Krafft hackat strå jämfört med Dangrönt GreenPower AlfaAlfa?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 991
M

-moa-

Använder mig just nu av Krafft hackat strå, 3kg om dagen, vilket är det enda som funkgerat för min stora svårtfödde, magproblematiske hannoveranar valack.

Skulle behöva lite mer smrp men det måste komma från någon annan hackad lucern typ källa, så funderade på Greenpower alfaalfa...men såg att den innehåller sojaolja.

Är det någon som upplevt skillnad mellan dom eller som använder greenpowern? (alltså annan skillnad än proteininnehållet, typ några nackdelar elelr sånt?)

I och med att hsäten funkar så bra på krafft hackad strå så vill jag egentligen itne alls byta, men nu har vi bytt stall och därmed hö, och med hans andra problem så går det inte ge nåt annat än det vi redan har.
Men ändå måste jag hålla den kvoten han funkar på= lite mer smrp behövs.

Vågar man byta till greenpowern? Är dom ganksa lika i övrigt (om man bortser från proteininnehållet och MJ)

Varför hittar jag jämt maghästar/rehabhästar...:confused::p

Sv: Krafft hackat strå jämfört med Dangrönt GreenPower AlfaAlfa?

Jag tror säkert att du kan byta.
Den enda skillnaden är vad jag förstår att melassen är utbytt mot sojaolja (har för mig att det är 3 % olja). Om hästen har problem med magen är det säkert mkt bättre med olja än melass. Olja är nyttigt men melass är knappast ngt nödvändigt.

GP har ju en produkt till GP lusern som innehåller lusernhack o melass. Den bör vara nästan exakt samma som Kraffts. Fast jag hade valt alfalfa. Jag tycker att det är bra och gav det till min fångponny ett tag tills hon tröttnade och bara ville äta lusernpellets vilket hon fortfarande är mkt förtjust i.

Ah ok men tack, då tar jag och byter lite försiktigt nu då.
Tänkte mest om den var annan kvalité eller smakade väldigt annorlunda eller nåt.

Håller med om melassen, det var ju en annan positiv sak med denna tänkte jag. Alla hästar kan ju faktiskt få fång liksom och som du säger, socker är ju inte nåt som exakt behövs för magen heller.

Synd att det är så dyrt bara :/ speciellt när man måste ge 3kg/ dag. Blö. Vad gör man inte för sina älsklingar!

Jag har försökt ge kraffts hackade lusern två gånger, med ungefär ett års mellanrum, och jag blev lika besviken varje gång. Så nu väljer jag utan tvekan alfalfan varje gång.

Rent kvalitetsmässigt så tycker jag alfalfan vinner lätt!!!
I kraffts lusern har jag förutom enorma melassklumpar (som jag är rädd ska fastna i halsen, så jag finfördelade all lusern för hand, vilket tar lite tid om man ger mycket) även hittat stenhårda träbitar eller vad sjutton det nu var. Ca 2-3 cm i diameter och verkligen stenhårda!! Inte så kul om hästen skulle råka bita på en sån, hade kunnat skada tänderna!

Dessutom tycker jag att alfalfan känns fräshare över lag, känns som att det är finare foder, i kraffts tycker jag det var lite varierat, en del grova "kvistar" och så.

Som du förstår var jag inte nöjd med kraffts lusern. Så numera kör jag med glädje en mil extra för att köpa alfalfan istället. :)

Det finns ju lucernpellets utan tillsatser av något,kan han äta det eller måste du ha hack för tuggtidens skull eller något annat skäl?

Ahh så jag är inte den enda som hittat sånt i Kraffts alltså! Har samam erfarenhet, men i och med att hans kropp svarat så bra på det har jag ju inte vågat byta.

Det här låter ju jättebra med Greenpowern då, tack så mycket!! (åker och köper det nu idag bums :)

Natasja: Måste tyvärr vara hack, pellets hade ju varit lite enklare och billigare men dels så slänger han i sig maten för fort=foderstrupsförstoppning (han vill inte äta det blött i den mängden det behövs) och dels så har han magproblem och för den delen är ju hacket bättre både för att minska stress vid ätning och för själva ättiden.

Jag använder Green Power Alfalfa till min fångponny och tycker att det är ett trevligt foder. Luktar gott och ser fint ut:)!

Låter väldigt bra!
Såklart att det var slut på båda ställena osm säljer här så får åka lite längre i morgon och få tag på det hoppas jag...är fast beslutsam nu ;)

Hoppas du också tycker det är värt extra resa. Om du köper fler gånger kan du ju ringa i god tid och be dem nära dig beställa hem. Brukar inte vara några problem.

Om din häst funkat bra på kraffts så har jag svårt att tänka mig att den inte skulle funka lika bra på dangrönts, det är ju i stort sett bara melassen som skiljer. Och jag har svårt att tänka mig att den skulle vara avgörande. ;)

Lycka till.

Jag upplever alfalfan som torrare, flygigare och inte riktigt lika smakfullt som Kraffts. Så ha en säck krafft i beredskap utifall han säger blä...Med tanke på hur fint han tagit sig så skulle jag inte bytt när han nu är känslig, hade istället lagt till lite linfrö eller rapskaka om protein fattats. En annan lucernsort som jag tycker är bättre än både krafft, spiller och DG är D&Ds safe and sound.

Det är ju inte säkert att han är en maghäst utan att han bara blev/var dålig när du köpte honom iom byte av hem och ägare och tidigare liv. Får du honom frisk nu så lär han säkert förbli frisk.

Jo det är inte ås farligt långt, köper bara ett par säckar så det räcker tills jag får hem det där jag bot (är beställt)

KL
Sissu: Jag vet, visst börjar han bli fin nu!
Det verkar som han inte tålde ensilage, nu har han varit på hö ett par veckor och du vet ju vart jag är så kolla senaste i mobilalbumet, nu är magen nästan helt normal igen :) (och stressbeteenden har minskat enormt)
Tack och lov att vi slapp gastroguard, är ju inte billigt direkt.

Men tar dom åt sig linfrö och rapskaka bra då? Och är det krångligt att fodra med? Typ måste det förberedas på nåt sätt?
Tänkte Greenpowern kunde vara attraktiv för jag slipper pytsa med massa annat och så slipper jag melassen ocskå ju....om han äter det då...
JAg tänkte blanda in det långsamt med Krafft hacken, så han inte märker att jag byter haha.
Han vägrade äta Krafften från början ocskå, fick blanda i massor musli och sen har jag gradvis tagit bort det och då hade han vant sig.

Om han inte äter Greenpowern ska jag prova dom andra du nämde...får kolla om dom går att få tag i här ocskå då. Vill helst ha utan melass om det går ju.

Han är ju import och stått i flera försäljningstall olika länder plus sen boxvilan hela vintern...så...jag är ju inte förvånad att han haft problem men med stallbyte, matbyte etc. så verkar det äntligen gå frammåt igen. (tom. sadlarna löser sig verkar det som nu wohoo ;) )

Jag ger dangronts lucernpellets plus alfalfan så de har att tugga på. Du kan ge Probimin också som stöd för magen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka