkommande kotledsinflammationer, även om det naturligtvis finns många andra faktorer som kan ge upphov till problemen.
Till "andra faktorer" räknar jag faktiska skador (vrickningar osv), felatkiga benställningar hos hästen, andra skador som leder till felbelastningar. Till "ridningen" tycker jag att faktorer som dålig underlag, felaktig utrustning (sadel -ryggont - kotledsinflammation sekundärt) ska räknas. Man ska inte heller glömma bort felaktig skoning eller verkning.

Felaktig ridning är svårt att definiera. Min åsikt är att fritidsryttare, som kanske inte behärskar form och samling (och heller inte eftersträvar det) utan rider varierad ridning i skog, mark och på bana, inte får så stora problem med exempelvis kotleder. De försöker inte ersätta hästens naturliga balans med en form. Värst drabbade tycker jag istället att de av oss som kanske inte riktigt behärskar konststycket att rida hästen i en korrekt form utan missar faktorer som bakbensaktiviteten - hästens naturliga balans förskjuts och ersätts med något sämre.

Jag har själv en häst som drabbats av kotledsinflammationer (och två som inte gjort det, "trots" min ridning") - så jag försöker inte alls slå mig för bröstet och peka ut någon annan som dålig ryttare. Jag tror att det är viktigt att rannsaka sig själv och ta hjälp eller åtminstone få hjälp till en bedömning av såväl utrustning som ridning om man har en häst som oförklarligt drabbas av återkommande ledinflammationer. Efter att faktorer som benställningar, skoning/verkning, hälta eller smärta i annan led/rygg/muskulatur uteslutits förstås!

Till den ursprungliga frågan; en kotledsinflammation behöver inte alls komma tillbaka om man bara åtgärdar grundorsaken. Jag ser kotledsinflammationer i de flesta fall som sekundära, som ett symptom på ett annat fel. Om inte det grundlägganed felet åtgärdas finns stor risk att problemen återkommer.

Jag skuldbelägger ingen och har inget intresse av att köpa några andra hästar än de jag redan har tack.

Jag skrev att jag anser det relaterat till ridningen i första hand. Med det menar jag inte bara hur man sitter, skänklar eller tar i tygeln.
Som jag ser det så missas det att anpassa ridningen till hästens fysiska förutsättningar och hälsa, underlag, foderstat, utrustning och skoning.

Just din häst låter inte som att den har fysiska förutsättningar för att du och de andra skall kunna rida den på det sätt som ni försöker göra. Då låter det som att ni får anpassa ridningen till hästen, eller sälja till någon som är beredd att göra det.

mvh Eva

Jag tror nog att du har rätt i mycket. Nu har jag aldrig haft en häst med kotledsionflammation så jag kanske inte ska uttala mej.

Men dels har jag sett vissa ryttare vars hästar fått det, (olika hästar) och vad de har haft gemensamt, dels har jag hört av vet vad som kan ligga bakom.

Jag tror att de kan vara fel på sadel, fel på ridning, fel krav, fel underlag eller exteriöra problem, alt felverkad/skodd. Ibland säkert en kombination.

Om hästen genomgående rids på bogarna och/eller dessutom på volter med kraftig böjning och därmed mycket vikt på inner fram, så är det inte bra. Eller en häst som trycks ihop i ryggen och blir framtung.

Inte heller att rida i alltför mjukt, tungt underlag eller fara omkring i hög fart på hårda vägar.

Om hästen har ont någon annanstans som i ryggen och kompenserar kraftigt (eller tex av dålig sadel) så kandet också bli kotledsinlf.

Kort sagt tror jag att det antingen är ett direkt resultat av ridningen eller ett indirekt resultat av andra problem. I kombination med svaga kotor hos hästen kanske.

Jag håller med om att vissa ryttare har en tendens att få samma problem igen och igen och på olika hästar. Då måste man fundera. Ofta har det varit ryttare som rider på ridbanan 6 dagar i veckan av 7, i samma typ av arbete. Också de som hittar pålagringar hos sina hästar senare.

Men det är bara egna slutsatser det mesta. Dock bekräftat av veterinärer.

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen är RÄTT diagnosticerad med kotledsinflammation (inte hovled/kronben/strålben), verkligen får vila sig frisk, rätt skodd, rätt exteriör, rätt underlag, rätt sadel och rätt ridning - då är risken för återkommande hälta mkt minimal.

Gäller även hovledshälta. Problemet där är snarare att hästarna sätts igång för hårt för tidigt.

Strålbenshälta är betydligt svårare, särskilt om det finns förändringar. Strålbenshälta verkar oftast uppkomma vid förslitning och man kan finna förändringar på plåtar.
Chansen till stadigvarande tillfrisknad med full användbarhet känns rätt dålig(min personliga uppfattning) - 50/50?

Menar du att en b-tränare i dressyr skulle missa att se och åtgärda om man sitter och rider på bogarna, eller i felaktig form, missar bakbensaktivitet m m? I så fall har man ju betalat ett högt pris för någon som eg inte har den kunskap som de dokumenterat skall ha?

Jag blir uppriktigt trött på alla som försöker påstå något som tydligen veterinärerna inte ens vet, nämligen att ridningen är hela förklaringen på kotledsinflammationerna som tycks breda ut sig alltmer över landet. När det gäller vår häst så är vi då tre olika ryttare som då enl din och andras teori ALLA rider så illa att hästen upprepat får problem med inflammationer? Kan tillägga att det inte rör sig om sk fritidsryttare utan även ryttare som tävlat i både hoppning, fälttävlan och dressyr. Underlaget som ridits på duger åt GP hästar så jag tror inte att det är något djupt skitunderlag vi tränat på, eller rättare sagt jag vet att det är ett mycket bra underlag.

Inte heller sitter vi och tragglar på små volterna eller på bogarna som någon skriver, såpass mycket har jag ridit och tränat genom åren. Man kan alltid lära mer men att bli idiotförklarad som ryttare det blir man lite irriterad på, särskilt när det förmodligen är av folk som förmodligen inte har någon dokumenterad kunskap att komma med heller.

Korrekt foderstat? Skulle vi alltså kunna UTFODRA bort inflammationerna? Intressant. Ska framföra det till klinikchefen nästa gång... Skoningarna är bedömda på klinik och de hade inget att anmärka på. Enligt min mening är det bara en massa svammel och väldigt lite kunskap bakom det ni framför här men trådskaparen har kanske fått det svar som hon ville ha eller behövde nu. Får bara hoppas att hon inte "rider sönder" den stackars hästen nu...

Jag har överhuvudtaget inte diskuterat specifikt din häst, din ridning eller din tränare. Som jag nämner ovan finns det naturligtvis andra anledningar också, vad orsaken är i ert fall kan jag inte uttala mig om. Jag har ingenstans påstått att ridningen är hela förklaringen, det har inte heller de andra som delar min åsikt, däremot en betydande faktor om man ser till problemet kotledsinflammationer i hela hästpopulationen. Foderstaten har jag öht inte nämnt (men den kan ju vara bidragande i fallet fet häst -ökad belastning)? Och inte tycker jag att jag har idiotförklarat någon i mitt inlägg?

Det verkar vara ett infekterat ämne för dig och jag kan förstå dig om du fått höra av människor i din omgivning att du "ridit sönder hästen".
När min häst började krångla fick jag höra av b-tränare att jag skrämt hästen - det var därför den plötsligt slutade hoppa ens det enklaste hinder. Kändes inte heller så kul, det blev nästan en upprättelse när hästen visade sig vara halt (fyra ben, ingen såg något förrän led efter led bedövades). Jag tror inte att min ridning i sig ledde till att den här hästen blev halt, däremot borde jag ha varit mer lyhörd, sänkt kraven och ändrat träningen i tid. Hennes protester tolkades av alla som rena dumheterna - hästen är ju en fuxmärr... Det får väl också räknas till ryttarfel.

Vad som sägs inom kåren har jag fö ganska bra koll på, tack.

Till den ursprungliga frågan; en kotledsinflammation behöver inte alls komma tillbaka om man bara åtgärdar grundorsaken. Jag ser kotledsinflammationer i de flesta fall som sekundära, som ett symptom på ett annat fel. Om inte det grundlägganed felet åtgärdas finns stor risk att problemen återkommer.

Precis som jag själv ser saken. Bra formulerat!
mvh Eva

Vi "försöker" ingenting, vi har tränat målmedvetet och metodiskt för b-tränare i dressyr under en längre tid men jag ska genast framföra att det vi har "försökt" att göra, det gör hästen sjuk....
Kanske ska vidarebefodra hennes svar på dina påståenden sen också.

Det enda vettiga du skriver i ditt inlägg det är att man måste rida hästen enligt de förutsättningar den har. Efter ett antal jobbiga år med vår häst så har vi tillsammans med veterinär och tränare fått dra den slutsatsen att hästen inte håller för det tänkta ändamålet, träning och tävling i dressyr och därför ska han nu få tillbringa sina dagar som fritidshäst/promenadhäst istället.

Jag har relativt klart för mig på vilken nivå vi får ligga med ridningen för att han ska må bra och det får man acceptera, försöka hitta en ryttare som just uppskattar den biten med trevliga ridturer i naturen. Jag känner min häst så otroligt väl vid det här laget och känner numera av när det är dags för några dagars vila och lite massage. Veterinären har rek en lågdos av butta undder de perioder då han "går ner" och vila inte hjälper. Ska man rida eller ta hand om en häst med dessa problem så får man vara en känslig och uppmärksam ryttare för att hålla hästen så frisk som möjligt och inte den klåpare som du verkar förutsätta att alla utom du själv är. Anpassar man träningen kan hästen fungera utmärkt som ridhäst på hobbynivå, har hästen röntgenförändringar ser utsikterna kanske lite annorlunda ut men rådgör med en bra veterinär är mitt tips till TS.

Det verkar som att du "hugger" lite på mig. Glöm bort det där snacket om att jag, i jämförelse med andra, tror mig vara skicklig etc.
Det är faktiskt så att jag försöker vara ödmjuk vad det gäller hästar och ridning, det finns så mycket att lära så jag tror inte att livet kommer att räcka för att få in allt.
Sedan är jag sådan att jag (till skillnad mot många andra) alltid letar fel hos mig själv, min egen ridning och hästhållning när något inte fungerar. Det är lite tufft ibland att konstatera att jag burit mig dumt åt och att jag borde gjort annorlunda eller lyssnat bättre.

Tråkigt att formuleringen försöker retade upp dig. Att ni tränat målmedvetet för B-tränare (och vad denne tycker) är eran ensak.

Då hästen inte verkar hålla för den typ av ridning du vill idka så låter det bra att du kommit fram till en lösning som förhoppningsvis blir bra för din häst.

mvh Eva

Vet inte om du har svårt att förstå men det är ingen i min omgivning som sagt att jag ridit sönder hästen, min b-tränare har definitivt inte sagt någonting sådant och hon brukar inte vara så särskilt "blyg" av sig att säga sanningen om saker och ting precis.

Om du nu har sådan koll vad som sägs i kåren så borde du kanske öppna öronen lite bättre för under de snart fyra åren som vi har hållit på att utreda och behandla hästen så har INGEN i kåren sagt någonting om felaktig träning. Jag har frågat många gånger och verkligen bett dem att ge ett ärligt svar på frågan eftersom det florerar såna åsikter bland de flesta hobbytyckare i landet, ingen veterinär har uttryckt att man kan "rida sönder" sin häst så att den får upprepade kotledsinflammmationer. Den slutsats man har kommit till vad det gäller min häst är att han helt enkelt inte håller för träning och tävling i full skala, han har en exteriör som möjligen kan påverka då han är ngt överbyggd bak men det är högst osäkert. Vi har i omgångar med träningsscheman, massagebehandlingar, injektioner i led, viloperioder, minskad träning etc försökt hitta en väg till att få hästen tillräckligt hållbar och det har inte lyckats. Han har haft två mycket duktiga medryttare, en ft ryttare m lång vana av unghästar och en hoppryttare m förflutet på galoppbanorna så det är inga duvungar precis, de har ridit hästen under den tid jag själv varit gravid och fått barn. Först nu har jag kommit igång med ridningen ordentligt - och nej, hästen har inte gått "mer sönder" sedan dess...
Hästen reds in av en utbildad beridare också han med lång vana av att rida in och träna unghästar.

Sadeln är en särskilt utprovad och tillpassad Passier Optimum så det vore väl fan om den skulle vara orsaken.
Och nej, han är inte fet heller. Har en noga uträknad foderstat med foder av hög kvalitet.

Om inte denna häst skulle hålla p g a att vi "slarvat" eller på någotvis misslyckats med ridningen så att han gått sönder så vore det väl ganska otroligt med tanke på hur många ryttare som rider och tränar sina hästar utan någon som helst plan eller riktning - utan att de går sönder:eek:

Jag tycker att både du och vännen Eva här är två oförskämda, okunniga "kärringar" som mest hasplar ur sig saker utan att det är till hjälp för någon. Särskilt inte för dem som drabbats av sjuk häst...

Jag tycker att både du och vännen Eva här är två oförskämda, okunniga "kärringar" som mest hasplar ur sig saker utan att det är till hjälp för någon. Särskilt inte för dem som drabbats av sjuk häst...

Ursäkta mig för att jag har åsikter.
Min mening är inte att reta upp någon om du tror det. Men när du vräker ur dig som du gör nu så blir jag faktiskt sur.

Initialt är det faktiskt du som drar upp din sjuka häst. Och det verkar som att du inte tål att någon har några som helst andra åsikter än du.
Blir du såhär vresig så fort någon nämner något som inte passar dig så förstår jag att inga Vet eller b-tränare i världen vill säga halv sju till dig i onödan.
Och för den delen är det inte de som skall säga stopp till dig, utan du som skall ha insikt och anvar att säga stopp för din hästs skull. Du som hästägare är faktiskt ytterst ansvarig.

Med din icke-ödmjuka attityd så är det inte så konstigt att hästen blir sjuk. Att målmedvetet träna en häst som bevisligen inte har hållbarhet för det, under flera år dessutom, verkar rätt idiotiskt.

mvh Eva

Du kanske inte ska tala om dina råd och åsikter till någon som inte vill ha dem eller värderar ett skvatt dina sk kunskaper?

Jag har kunskap om min häst, är uppväxt med hästar, är tillräckligt gammal för att avgöra vem jag vill lyssna på eller ej, vem jag respekterar etc - du är inte en av dem kan jag säga.

Min tränare och veterinärerna är inga såna mesproppar att de inte skulle tala om vad som gäller eller vad de anser, de är yrkesfolk som kan sina jobb och skräder inte orden eller tassar på tå för hästägarna. Jag är öppen och ödmjuk inför de som förtjänar det och har visat sin kunskap och klokskap - du tillhör inte den kategorin.

Men du och tant Ester kan ju fortsätta att terra och skrämma småflickor med er "kunskap" så kan vi andra kanske slippa framöver.

Ge upp, du är ju pinsam. Det är väl öht inte din häst vi diskuterar? Varifrån jag har fått mina kunskaper och huruvida jag är en kärring eller inte har du fö ingen aning om. Oförskämd har jag inte heller varit - till skillnad från dig.

Hola,
Med risk för att få på skallen så vill jag hävda att kotledsinflammationer i första hand är relaterat till ridningen. Så en häst som har haft en kotledsinflammation behöver inte få det igen om ägaren tänker om och förändrar sin ridning. Alt säljer till någon som rider bättre (om man nu får säga så).

Det är av någon anledning inte ovanligt att vissa hästägare alltid får "problemhästar" med kotledsinflammationer, konstiga hältor och gud vet vad.

Mvh Eva

Är av samma åsikt :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 957
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare... 2
Svar
21
· Visningar
1 901
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka