Krav på cykel i hemtjänst?

hier

Trådstartare
Jag har börjat vikariera i hemtjänsten i min kommun för att dryga ut timmar från andra jobbet.

Jag var klar och tydlig på intervjun med att jag inte har körkort, varpå rekryteraren sa att det är ok, att det finns områden med _gångavstånd_ mellan vårdtagarna.

Min första morgon fick jag då alltså en chock när jag får veta att om jag inte kan cykla så finns ingen chans att hinna med schemat.

Jag fick ta min bredvidgång i ett bildistrikt för att lösa det för dagen. Alla var gulliga och sa att ”det löser sig”.

Jag har nu riktigt ont i magen. Jag cyklade som barn men i vuxen ålder har jag på riktigt glömt:o Jag har också en fotskada som hindrar mig från att flexa + gjort mig sned i kroppen, min balans är alltså urkass just nu.
Finns en anledning att jag lagt ner ridningen liksom :(

Får jag kasta in handduken eller ska jag påpeka att jag på intervjun fick höra att promenad skulle gå bra?

Du kan ju påpeka att du blev informerad om att det skulle gå bra att gå och se vad de säger. Men du ska nog inte räkna med att få ditt önskemål om promenad tillmötesgått. Jobbar inte inom vården men min AG har ett krav att alla, även sommarjobbare, ska kunna cykla. Det har varit alldeles för mycket problem med folk som promenerar in från sitt område på frukost/lunch/raster och därmed använder detta som ett sätt att dryga ut rasterna och slösa tid på att i maklig takt ta sig dit de ska till fots och därmed hinner med mindre jobb på en dag än folk som tar sig från A till B på cykel eller annat fordon.

Om jobbet är viktigt hade jag förklarat situationen men sagt att jag är beredd att ge det ett försök och se hur det går istället för att tvärvägra. Be att få låna en av deras cyklar, sänk sadeln till lägsta höjden så du når marken med fötterna och testa att cykla lite på parkeringen utanför. Vinglar det är det bara att sätta fötterna i marken och börja om.

Jag tror att många (inkl. jag) antar att de allra flesta faktiskt kan cykla. Om man inte har några större fysiska hinder. Du får väl träna lite och se hur det går. De kan ju inte kräva att du susar fram som en motionscyklist men du klarar dig kanske på ett lagom och behagligt tempo. För även om man cyklar i ett hyfsat lugnt tempo så går det ändå snabbare än att gå.

Kan du inte hålla balansen på en cykel finns ju speciella cyklar med tre hjul även för vuxna.

Du kan ju påpeka att du blev informerad om att det skulle gå bra att gå och se vad de säger. Men du ska nog inte räkna med att få ditt önskemål om promenad tillmötesgått. Jobbar inte inom vården men min AG har ett krav att alla, även sommarjobbare, ska kunna cykla. Det har varit alldeles för mycket problem med folk som promenerar in från sitt område på frukost/lunch/raster och därmed använder detta som ett sätt att dryga ut rasterna och slösa tid på att i maklig takt ta sig dit de ska till fots och därmed hinner med mindre jobb på en dag än folk som tar sig från A till B på cykel eller annat fordon.

Om jobbet är viktigt hade jag förklarat situationen men sagt att jag är beredd att ge det ett försök och se hur det går istället för att tvärvägra. Be att få låna en av deras cyklar, sänk sadeln till lägsta höjden så du når marken med fötterna och testa att cykla lite på parkeringen utanför. Vinglar det är det bara att sätta fötterna i marken och börja om.

Jag hade tänkt i värsta fall att min rast får bli kortare om jag måste gå istället. Tråkigt att folk utnyttjar systemet men det skulle jag aldrig göra, det är ju människor det handlar om.

Och sen tvärvägra har jag väl inte skrivit att jag skulle? Jag provade lite men det gick inte. Och tills jag har tränat och _om_ det visar sig att jag inte kan, så får man ta det därifrån.

Mina funderingar var ju om det är så att man inte hinner alls utan cykel, och varför rekryteraren då sa att gång var ok. Känns lite som att bli förd bakom ljuset. Hade cykel varit krav hade jag inte sökt.

Jag tror att många (inkl. jag) antar att de allra flesta faktiskt kan cykla. Om man inte har några större fysiska hinder. Du får väl träna lite och se hur det går. De kan ju inte kräva att du susar fram som en motionscyklist men du klarar dig kanske på ett lagom och behagligt tempo. För även om man cyklar i ett hyfsat lugnt tempo så går det ändå snabbare än att gå.

Kan du inte hålla balansen på en cykel finns ju speciella cyklar med tre hjul även för vuxna.

De har 1 sån cykel, men den är inte alltid ledig då det finns fler som inte kan cykla.

Jag hade tänkt i värsta fall att min rast får bli kortare om jag måste gå istället. Tråkigt att folk utnyttjar systemet men det skulle jag aldrig göra, det är ju människor det handlar om.

Och sen tvärvägra har jag väl inte skrivit att jag skulle? Jag provade lite men det gick inte. Och tills jag har tränat och _om_ det visar sig att jag inte kan, så får man ta det därifrån.

Mina funderingar var ju om det är så att man inte hinner alls utan cykel, och varför rekryteraren då sa att gång var ok. Känns lite som att bli förd bakom ljuset. Hade cykel varit krav hade jag inte sökt.

Jag tror att rekryteraren helt enkelt antog att du kan cykla. Jag är nog så också. Finns det inget annat (som jag vet om) som talar för motsatsen antar jag nog att alla kan cykla. Det är nog den enkla förklaringen. Du får väl helt enkelt prata med din chef och se om ni kan komma på en lösning.

De har 1 sån cykel, men den är inte alltid ledig då det finns fler som inte kan cykla.

Då kanske de behöver köpa in fler såna. Prata med din chef. Det låter inte som ett jättestort problem. Antingen får de tydligt specificera att tjänsten kräver körkort eller att man kan cykla eller så får de skaffa trehjuling för vuxna till de som varken har körkort eller kan cykla. Det torde ju vara rätt få människor som varken kan cykla eller har körkort och är i arbetsför ålder.

Tyvärr går det ju 100 ggr snabbare med cykel i hemtjänsten. Jag cyklade året om när jag jobbade. Man vänjer sig! Och då jobbade jag i sthlm innerstad med mycket trafik. Enda gången det blev jobbigt var när det var redigt dåligt före vintertid, men det var lyckligtvis inte så ofta det var helt överjävligt/omöjligt.
Dock ska du ju kräva att cyklarna har dubbdäck vintertid!

Jag tror att rekryteraren helt enkelt antog att du kan cykla. Jag är nog så också. Finns det inget annat (som jag vet om) som talar för motsatsen antar jag nog att alla kan cykla. Det är nog den enkla förklaringen. Du får väl helt enkelt prata med din chef och se om ni kan komma på en lösning.

Troligen så! Jag antar nog också att alla kan cykla. Det som brukar vara lite klurigt är om man jobbar tex mitt i sthlm och inte är van vid trafiken. Plus att det tar ett tag ett hitta om man inte kan kvarteren.

Kan tillägga att jag har aldrig varit så slim och vältränad som när jag jobbade i hemtjänsten! :D

Senast ändrad av en moderator:
Då kanske de behöver köpa in fler såna. Prata med din chef. Det låter inte som ett jättestort problem. Antingen får de tydligt specificera att tjänsten kräver körkort eller att man kan cykla eller så får de skaffa trehjuling för vuxna till de som varken har körkort eller kan cykla. Det torde ju vara rätt få människor som varken kan cykla eller har körkort och är i arbetsför ålder.

De är jättemånga.
Självklarheten att kunna cyklar är ungefär som att kunna simma.
Det är en svensk "självklarhet".
För nyanlända kvinnor är det troligare att man inte kan cykla och det finns gott om kvinnor med ursprung i mellanösternområdet, som jobbar inom äldreomsorgen.
Många av kvinnorna från mellanösternområdet har inte körkort heller.

Däremot tror jag säkert att de allra flesta kan lära sig att cykla, även i vuxen ålder.

Jag fick en cykel för ett par år sedan (fick överta min farmors när hon flyttade in på äldreboende).
Jag upptäckte att det inte var enkelt, men heller inte omöjligt. Dock är min motivation på minus så när jag dessutom fick punka, drog jag in cykeln i uthuset...

Känner du ingen som har en cykel som du kan träna på? Funkar det så kanske du kan köpa din egen cykel och använda den istället? Tänker att det blir lättare med inställningar osv.

Jag känner de som p g a av skador faktiskt inte kan cykla rent fysiskt. Det är inget som syns men på en direkt fråga berättar de givetvis hur det ligger till.

Jag känner de som p g a av skador faktiskt inte kan cykla rent fysiskt. Det är inget som syns men på en direkt fråga berättar de givetvis hur det ligger till.

Det är väl mer när nån säger att de inte kan cykla p.g.a. att de glömt eller aldrig lärt som jag blir förvånad. Att någon har en skada som gör att de inte kan cykla är ju inget konstigt. Men att inte ha cyklat på så länge att man glömt hur man gör låter konstigt i min värld. Men jag bor i en lite mindre stad där man kan cykla till allt på bra cykelvägar så i min värld cyklar folk ofta som transportmedel. Det är kanske annorlunda om man bor på landet. Jag hade heller inte cyklat så ofta på 70-90 vägar (inte alls faktiskt, verkar livsfarligt!).

Den här tråden blev en liten ögonöppnare för mig faktiskt!

Alltså, hemtjänst - vad innebär det? Jo, förutom att ge brukare vård och omsorg, så ska man ju ta sig emellan brukarna också. Tiden mellan brukarna är ett stort block i tes-planeringen som är mycket omdiskuterad i de allra flesta enheter. Man försöker planera den tid det tar att ta sig mellan A och B, men schemat i de flesta tesplaneringar är extremt pressat och baserar sig på utförandetid hos brukarna och transporttiden ska vara beräknad utefter gång/cykel eller bil. Man måste nog vara beredd på att det inte finns underlag på en enhet för endast gång. Även distrikt per bil har många gånger tidsnöd då förflyttningstiden är extremt pressad. I de distrikt i min stad där de använder cykel står det klart och tydligt i platsannonserna att det är nödvändigt att kunna cykla - just för att det numera är så många som kommer till atbetsplatsen och säger att de inte kan cykla. Precis som @kryddelydd säger så har detta tidigare varit ett icke-problem då vi i detta landet har sett det som lika självklart som att kunna simma så kan vi cykla. Nu ser det annorlunda ut på marknaden, det kommer folk som inte kan cykla, inte kan hantera intimhygien åt andra människor, inte kan gå in i hem där det finns husdjur etc etc etc - listan kan göras skiiiitlång på alla saker folk plötsligt inte kan/är villiga att göra när de söker sig till hemtjänsten.

Som jag ser det är promenadavstånd just promenadavstånd och inte samma sak som cykelavstånd, outtalat eller ej. En halvmil är enkelt hanterbart cykelavstånd, men knappast enkelt hanterat promenadavstånd mellan arbetsställen.
Har de uttalade förutsättningarna vid anställning varit promenadavstånd mellan arbetsställena så är ändringen till cykelavstånd något som jag tycker att det i första hand är arbetsgivarens ansvar att hantera. Sedan tror jag inte att det är orimligt att önska att arbetstagaren försöker cykla, men det är knappast något som arbetsgivaren utan diskussion kan utgå ifrån.

Huruvida det finns förutsättningar att schemalägga en medarbetare enbart på arbetsställen med inbördes promenadavstånd är en fråga för arbetsgivaren att hantera, och inget som arbetstagaren rimligen kan förväntas ha någon uppfattning om, imo.

Alltså, hemtjänst - vad innebär det? Jo, förutom att ge brukare vård och omsorg, så ska man ju ta sig emellan brukarna också. Tiden mellan brukarna är ett stort block i tes-planeringen som är mycket omdiskuterad i de allra flesta enheter. Man försöker planera den tid det tar att ta sig mellan A och B, men schemat i de flesta tesplaneringar är extremt pressat och baserar sig på utförandetid hos brukarna och transporttiden ska vara beräknad utefter gång/cykel eller bil. Man måste nog vara beredd på att det inte finns underlag på en enhet för endast gång. Även distrikt per bil har många gånger tidsnöd då förflyttningstiden är extremt pressad. I de distrikt i min stad där de använder cykel står det klart och tydligt i platsannonserna att det är nödvändigt att kunna cykla - just för att det numera är så många som kommer till atbetsplatsen och säger att de inte kan cykla. Precis som @kryddelydd säger så har detta tidigare varit ett icke-problem då vi i detta landet har sett det som lika självklart som att kunna simma så kan vi cykla. Nu ser det annorlunda ut på marknaden, det kommer folk som inte kan cykla, inte kan hantera intimhygien åt andra människor, inte kan gå in i hem där det finns husdjur etc etc etc - listan kan göras skiiiitlång på alla saker folk plötsligt inte kan/är villiga att göra när de söker sig till hemtjänsten.

Håller med!
Man får lära sig hantera en hel del i hemtjänsten. Blev en gång attackerad och jagad genom en hel våning av en argsint papegoja som härmade tantens röst och vrålade "passa dig jääääävligt noga" :rofl:
Tillslut blir man typ immun och bara "jomen det låter rimligt" :p
Min sista dag sa jordens hemskaste nazist-tant (yes hon var övertygad nazist) att "av alla idioter jag träffat så är du nog ändå den som jag hatar minst". Jag blev typ rörd och fällde en tår :p

Sparkcykel? Funkar en sådan? Underskattat fordon säger en fd kollega till mig som susar runt i stan på en.
Arbetsgivaren har ansvar för att de anställdas säkerhet och alternativa förflyttningsmetoder skulle jag tro inte är så optimalt att använda om en vill hålla sig inom så att säga försäkringarnas ramar på sin arbetstid.
Annars skulle man väl kunna använda sig av en åsna och vagn eller rullskridskor eller vad som helst. Man kanske ska vara realistisk.

Ngt jag också tänker på är att även OM det skulle gå att lägga ett schema som är helt geografiskt så är det ju inte säkert att det funkar ur omsorgssynpunkt. Om 10 tanter bor i samma kvarter kan man inte alltid lägga dem tidsmässigt efter varandra på ett schema då de kan ha olika behov av tex tillsyn och hjälp vissa tider. Det är inte rimligt att ngn får sin lunch kl 16 tex. Men min erfarenhet är ändå att det så långt det är möjligt läggs schema med geografin som en parameter.
TS, att jobba på ett äldreboende kanske vore bättre för dig? :)

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 688
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V