Kraftfoder bara för att?

Praefatio

Trådstartare
Ja, rubriken säger väl det mesta. Ska man ge kraftfoder bara för att/för säkerhets skull?

Nu har jag bara haft min nuvarande häst i en månad, så jag kan egentligen inte uttala mig än om hur han funkar med/utan kraftfoder. Hos tidigare ägare har man i princip bara ridit på banan, hästen är märkligt (=inte alls optimalt) musklad och är lite svag i kroppen, orkar inte riktigt bära sig. Har helt okej flås dock. Vet att han fodrades med Hestekraft Müsli. Han stod på box och i en hage som inte inbjöd till så jättemycket rörelse, med en kompis.

Nu bygger vi om musklerna, rider väldigt lite på banan och mycket ute, delvis därför att vår paddock är mindre än hennes som var gigaaaantisk och därför är det väldigt jobbigt för honom att jobba där någon längre stund. Han är pigg, positiv och glad. Hos mig står han på lösdrift i en "klurig" hage som kräver lite av honom, han vandrar omkring mycket och pysslar. Han får lite extra ensilage pga utevistelsen men jag har inte gett honom något kraftfoder, mer än någon näve müsli som belöning efter ett tuffare ridpass. Tyvärr kan jag inte kolla värdet på ensilaget, han står i ett större stall där grovfoderförbrukningen är väldigt hög så värdet är nästan garanterat olika från vecka till vecka.

Han verkar inte hungrig (han var det i början men då började jag stödfodra en gång om dagen, med extra ensilage) och hittills har han inte fallit ur något utan är i samma perfekta hull som han var när han kom. Snart ska han få komma ut på bete i ett par månader. Det är magert bete men tydligen har han lätt att bli väldigt tjock så det är egentligen bara bra.

Jag vet att det är nästan omöjligt att svara på ifall just min häst ska ha extra kraftfoder iom avsaknaden på grovfodervärden, men borde jag ge ändå? Bara för säkerhetens skull, så att säga? Typ, komplettera med lucern en gång om dagen? Det vore såklart skönt att slippa kraftfodret helt, delvis för att det är trevligt för plånboken men framför allt för att det känns lite onödigt om han klarar sig på grovfodret.

Sv: Kraftfoder bara för att?

En häst som lätt blir tjock behöver inte ngt kraftfoder. Finns det inte ngt gräs i hagen? Lättfödda hästar brukar klara sig utmärkt på ett magert bete.
Men om du är osäker kan du ju ge honom lite lusern varje dag, när du tar in honom tex. Lusern är ett grovfoder och därför mkt bättre till dessa hästar som lätt går upp i vikt. De klarar nog inte alltid all stärkelse som finns i energikraftfodren.

Lätt blir tjock är ju en tolkningsfråga också, så det är ju inte säkert att det är så.

Jag ger min häst lite proteinfoder i förebyggande syfte. Förra året - 1-2 månader efter jag köpt henne - sa det *poff* så hängde ryggen nere i backen iprincip :grin:
Hon har m.a.o ganska stort proteinbehov, överlinjen försvinner direkt om man missar proteinet.

Nu ger ju du ensilage, så då kanske det känns onödigt att ge kraft också, men å andra sidan ska ju exv lusern vara ganska skonsamt för hästarna.

Svarar båda: Nej, jag har såklart egentligen ingen aning om han är lättfödd eller ej, kan ju bara ta gamla ägaren på orden. Nu är han i superfint hull och är lagomt pigg och glad. Det enda är att jag står där i stallet varje dag efter ridning/markträning och ser på när han äter sitt extra ensilage i sjukhagen (som han står i efteråt för att få ha sin mat ifred) och tänker "Borde jag slänga åt honom kraftfoder också?" Dessutom funderar jag på om någon form av proteintillskott skulle gynna hans muskelombygge, men det känns fortfarande lite onödigt för jag har inte bråttom.

Jag tycker att det här med foder är jättesvårt. Gah!

Just lucern känns som ett bra komplement just "för säkerhets skull", eftersom det ju som sagt bara är ett lite extrapotent grovfoder. Hagen har inget gräs att tala om, det växer men det blir nerbetat innan det blivit mer än ett par centimeter så det är bra sysselsättning men ingen extranäring direkt. Betet där han ska släppas på heltid snart (går var tredje natt nu) är fint men näringsfattigt så jag märker väl om han faller ur där, då kan jag alltid komplettera med mer grovfoder efter träning.

När jag stallar in min häst efter sommaren till ett nytt stall så har jag ingen höanalys och jag tänker ge honom lucern och betfor i stället för kraftfoder morgon och kväll just för säkerhets skull. Kraftfoder har min häst aldrig haft behov av men har fått en näve havre vid varje fodring bara för att de andra hästarn har fått.

Är han "superfin" i hullet så tycker jag det känns lite onödigt att ge kraftfoder. Ta lite bilder i olika vinklar och om två veckor eller så, ta nya. Då ser du skillnaden i hull/muskler (om den finns någon skillnad). Det är lättare att se på bild eftersom man lätt kan bli hemmablind:grin:

Kan tillägga att jag idag red barbacka för första gången och fick en chock. Jag har ju sett att överlinjen är dålig (väldigt märkligt/dåligt musklad häst som sagt) men inte att han är som ett plank över ryggen. Han måste byggas ryggmuskler på NU. Tror helt klart att jag ska komplettera med lucern för att få en liten extrabuff.

Som sagt, självklart beror det på vad grovfodret i fråga är av för kvalité, men något som är viktigt att tänka på när en häst ska bygga muskler är såklart proteiner. Denna hästen har alltså ett större proteinbehov än en 'färdigmusklad' häst. Dock ska man ju vara försiktig med att stödfodra med för mycket protein såhär års eftersom gräset är extra proteinrikt nu - så det beror lite på hur mycket gräs han äter.

Min häst var ett riktigt tunt skrälle när jag fick henne, och då handlade det bara om att 'tjocka till' henne eftersom hästarna har mycket lättare för att bygga muskler om de har något att ta av = Fett på kroppen.

Det är även av stor betydelse för muskeluppbyggnaden att hästen får i sig E-vitamin i lagom dos samt selen.

Förutom fodret är, som du säkert redan har koll på, vila och återhämtning superviktigt vid all slags muskeluppbyggnad.

Lycka till!

Så länge proteinöverskottet kommer från grovfoder, dvs gräs, hö, silag, lusern osv så är det inte farligt.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 953
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 674
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka