KRÄSNA katter - varför?!

Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Noga räknat, hur ofta äter katter någonting förutom kött i det fria? I de vanliga blandningarna i affären är det 4 % animaliska produkter/biprodukter (visst, det finns de med mer men de flesta ligger på 4%). Ris är vanligt i kattfoder, och hur ofta äter de ris i det fria? Jag förstår argumentet men tycker det är dåligt och ohållbart.
Jag vet inte vad det var med Husse som katta var så förtjust i, men hon blev som sagt väldigt förtjust i det.

Vilka foder från affären har ett köttinnehåll på 4%?

Självklart är det viktigt att välja bra foder till sina djur. När nu torrfoder är så långt ifrån kattens naturliga kost som det nu är, kan man då inte välja det bättre alternativet?
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

KL

Jag uppdaterar tråden då jag vill tacka för råden jag fick ang. byte av torrfoder till mina katter, som det lyckats dåligt med tidigare.

har nu lyckats byta från Hills till Eukanuba genom försiktig tillvänjning/blandning i en månads tid. Miraklet skedde att de faktiskt åt ALLT i mix övergången, dvs de plockade inte ut den ena typen av foder utan åt allt rakt av. Är nu helt övergången på Eukanuba, och det känns så mkt bättre! (som komplement får de blötfoder 3 ggr/vecka).

tack som sagt för råden! :bow:
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

RC har relativt låg kötthalt. Jag tror man mest betalar för de flashiga påsarna och deras massiva reklamkampanjer faktiskt. ;)
Om du vill ge torrt så titta närmare på exempelvis Olivers, Orijen eller Eukanuba.

Och jag som alltid trott att RC och hills är bra!?
Hur ska man hänga med i svängarna egentligen?

Hur beräknar man hur mycket de ska ha om dagen av blötmat? Mina får ett visst antal gram av sin RC, och får hankatten bara liite mer så blir han rund som en boll. Och så får han UVI om man ger honom annan mat. :crazy:
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Och jag som alltid trott att RC och hills är bra!?
Hur ska man hänga med i svängarna egentligen?

Hur beräknar man hur mycket de ska ha om dagen av blötmat? Mina får ett visst antal gram av sin RC, och får hankatten bara liite mer så blir han rund som en boll. Och så får han UVI om man ger honom annan mat. :crazy:

Det är just det som är nackdelen med torrfoder i många fall, speciellt torrfoder med relativt låg kötthalt. De lägger på sig väldigt snabbt pga alla kolhydrater som är i princip meningslösa för katterna.

Mängd foder är ju väldigt olika från katt till katt, när mina enbart äter blötfoder äter de ungefär en Mjau tetra per dag. Min kastrerade fet-katt får mindre och mina fertila honor får mer. Man får prova sig fram. Börja byta ut väldigt lite av torrfodret mot väldigt lite blötfoder, öka långsamt.
Får han UVI även av blötfoder? Blötfoder brukar annars förebygga UVI tack vare att katten får i sig mer vätska. :)

Ja du, foder är verkligen en djungel. En tummregel är att kötthalten ska vara så hög som möjligt.
 
Sv: KRÄSNA katter - varför?!

Har inte vågat ge honom blötmat eftersom jag bott utomlands hela tiden. Nu de ju i Sverige så man kanske ska prova med lite Mjau. Hade nog varit bra för honan för hon äter inte gärna torrfoder längre (4 tänder borta i överkäken :crazy:)

Han får inte UVI av sitt vanliga torrfoder, det har varit vid byte som han blivit dålig. Har varit helt symptomfri i över 2 år, men fick återfall nu i maj, tror det är stressrelaterat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 135
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av...
2
Svar
38
· Visningar
2 557
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp