Krävs tillstånd?

P

ponny_

Jag kommer att ha ponnyridning i stallet på mina 2 hästar samt ha som att folk kan koma och prova på att rida hos oss.
Liksom lära känna hästen, lika så att föräldrar kan komma och umgås med hästar innan de köper en till deras barn.

Krävs detta tillstånd?
ponyridning 5 kr per varv.
perngarna går till foder.
:confused:

Sv: Krävs tillstånd?

information taget från http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=224
Tillstånd krävs för den som använder hästar i ridskoleverksamhet. Tillstånd krävs för yrkesmässigt verksamhet med häst.
Med begreppet ridskoleverksamhet avses att regelbundet erbjuda ridlektioner på i verksamheten ingående hästar.

Så om din verksamhet uppfyller något av dessa så är den tillståndspliktig enligt 16 § djurskyddslagen

Hade det varit i "min" kommun hade det krävts tillstånd. Så fort du upplåter dina egna djur till ridning/undervisning kräver inspektörerna här att man har tillstånd, mest för att du inte ska lära ut fel utan verkligen besitta rätt kunskaper för detta.
Gäller även om du så bara ska lära ut vanlig hästskötesel tex rykta.

Men som sagt, kan säkert skifta mellan olika kommuner. Kontakta inspektörerna eller miljö/hälsa i din kommun för exakta besked.

Lycka till! :)

Såg att du fått bra svar i en tidigare tråd, och det verkar som man måste ha tillstånd vare sig det är hobby eller näringsverksamhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 294
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 436
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 542
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025