Bukefalos 28 år!

Kraftfoder till eran isis...

Sv: Kraftfoder till eran isis...

Ingenting.
Jag har ett grovfoder med en kvot på 11 på protein/energi och 2,9 på Ca/P.
Jag kommer att ge ett komineral med hög selenhalt och mycket låg kvot några gånger i veckan då selen inte finns naturligt i Svenskt foder och Ca/P kvoten är litet hög.
Jag är dessutom inte helt säker på att totala mängden fosfor räcker.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Min islänning på 4 år får ca8-9 kg hö, 1 dl betfor och 1 dl linfröolja och 1 kg lusern strå, ca 1 dl vita mineraler. Har analyserat höet.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Selen är nödvändigt för en normal muskelfunktion.
I Sverige så är det så selenfattigt att hästar (samt även kor och särskilt lamm) kan råka ut för muskedegeneration och dö av hjärtstillestånd.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Efter höanalysen ger jag bara fri tillgång på hösilage på dagen, en tuss torrhö till kvällen, och ca 0,5 kg lusernpellets per dag. Till detta ger jag 0,5 dl miner blå, men ska då burken är slut övergå till Tokosel och fosforbalans då det gör hans foderstat ännu bättre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: MiniLi
·
Gnägg Brukar eran ridklubb ha luciashow? Vad brukar ni ha för nummer och kringaktiviteter? Jag tillhör en liten ridklubb och tycker det är...
Svar
3
· Visningar
677
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö vad ger ni era hästar? hö, kraftfoder, mineraler mm
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 056
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp