Kräsna barn

Hade mitt barn så stora problem med maten hade jag inte vågat anförtro skolan det ansvaret det faktiskt är att hjälpa barnet med maten. De har ju ingen kunskap om den biten och risken att det blir fel måste vara oerhört stor!

Hur vet du att det inte finns sådan kunskap? Vi hade ju tex det.
 
Blev nyfiken på hur det där funkar i skolan, får man leka i sig maten där när man sitter med såna problem?

Nej, där ”äter” han normalt. Han är ju så pass stor så han förstår ju bordskick, och vi leker ju inte vid maten hemma varje måltid heller, utan det går bara ut på att han ska lära sig våga röra maten. Vi sitter ju inte och kastar och ”sullar” utan kan som sagt ha tandpetare där vi ska trä på köttbullar, flytta mat med munnen, och ”måla” med tex sylt, sås osv på tallriken.
 
Men det står ju att barnet inte ens kunnat röra saker barnet inte äter och att det blivit tårar osv när barnet råkat röra. Det jag känner när jag läser det här är inte att det är ett vanligt och "inte så farligt" problem så att säga utan att det är en stor grej där man åtminstone måste lära sig att hantera det hyggligt. Inte att barnet lär sig äta allt men åtminstone får hjälp att komma förbi den stora delen av problemet. Jag tänker att det väl borde vara samma problem som att hantera olika rädslor/fobier man träffar på i sin vardag och måste lära sig leva med för att livet ska fungera.

Jag tänker väl lite att om det är så illa att barnet inte äter i skolan kanske man kan placera barnet där det inte är i centrum så att säga (för att inte trigga igång kompisarna till lek med maten) och tillsammans med någon personal eller nåt som kan hjälpa barnet eller hålla sällskap medan barnet sorterar bort oätligt och bygger snölyktor av köttbullarna. Alternativt att barnet får med sig mat som funkar för dagen så man kanske inte behöver leka i sig maten. Det viktigaste här är väl någonstans att barnet får i sig mat och kan prestera i skolan?

Jag har själv suttit på BUP och gråtit över just det här och även för mitt barn har det diskuterats kring selektiv ätstörning.

Mitt barn vill inte avvika från sina kompisar så trots att han blev erbjuden önskekost varje dag i förskoleklassen tackade han nej varje gång. Han ville inte skilja ut sig helt enkelt. Så önskekost har vi slutat med. Att sitta själv i matsalen med en lärare och kladda och leka med maten hade av samma anledning heller aldrig varit ett alternativ för honom.
 
Jag blir lite förvånad över inställningen att barn ska äta allt.
vi vuxna gör ju inte det? kollar man på lunchen på jobbet har folk väldiga skillnader i smak och val.
varför ska alla kids älska varmkorv liksom?

Det är stor skillnad på vad man väljer att laga till sig själv (äta hemma) och den mat man kan äta och tycka är ok. Vi har aldrig varmkorv hemma. Jag tycker inte att det är tillräckligt gott för att vilja ha det till middag om jag får välja. Men, blir jag bjuden på varmkorv hos någon annan så äter jag. Det är inte äckligt men det är inte heller speciellt gott. Det är ok (vissa korvar av bättre kvalitet kan vara riktigt goda men fortfarande inget jag väljer att laga hemma). När jag väljer min mat så väljer jag ju sånt som är gott och inte bara ok.

Pizza är en annan sån mat. Det är helt ok. Men jag skulle aldrig välja pizza. Äter gärna nåt annat när resten av familjen beställer pizza. Men blir jag bortbjuden och de bjuder på pizza äter jag snällt och tycker att det är helt ok.

Det du ser på jobblunchen är ju det folk själva väljer att laga/äta. Det är ju inte hela sanningen när det gäller vad de kan äta och tycka är helt ok.
 
Ang kompisar och barn brukar jag meddela allergier och fråga om jag ska skicka med något.
Mitt barn hade en kompis som inte åt grönsaker/frukt öht, där blev det pannkakor allt som oftast. Jag struntar i vad andras barn äter, men är de hos oss vill jag att de ska bli mätta och kunna äta.
Äter nån lite erbjuder jag alltid smörgås eller frukt.
Jag älskar när föräldrar berättar om sånt så jag kan fixa något som funkar utan att det blir en grej .
 
Det är stor skillnad på vad man väljer att laga till sig själv (äta hemma) och den mat man kan äta och tycka är ok. Vi har aldrig varmkorv hemma. Jag tycker inte att det är tillräckligt gott för att vilja ha det till middag om jag får välja. Men, blir jag bjuden på varmkorv hos någon annan så äter jag. Det är inte äckligt men det är inte heller speciellt gott. Det är ok (vissa korvar av bättre kvalitet kan vara riktigt goda men fortfarande inget jag väljer att laga hemma). När jag väljer min mat så väljer jag ju sånt som är gott och inte bara ok.

Pizza är en annan sån mat. Det är helt ok. Men jag skulle aldrig välja pizza. Äter gärna nåt annat när resten av familjen beställer pizza. Men blir jag bortbjuden och de bjuder på pizza äter jag snällt och tycker att det är helt ok.

Det du ser på jobblunchen är ju det folk själva väljer att laga/äta. Det är ju inte hela sanningen när det gäller vad de kan äta och tycka är helt ok.
Well. Man kan ju hantera dessa situationer på olika sätt men personligen känner jag väl att det är lite för stor risk att man skapar ett dåligt förhållande till mat när man ska lära barnen i så tidig ålder det rör sig om här att man "ska äta allt" även om de tycker att det är äckligt. Notera nu skillnaden som är mellan äta och smaka (med möjlighet att spotta ut om det är för hemskt). Tycker nog att det är bra märkligt att man måste kunna med att tvinga i sig äcklig mat om det nu inte är så att man faktiskt inte har råd med annat.
 
Ett exempel när mitt barn skulle på kalas:

Hej!

BARNET kommer jättegärna. Hen är glutenintolerant, vill ni att jag tar med något till hen? Säg bara till i så fall!

Vh

Hyan

(Svar från föräldern som visade att de tyckte det var jättesvårt, så jag fortsatte)


Hen kan äta allt som inte innehåller vetemjöl, så bara såsen är mjölfri går det jättebra.
Jag brukar lösa tårt-frågan med något färdigt, Almondytårta är glutenfri, och det finns kladdkaka som är glutenfri i frysdisken:). Ska vi ta med? Det är inget problem att göra, det är lite bökigt om man inte är van.

/Hyan
 
Well. Man kan ju hantera dessa situationer på olika sätt men personligen känner jag väl att det är lite för stor risk att man skapar ett dåligt förhållande till mat när man ska lära barnen i så tidig ålder det rör sig om här att man "ska äta allt" även om de tycker att det är äckligt. Notera nu skillnaden som är mellan äta och smaka (med möjlighet att spotta ut om det är för hemskt). Tycker nog att det är bra märkligt att man måste kunna med att tvinga i sig äcklig mat om det nu inte är så att man faktiskt inte har råd med annat.

Jag pratar om att smaka allt och att äta tillräckligt mycket olika saker så att ens kräsenhet inte hindrar en i livet.

Sen blir jag irriterad när någon säger orden äcklig mat. Äcklig mat är mat som inte är ätlig p.g.a. hygieniska skäl eller liknande. Jag tycker inte om frukt i mat t.ex. Flygande Jakob. Men jag skulle inte kalla det äckligt eftersom Flygande Jakob kan vara hur vällagad som helst och av fina fräscha råvaror! Det blir inte äckligt bara för att jag inte tycker om det. När det stått i kylen en vecka eller två, då är det förmodligen äckligt.
 
Jag pratar om att smaka allt och att äta tillräckligt mycket olika saker så att ens kräsenhet inte hindrar en i livet.

Sen blir jag irriterad när någon säger orden äcklig mat. Äcklig mat är mat som inte är ätlig p.g.a. hygieniska skäl eller liknande. Jag tycker inte om frukt i mat t.ex. Flygande Jakob. Men jag skulle inte kalla det äckligt eftersom Flygande Jakob kan vara hur vällagad som helst och av fina fräscha råvaror! Det blir inte äckligt bara för att jag inte tycker om det. När det stått i kylen en vecka eller två, då är det förmodligen äckligt.
Så för att något ska vara osmakligt/oaptitligt som går in under synonymer måste det vara dåliga råvaror? Spännande. Då har jag lärt mig något nytt.
 
Det är stor skillnad på vad man väljer att laga till sig själv (äta hemma) och den mat man kan äta och tycka är ok. Vi har aldrig varmkorv hemma. Jag tycker inte att det är tillräckligt gott för att vilja ha det till middag om jag får välja. Men, blir jag bjuden på varmkorv hos någon annan så äter jag. Det är inte äckligt men det är inte heller speciellt gott. Det är ok (vissa korvar av bättre kvalitet kan vara riktigt goda men fortfarande inget jag väljer att laga hemma). När jag väljer min mat så väljer jag ju sånt som är gott och inte bara ok.

Pizza är en annan sån mat. Det är helt ok. Men jag skulle aldrig välja pizza. Äter gärna nåt annat när resten av familjen beställer pizza. Men blir jag bortbjuden och de bjuder på pizza äter jag snällt och tycker att det är helt ok.

Det du ser på jobblunchen är ju det folk själva väljer att laga/äta. Det är ju inte hela sanningen när det gäller vad de kan äta och tycka är helt ok.

Men menar du att det inte finns något du aldrig skulle äta även om du blev bjuden på det?
Det tror jag är väldigt ovanligt. Nu är jag väldigt kräsen men jag äter inte saker jag inte tycker är gott även om jag är bortbjuden. Korv till exempel är en grej jag aldrig skulle äta varken hemma eller borta.

Jag uppmuntrar ungen att smaka på sånt hen aldrig smakat, men jag låter hen slippa om det är något hen smakat tidigare och då inte tyckt om.
 
Jag pratar om att smaka allt och att äta tillräckligt mycket olika saker så att ens kräsenhet inte hindrar en i livet.

Sen blir jag irriterad när någon säger orden äcklig mat. Äcklig mat är mat som inte är ätlig p.g.a. hygieniska skäl eller liknande. Jag tycker inte om frukt i mat t.ex. Flygande Jakob. Men jag skulle inte kalla det äckligt eftersom Flygande Jakob kan vara hur vällagad som helst och av fina fräscha råvaror! Det blir inte äckligt bara för att jag inte tycker om det. När det stått i kylen en vecka eller två, då är det förmodligen äckligt.
Det är inte vad ordet äckligt betyder som jag använder det. Det är innbyggt i ordet att det är subjektivt, precis som gott, och därför inget som jag tolkar som den typen av allmängiltigt uttalande som du gör.

När jag säger att välling är äckligt så är det en beskrivning av min upplevelse av den och kväljningskänslan jag får av den läbbiga konsistensen som är helt omöjlig för mig att klara av. Fullt förenligt med att du samtidigt sitter bredvid och dricker samma välling med god aptit och är jätteförtjust i den.

Den mögliga eller ruttna maten är objektivt olämplig att äta. Men alla får inte äckelkänslor av att ställa sig och göra ren den byttan. Andra känner så mycket äckel att de spyr, trots att det inte ens är påtänkt att stoppa maten i munnen.
Oätlig och ohygienisk är inte alls synonymer till äcklig för mig. De är baserade på mer konkreta kriterier och inte lika mycket på känsla/upplevelse.
Sen är det naturligtvis i de flesta fall oartigt/olämpligt att tala om tydligt hur äckligt man tycker saker är när man är tillsammans med andra, men det är inte samma sak som att ordet äcklig inte är applicerbart rent språkligt.
 
Det är stor skillnad på vad man väljer att laga till sig själv (äta hemma) och den mat man kan äta och tycka är ok. Vi har aldrig varmkorv hemma. Jag tycker inte att det är tillräckligt gott för att vilja ha det till middag om jag får välja. Men, blir jag bjuden på varmkorv hos någon annan så äter jag. Det är inte äckligt men det är inte heller speciellt gott. Det är ok (vissa korvar av bättre kvalitet kan vara riktigt goda men fortfarande inget jag väljer att laga hemma). När jag väljer min mat så väljer jag ju sånt som är gott och inte bara ok.

Pizza är en annan sån mat. Det är helt ok. Men jag skulle aldrig välja pizza. Äter gärna nåt annat när resten av familjen beställer pizza. Men blir jag bortbjuden och de bjuder på pizza äter jag snällt och tycker att det är helt ok.

Det du ser på jobblunchen är ju det folk själva väljer att laga/äta. Det är ju inte hela sanningen när det gäller vad de kan äta och tycka är helt ok.

Fast man pratar om mat och då framkommer ganska många åsikter om vad som är gott/ inte gott. Sen är det väl rätt vanligt om man bjuds bort att vissa väljer bort tex salladen, potatisen eller nåt annat. Folk är inte otrevliga utan avstår helt enkelt.

Jag vill som sagt att min son ska testa men att avstå det man inte gillar är helt ok.
 
Men menar du att det inte finns något du aldrig skulle äta även om du blev bjuden på det?
Det tror jag är väldigt ovanligt. Nu är jag väldigt kräsen men jag äter inte saker jag inte tycker är gott även om jag är bortbjuden. Korv till exempel är en grej jag aldrig skulle äta varken hemma eller borta.

Jag uppmuntrar ungen att smaka på sånt hen aldrig smakat, men jag låter hen slippa om det är något hen smakat tidigare och då inte tyckt om.

Så du menar att all mat är för dig indelad i endast två kategorier: gott (=ätligt) och oätligt?

För mig finns det en tredje kategori med mat: helt ok.

Nä, det finns inte mycket som jag inte hade kunnat äta faktiskt. Och då menar jag sån mat som är sannolik att man blir bjuden på här i Sverige. Jag funderar man kan inte komma på nåt. Jag är inte kräsen. Matsnobb möjligtvis. Föredrar mat av viss kvalitet. Men t.o.m. om jag blev bjuden på surströmming (som jag aldrig smakat, bara känt lukten av, luktade inte gott alls) då hade jag smakat det. Sen om det visade sig smaka som det luktar då hade det nog blivit en sån maträtt som jag inte ville äta igen. Men har aldrig smakat det så jag vet än så länge inte.
 
Du är verkligen stark!
Hade blivit galen om jag var tvungen att leka med mat, det är ett av mina och min sambos största rädslor, att barnen inte ska äta ordentligt och föra sig vid matbordet och just det här kladdet med första tårtan osv som många tycker är gulligt är horribelt och ger mig rysningar.
Så om ditt barn får en ätstörning som behöver behandling så är din reaktion att bli galen?

Det bådar gott det här. 🙈
 

Liknande trådar

Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 854
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 003
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 350
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 883
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp