Kräsna barn

det är ett av mina och min sambos största rädslor, att barnen inte ska äta ordentligt och föra sig vid matbordet och just det här kladdet med första tårtan osv som många tycker är gulligt är horribelt och ger mig rysningar.
Bästa sättet att få barn att föra sig vid matbordet är att låta dem träna på att äta själva tidigt; även om det hamnar filmjölk på näsan och kladdkaka i håret till att börja med. Med allt bättre finmotorik, ökat självförtroende och uppmuntran så går det snart galant.

Får de sen också delta i matplanering, inköp, tillagning och dukning och måltiden är en trevlig stund så blir det spännande att smaka.
 
Bästa sättet att få barn att föra sig vid matbordet är att låta dem träna på att äta själva tidigt; även om det hamnar filmjölk på näsan och kladdkaka i håret till att börja med. Med allt bättre finmotorik, ökat självförtroende och uppmuntran så går det snart galant.

Får de sen också delta i matplanering, inköp, tillagning och dukning och måltiden är en trevlig stund så blir det spännande att smaka.
Finns det någon född efter 1850 som tycker att barn ska just ”föra sig”? ;)Eller ja, någon finns det ju tydligen.
 
Finns det någon född efter 1850 som tycker att barn ska just ”föra sig”? ;)Eller ja, någon finns det ju tydligen.
"Mind your manners!", liksom.

Plastbarnbarnet är lite småkräset. Vi har en fin överenskommelse där hen smakar på allt jag föreslår (dock ej på allt föräldrarna föreslår, det är mycket svårare att vara förälder än att vara plastsläkting). Tex föreslår jag att hen ska smaka på en (1) ärta. Om ärtan visar sig oätlig, behöver hen inte smaka på fler och behöver inte heller ha ärtor på sin tallrik. Det finns alltid annat att äta (morotsstavar är stående nödlösning).

På söndag ska hen testa björnbärssylt, till våfflor. Givetvis har jag lovat att det också kommer att finnas jordgubbssylt, som hen vet att hen tycker om. Med den tryggheten, kommer hen att våga sig på björnbärssylten.
 
Bästa sättet att få barn att föra sig vid matbordet är att låta dem träna på att äta själva tidigt; även om det hamnar filmjölk på näsan och kladdkaka i håret till att börja med. Med allt bättre finmotorik, ökat självförtroende och uppmuntran så går det snart galant.

Får de sen också delta i matplanering, inköp, tillagning och dukning och måltiden är en trevlig stund så blir det spännande att smaka.
Att inte låta dem försöka själva och kladda i början, verkar ungefär lika pedagogiskt som att inte låta dem krypa innan de kan gå.
 
Min son älskade att sköta kryddningen som liten. Han valde själv och vi provade spännande saker som kanel i köttfärsen tex. Helt ok. :D
 

Liknande trådar

Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 816
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 994
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 334
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 857
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp