krav från klubben

B

**BORTTAGEN**

vi bor nära en fin anläggning och tränar våra hästar där, nu har den klubben kommit med ett krav...
för att få träna där måste man tävla för dem.. tycker ni det är helt ok?!
Jag som tävlar för en liten klubb, sätter dem på pottkanten genomatt träna på denna anläggningen då... för då får dom inte ihop till ett lag i allsvenskan...
hur ska jag göra? jag kan inte köra 5 mil 2ggr i veckan bara för att träna, när jag kan rida till denna fina anläggning på 10 min.
 
Klubben har all rätt att bestämma över vad som försigår på deras anläggning. Jag förstår de inte vill ställa upp med träningsmöjligheter för folk som väljer att tävla för andra klubbar.
 
Tycker det är helt OK.
Varför skall de ställa upp med träningsmöjligheter för ryttare som inte ställer upp och tävlar för dem?
Så här tror jag nog att det är hos de flesta klubbar.
/
Susanne
 
I vår klubb har vi valt att ha högre (dubbel) anläggningsavgift för dem som väljer att tävla för en annan klubb. Det finns olika anledningar till varför man väljer att tävla för en viss klubb, men man bör kunna ha träningsmöjligheter. Däremot så är det krav att de som står på anläggningen ska tävla för klubben.
 
Det är väl helt inom rimlighetens gränser. Klubbens anläggning skall ju komma de egna medlemmarna till nytta och inte de konkurrerande grannklubbarna.
 
Jag förutsätter att du är medlem i klubben, även om du inte tävlar för den. Annars har du givetvis ingen rätt alls att kräva att få utnyttja klubbens anläggning. Till att börja med kan du börja med att läsa stadgarna och se om det står något där om tävling. Att vissa aktiviteter, t ex särskilt organiserade träningar, är reserverade för tex lagryttare i allsvenskan tycker jag också är OK, men att helt utesluta medlemmar verkar onekligen lite suspekt.

Om det är en anläggning som får kommunalt stöd bör den i princip vara öppen för alla medlemmar i klubben och ingen ska kunna nekas medlemsskap utan att ha misskött sig på något sätt. Jag har för mig att ung samma regler gäller för föreningar anslutna till SvRF. För en helt privat anläggning kan ägaren i princip ha vilka regler han vill.

(Att en klubb ger de medlemmar som tävlar för klubben rabatt på anläggningsavgiften tycker jag låter som ett trevligt sätt att stödja tävlingsryttare på alla nivåer utan krånglig byråkrati!)
 
I våran klubb så har vi haft uppe en sådan fråga, då en ryttare (som red för en anna klubb) ville hyra in sig i våra ridhus.

De tyckte inte många var okej, vill personen rida i våra ridhus så kan h*n lika gärna bli medlem!

Vill inte "trängas" eller avstå vissa tider som personen har hyrt som inte än är medlem i klubben.

Varför bytar du inte klubb?
 
Att ge rabatt åt de som tävlar för klubben i kan vara det samma som att tvinga folk att tävla för dem, om avgiften är tillräckligt stor och rabatten hög.

Helena
 
tycker inte att det på något sätt e orimligt...
Dom jag tävlade för hade högre anläggnns avgift om man inte tävlade för dom tror den var dubbelt så hög
 
jag är medlem i ca 10 klubbar för att kunna rida klubbtävlingar på iunghästarna.
Anledningen till att jag inte vill tävla för den stora kulbben är att jag vill kunna rida allsvenskan för den lilla klubben , som utan mej blir utan lag..
Jag skulle gärna betala dubbel anläggnings avgift till klubben som ligger nära...
 
Hur tror du det känns för den stora klubben om de försöker hålla igång en stor anläggning för att sedan se medlemmarna träna på anläggningen men tävla för andra klubbar. Gissningsvis är anläggningenb en del i strategin för att bygga upp och underhålla den egna tävlingsverksamheten inte andras, som kanske till och med är konkurrenter.

Helena
 
Det är ganska stor skillnad på att vara medlem i en klubb och att tävla för en klubb. Medlem kan man vara i hur många klubbar som helst men man kan bara lösa tävlingslicens för en klubb.

Vad betalar de medlemmar som inte tävlar för anläggningsavgift? Hos oss finns det många hobbyryttare som tränar flitigt men som inte tävlar. Ska inte de få rabatt på anläggningsavgiften precis som tävlingsryttarna får? Hur håller ni reda på vilka som är tävlingsryttare hos andra klubbar?

/Lisa
 
Jag inser ditt dilemma och att du inte vill sätta dina lagkompisar i klistret. Men samtidigt är det ju inte konstigt att den "stora klubben" i första hand vill att anläggningen och träningstillfällen ska vara till för de egna ryttarna.

Om du är medlem i "stora klubben" så får du jobba genom vanliga demokratiska metoder i sektioner, styrelse eller på årsmöte. Får du en majoritet på din sida kommer du att kunna ändra på reglerna. Förslag på ändringar som inte drabbar "stora klubbens" egna ryttare är att ryttare för andra klubbar betalar ett högre pris och/eller får delta i mån av plats, då klubbens egan ryttare har förtur.

Annars får du nog bestämma dig för vad som är viktigast, laget eller träningsmöjligheterna. Något annat alternativ kan inte jag se att du har.

På vår anläggning har man inga synpunkter på vilken tävlingslicens ryttarna har löst men de ska vara medlemmar i vår klubb samt ha köpt ridhuskort för att kunna delta i verksamheter som vi ordnar på anläggningen.

mvh
Lejonelle
 
Jag har en fundering som det skulle vara kul att veta vad andra tycker om. På min klubb (även ridskola) har vi privatuppstallning också. Vi är en aktiv klubb som ordnar tävlingar mm men på en lägre nivå, (mest hoppning div II, div I) I privatstallet står det några ekipage som tävlar för annan klubb... Det har blivit lite diskussioner om det. Personligen tycker jag inte att det känns bra, vi har själva svårt att få ihop ryttare till våra lag och har vi inga lag tappar vi alla (ponny)ryttare eftersom det verkar vara ett måste att rida i lag. Då står de här ekipagen i vårt stall och bidrar inte med någonting, när det kunde stå andra ekipage där och tävla för oss och kanske vara med i våra lag. Skulle ni tillåta det på era anläggningar/klubbar?
 
Bor du i Sthlmstrakten? Jag vet ett ställe som har det problemet, ponnyryttarna byter klubb för att kunna tävla allsvenskan...
 
Yes, jag bor i Stockholmsdistriket. Vårt problem är att ryttarna byter klubb för att de måste rida i rätt division och att vår klubb inte verkar vara tillräckligt häftig att tävla för. De står alltså på vår klubb men tävlar för en annan, vilket jag tycker är tråkigt att klubbledningen godkänner. Vi får knappt ihop våra egna lag och att de står och tar upp boxplatser men tävlar för annan klubb gör inte saken bättre. Någon som vet om andra klubbar skulle tillåta det eller är min klubb den enda som gör det?
 
Det ställe jag känner till gör ju uppenbarligen det:) Jag kan ju tycka att om man står på en anläggning med klubb på stället ska man tävla för den!!
 
Kan du inte prata med någon ansvarig på stora klubben. Förklara ditt dilemma och be att få träna där ändå mot att du kanske hjälper till på x antal tävlingar på klubben som funktionär, fixar en sån aktivitet, heller nått teori pass, bataler lite mera eller så?
En tanke bara....
 
När det varit någon som har nån slags hästverksamhet (har det som yrke), ex ngn som tar emot tävlings/tillridningshästar och om denna person ofta/alltid ytnyttjar min klubbs ridanläggning, har denna person fått betala mer i anläggningsavgift än vad övriga medlemmar med egen häst gör. Det tkr jag är en mkt bra lösning.
 
I "min" klubb är det ett krav att tävla för klubben för att stå där, annars så får man snällt skaffa sig en annan stallplats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp