Kraftfoder för häst på sommarbete?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare phenix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 992
P

phenix

Jag vill gärna få i min häst lite mineraler under sommaren. Vad kan jag "blanda" ut det med? Har provat att ge honom två-tre nävar havre + mineraler nu i 4 dagar, men det märks redan att han får havre. Han ser spöken och är betydligt mera "vaken" nu. Under vintern får han lusern..

Sv: Kraftfoder för häst på sommarbete?

Blanda det med lite betfor. Det har en bra dietisk verkan och sen brukar ju nästan alla hästar tycka att det är väldigt gott då det ju är så sött. Så du lär ju inte behöva så mycket. Sen får hästen i sig vätska också då man ju ska blanda betfor ordentligt blött. :)

Glömde, min häst ratar betfor!! :p

vill du inte lägga till mer protein så kan man kanske riva ner lite morötter, det blir liknande betfor och lite blött och enkelt att blanda ut mineralerna med.

Hoppas inte din häst INTE gillar morötter nu bara ;)

Kräver betet mineraler då? För vanligtvis får hästen i sig de mineraler och vitaminer som behövs genom betet.

Antingen kan du ju blötlägga lucern, så det blir som en gröt, och blanda mineraler i det.

Eller så kan du införskaffa pelleterade mineraler och ge direkt ur näven eller lägga på marken en näve.

JAg ger 2-3 gånger per vecka pelleterade mineraler till mina hästar men det burkar inte bli lika ofta på sommaren.
Oftast behövs det inte alls.

Enkelt : Ge vad som helst som hästen tycker om ;)

Jag brukar ge betfor (extra vatten = bra) eller lusernpellets (de proteinerna är aldrig fel) till hästar som gärna sorterar mineraler. Ska man bara ge lite grann så spelar det ju ingen större roll vad man ger.

Kli-gröt? Det får min häst allt sitt nyttiga i. Annars finns det ju mineraler i form av godisbitar :)

Det funkar inte att ge enbart mineraler då?

Jag har tidigare haft en krubba uppsatt på ett träd där jag lagt i några dl mineralfoder, och hästarna har varit där och slickat i sig lite då och då (även de som brukar sortera ut mineralerna när det blandas i kraftfodret). Har funkat jättebra!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 229
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31