Kraftfoder med mycket MJ samt vattenförbrukning

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 417
J

Jaba

Vad finns det för kraftfoder med minst 13, hälst 15 MJ/kg foder? Desutom måste det innehålla mycket CA uppåt 15g/kg hälst mer.

Sedan detta med vattenförbrukning.
JAg har en 1,5 åring som dricker väldiga mängder vatten och börjar fundera om det är något fel på honom?
JAg tog bort allt proteintilskot för att se om det var rensningen av kväve pga överskott som orakade mänderna. Men icke.
Han dricker 35-40 liter bara inne i boxen samt det han får i sig i hagen. Är en späd halvblodshingst på 1,5 år, 155 cm hög.

Sv: Kraftfoder med mycket MJ samt vattenförbrukning

Tror nog det högsta MJ värdet på något foder jag sett är 12, och tror inte det är så vanligt med 15g CA heller... Om du vill ha i din häst 15 Mj och 1kg foder innehåller 10Mj varför ger du då inte bara 1 ½kg foder ??

De som låg högst i energi som jag hittade när jag letade för ett tag sen var Krafft Energi med 13MJ, Eggersmann High Energy med 13.5 och sen Hestekraften med 12.7. Övrigt är det väl ren olja som gäller för att få upp energin.

Syrrans nordsvensk sveper med lätthet minst två 20-litershinkar på en natt. Det har hon alltid gjort så länge vi har haft henne, jag har aldrig sett det som ett problem.. Hon dricker väldigt mycket året om, oavsett vad hon får att äta (gräs eller hö/silage).

Därför att jag har svårt att få i henne mer mat än det hon redan får.
KAn inte öka mer än 0,5 kg kraftfoder till för då skippar hon mer hösilage som hon redan äter dåligt av. Dock saknas det nästan 10 mj i hennes foderstat då hon nu har börjat starta igen.
HAr provat olja i betfr och på torr mat men det är en väldigt kräsen dam.
NÄr hon kom åt hon endast havre och kraft grov. Andra märken eller sorter ratade hon. Lilla pricken där.:)

JAg tor nog din syrras nordsvensk väger ganska så mycket mer än mitt späda halvblod på 1,5 år av fullblodstyp. Och då skilljer sig väl vattenmängden ganska mycket oxå eller?

Ja, det är ju en bruksnordis så hon ligger runt 700 kg kan jag tänka mig. Men jag tror ändå inte att runt 40 liter är onormalt för en häst. Min lillponny kan klunka i sig minst 20 liter på en natt, plus att hans lucern oftast påminner mest om gröt (väldigt mycket vatten till pelletsen). Han är 138 cm och ca 450 kg, och dricker alltid dåligt när det blir kallt ute.

jag kanske inte ksa oraoa mej i onödan då....

Äter hästen mycket på saltstenen ? ibland kan detta vara en biddragande orsak till stor vattenmängd, ibland tänker man inte ens på att det är just saltstenen som är boven.

JO jag vet, hade en ponny som vet trodde hade lever fel pga saltätandet o allt kissande.

Men nej, denna unge gör det inte.

INtressant.
HAr du något kilopris sam någon återförsäljare i sverige?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka