Bukefalos 28 år!

Krav på veterinär vid reining

P

Peppan

Såg att Tävlingsdjursutredningen nu har överlämnat sitt betänkande "Bättre djurskydd - mindre krångel" till statsrådet Eskil Erlandsson.

Där föreslås att det i framtiden skall finnas lagreglerade krav om veterinär närvaro vid bl a reining!!!

Jag tycker naturligtvis att det är bra för hästarnas väl och ve. Däremot tror jag att det kan bli problem för alla WRAS-anslutna klubbar när de ordnar tävlingar och måste hyra in veterinär om reiningklasser ingår.

Vad tycker Ni andra?

MVH/Carina
 
Sv: Krav på veterinär vid reining

Tror nog att många av småklubbarnas D-tävlingar kommer att bli färre då. Kanske får satsa på någon om året och då köra med Barrel och polebending också. Dom grenarna kräver väl veterinär redan nu. Iochförsej är det väl långt ifrån alla Wras anslutna klubbar som har någon tävling överhuvudtaget!? Det fanns väl någon bestämmelse om det men vet inte hur det gick!
Här runt är det flera klubbar som inte haft några tävlingar. Flera har väl fått ställa in oxå pga få anmälda.
Sen vet jag inte om det är befogat med vet bara för Reining.
 
Sv: Krav på veterinär vid reining

Ja, det var ju en bra tanke!

Att de kan arrangera polebending och barrelrace samtidigt tillsammans med reining. Intresset för dom grenarna har ju verkligen ökat lavinartat de sista åren. På det viset kanske WRAS-tävlingarna kan få flera deltagare istället för färre.

MVH/Carina
 
Sv: Krav på veterinär vid reining

Hoppas verkligen att förslaget inte går igenom och att det görs en ordentlig utredning med synpunkter osv. från berörda parter.

För min del är det som att sätta kniven i ryggen på nybörjare och småklubbar samt mindre tävlingar. Reiningen överhuvud taget faktiskt. Hur många reiningryttare börjar med att delta på en så stor tävling som ex.Ranch Horse Classic?

En mindre klubb med d eller c tävling med bla. reining. Kanske 30-60 starter. Vad blir startavgiften då?? 200kr klassen? Hur många kommer då? Hur många inställda tävlingar? Hur blir det med reining i Sverige? :cry:
 
Sv: Krav på veterinär vid reining

Trots att Barrel och Polebending kräver veterinär så är ju dom grenarna på stark frammarsch. Så någon fara för Reiningen tror jag inte finns men jag kan ju tycka att det är ganska onödigt. Men det kanske finns tråkigheter som förekommit utan att man tänkt på det. Måste det vara vet så kanske det är framridningen man ska satsa på....:smirk:
 
Sv: Krav på veterinär vid reining

Trots att Barrel och Polebending kräver veterinär så är ju dom grenarna på stark frammarsch. Så någon fara för Reiningen tror jag inte finns men jag kan ju tycka att det är ganska onödigt. Men det kanske finns tråkigheter som förekommit utan att man tänkt på det. Måste det vara vet så kanske det är framridningen man ska satsa på....:smirk:

jo men kolla hur sällan barrel race & Pole bending finns med på våra små tävlingar inom wras.. iallafall här nere i GBG trakten... hoppas inte dom tar bort reiningen oxå.......
 
Sv: Krav på veterinär vid reining

Hej!

Vad jag kunde utläsa var det inga undantag för D-C-tävlingar.

Bif länken så att Ni själva kan läsa http://jordbruk.regeringen.se/sb/a/92540

Där kan man också ladda ner hela utredningen, under punkt 5 står det om bl a reining.

"Förslaget ska nu ut på remiss, och tidigast 1 januari 2009 kan lagen ändras så att de nya reglerna om veterinärer vid djurtävlingar kan börja gälla", http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1730724

MVH/Carina
 
Sv: Krav på veterinär vid reining

För ett antal år sedan ville de ju ha veterinär vid Trail-klasser, dessa ansågs vara liknande fälttävlan :eek: men vid närmare koll så kom de fram till att det nog inte var så stora riskmoment i Trail som fälttävlan:banana: Vi får väl hoppas att de bestämmande sätter sig in i Reiningen också så vi slipper en massa onödigt krångel. I annat fall så ligger väl de flesta grenar i riskzonen.
 
Sv: Krav på veterinär vid reining

jo men kolla hur sällan barrel race & Pole bending finns med på våra små tävlingar inom wras.. iallafall här nere i GBG trakten... hoppas inte dom tar bort reiningen oxå.......

Förhoppningsvis får vi en omvänd reaktion. Att det blir fler barrel race och pole bending o.s.v. då man ändå tar in vet.för reiningen. Reiningen är så pass stor att man nog inte vill tulla på den;)
 
Sv: Krav på veterinär vid reining

Förhoppningsvis får vi en omvänd reaktion. Att det blir fler barrel race och pole bending o.s.v. då man ändå tar in vet.för reiningen. Reiningen är så pass stor att man nog inte vill tulla på den;)

ja det får vi ju verkligen hoppas på!!! :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Regeringskansliet) Tävlingsdjursutredningen har idag överlämnat sitt betänkande Bättre djurskydd - mindre krångel, SOU 2007:86, till...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp