Kraftig inflammation i magsäcken

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ponygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 4 429
P

ponygirl

Den diagnosen har min rottishane på 4 1/2 år nyligen fått.

Jag antar att hans hundaggression är ett av skälen till varför.
Är det någon här som har erfarenhet av detta?
Hur ska jag gå vidare nu?

Jag har de sista månaderna ökat hans motion markant mot tidigare.

Vi går oxå lydnadskurs och spårkurs, vilket fungerar hyfsat bra.
Men är det kanske för stressigt för honom? Eller för mycket?
Jag är ju rädd att det ska komma tillbaka eftersom man vet att
det är ett återkommande problem. Iallafall på människor.
Så har ni ngr kloka råd? Alla tips tas tacksamt emot.

Sv: Kraftig inflammation i magsäcken

...och vilka råd fick du av veterinären?

Om din hund blir stressad och av vad är ju du bäst på att avgöra. Sen är det ju så att inflammationer i magsäcken behöver ju inte vara stress. Hos människa är det vanligt att en bakterieinfektion ger infammation/magsår.

Problemet är väl att jag inte upplever honom som särskilt stressad överlag. Utan endast vid hundmöte. På kursen bryr han sig inte särskilt mycket, tror att där e för många hundar:p

Vet sa att det mycket väl kunde vara en bakterie som orsakat det men hon sa oxå att magsår är vanligt på hundaggressiva hundar.

Eftersom det kommit nu efter kurser o dyl, tror jag att det kan ha med det att göra. Men ingen kan ju givetvis säga att det är så till 100%.
Jag vill ju så klart undvika att problemet dyker upp igen.

Givet att du inte vill hunden ska bli sjuk igen. Men om vet inte visste riktigt om det var stress eller infektion blir det ju svårt för dig.

Vad fick hunden för behandling? Något för att återställa bakteriebalansen eller annat?

Man ska ju inte glömma att det är stressande att inte bli aktiverad också så jag hade nog fortsatt träna. Sen hur du ska göra är ju jättesvårt då vi inte träffat hunden.

Tvartom vad man ofta far hora orsakar inte "emotionell" stress magsar/magsacksinflammation. Som Pigan skrev ar det oftast bakterier som staller till det. Trana pa, marker du att hunden ar stressad sa ga tillbaka ett steg, men jag tror inte att du behover oroa dig sa mycket over "magsar" som resultat. Vad fodrar du med?

Vi fick Synulox (penicillin) och lanzo.
Nåja jag kör nog på som vanligt med träningen och ser hur det går.
Märker redan nu efter ngr dagars lugna promenader
att han börjar stressa. Och är mycket mer aggressiv i sina utfall.

Han får royal canins rottweiler foder.
Jag trodde vi skulle få ge skonkost el dyl. Men vet tyckte det räckte med det fodret vi har.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka