Kraffts blåa/röda havre

_Runaway_

Trådstartare
Vad är det för skillnad på Kraffts blå respektive röda havre? Det skiljer ju inte mycket om man tittar på MJ och smrp, men finns det fler skillnade rent näringsmässigt? Kan man generellt säga vilka hästar som passar bäst på röd resp. blå?

Sv: Kraffts blåa/röda havre

Nu vet jag inte färgerna på säckarna/påsarna, men den som kostar lite mer är Matilda havre som bl a innehåller lite mer fett än vanlig havre. Man brukar säga att 1 kilo Matilda motsvarar 1,3 kilo vanlig havre.
För den som inte vet så är Matilda en av de havresorter som är speciellt framtagen för att fodra hästar med. Finns någon mer sort med annat namn som har samma egenskaper men jag kommer inte ihåg vad de heter.

Okej men kan man säga att matildahavren är generellt bäst för hästar i normal till hård träning?

Ja kanske det för de behöver ju inte få lika stor mängd som av annan havre för att täcka behoven. Passar bra till hästar som blir för heta i huvudet av stora havregivor men ändå behöver havre.

Krafft ändrade sitt sortiment som tidigare bara innehöll Matilda havren för att vissa hade svårt att fodra med den. Gav helt enkelt lika mycket som av vanlig havre och fick problem med att hantera sina hästar. Det är därför som det kom en sort till som innehåller vanlig havre.

Senast ändrad:

Känner igen det där med en röda havren (säckfärgen, det är Matildahavren). Vi bytte från Groddens egen havre (som dammade förskräckligt) till Kraffts Röda (Matilda) för att få den vackert guldfärgade havren tillbaka.

Och hästarna blev som tokiga. Innan jag fattade att det faktiskt VAR mer energi än vanligt. Den dräktiga fick tre kg havre - det blir nästan ett kg extra med Matildan.

Hej! vad det går över stock och sten...

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 358
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 977
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 697
Senast: Irival
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 540
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka