Bukefalos 28 år!

Krig! Snurpe vs myrorna

snurpe

Trådstartare
Vi har fått myror hemma! Vi håller på att bygga ut huset och har således sågat upp lite nya öppningar i väggarna för altandörr och dylikt. Och i samband med detta började myrorna komma :crazy: De bodde väl i husgrunden antar jag.

Först var det någon enstaka. Vi trampade ihjäl dem, sedan blev det fler och fler. Vi bestämde oss för att ställa ut sådana där puckar med gift. Och nu är de fler än någonsin :crazy::crazy: Nu fulkomligt kryllar det över med myror (uäk). De lockas ju alla till dessa puckar :crazy:

Jag är så sugen på att bara dammsuga upp alla dessa myror, men har förstått att puckarna fungerar så att arbetarmyrorna äter giftet, för det åter till resten av gruppen och förgiftar hela boet. Så att döda dem innan de kommit till sina kamrater vore ju att förstöra för oss själva.

Men ni med erfarenhet, hur fick ni till bukt med era myror? Ni som använt puckar, hur lång tid tog det innan ni märkte av att myrorna verkade försvinna? Hur länge ska man behöva locka dem till sig? :crazy:

/snurpe
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

jag har använt myrdosor de senaste åren med stor framgång.
Det gäller att se till att det finns gift kvar i dem - om detär många myror så är väl risken att giftet tar slut för fort.

När det har varit galet mycket myror har jag pudrat myrr. Det har också fungerat.
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Åh det låter ju positivt iaf!

Nu när vi har varit borta under dagen har det blivit helt katastrofalt. Under de timmar vi har varit borta har de tömt två dosor i köket med medel :crazy: Och de är ÖVERALLT! Fler än någonsin! De har väl hört talas om att det finns smaskigt medel hos oss :crazy:

Hur var det hos er? Blev det fler än någonsin innan de dog ut?

/snurpe
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

vi hade JÄTTEPROBLEM med myror hemma i vårat förra hus, blev inte kvitt dom förrän vi fick bytt ut ena husgaveln, hela gaveln...


det var lagom kul när man drack oboy o kände något knaprigt i munnen.... myror i pulvret tom! :crazy:
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Uäk, det hoppas vi verkligen på att slippa... :crazy: Har nu mailat anticimex för rådgivning också...

/snurpe
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Ring antisimex så kommer dom ut och sprutar mot ohyran.

Hade själv JÄTTE problem med myror i flera år, men efter antisimex varit här så blev det mkt lugnare.

När vi sedan byggde ut köket så hittade vi myrornas "bo" i en av väggarna hade på "Cymex " tror jag det hette. och nu har jag inte sett en myra på tre år. Inte inne ialla fall.

Lycka till
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Vi har också haft stora problem med myror då vi har en värmeslinga runt huset som dem ääääälskar. Då kom anticimex ut och sprutade något medel och sedan dess har vi inte sett en enda myra. Det enda man behövde passa sig för var att inte va hemma de närmsta 2 timmarna och att undvika att våttorka längs med listerna under de närmsta dagarna...

Först fick vi prova några myrdosor men dem var totalt värdelösa...
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Grejen med myrdosorna är (vad jag fått förklarat för mig av en självutnämnd myrutrotarexpert..;)) att dom drar till sig myrorna och ska därför undvikas att användas inomhus. Vi har problem med myror i badrummet till och från men nu verkar det ha lugnat sig *peppar peppar*. Använde Myrr som jag löste upp i vatten och kunde spraya på istället. Har även pudrat med myrr runt hela huset vid 2 tillfällen då vi hade världens invasion av flygmyror i gästrummet förra året! Ska pudra ett par gånger till tänkte jag så fort det inte regnar...!
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Uäk, vad myrorna är äckliga! Det är värre än någonsin :crazy: Men vi verkar ha hittat vart de går in (bakom kyl/frys).

I morgon kommer anticimex. Hoppas innerligt att de kan få bukt med detta!!

/snurpe (nästan panikslagen över alla myror)
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Gissa vad som händer om du dammsuger upp myrorna? Då kommer de vandrandes ut igen, dvs de dör inte alls...:eek: Japp, jag har faktiskt försökt denna metod vid ett tillfälle när vi hade massor med myror i vår lägenhet i Kalifornien.
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Detta vill jag också ha svar på. Men jag vill ha bort dom ute på uteplatsen :smirk: det kryllar utav små svartmyror. Jag har hett på myrr, vitpeppar, salt utan resultat. dom vandrar bara vidare som om ingenting har hänt.
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

(delvis knapplån)

Nu har vi kommit tillbaka efter Anticimex behandling (vi har en son på 10 månader och fick därför sova borta ett dygn). Och myrorna verkar som bortblåsta :bow: Vi hittade vart de går in (om det bara är där) och han behandlade där utvändigt och invändigt, och nu ser jag inga myror :love::bow: Hoppas det håller i sig! Om det inte gör det är det bara att ringa Anticimex igen (det är tydligen helt gratis med vår villaförsäkring, kostar inte en krona :eek:). Snacka om att jag kommer att ringa ´dem igen så fort det är något :cool:

Förresten, det var tydligen stackmyror vi dragit på oss. Inte konstigt att de bet oss :crazy:

/snurpe
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Åh, tråd för mig! (Tyvärr)

Vi har flygmyror inne. Endel dagar är det bara någon enstaka, andra dagar är det massor. Vi dödar alla vi ser och har även stått och spanat som idioter i timmar för att se var de kommer ifrån, men vi ser verkligen inte. De bara dimper ner från "ingenstans" :eek:

Vi har sprayat med flugspray när det varit mycket och de faller ju döda ner. Men hur gör man för att bli av med dom? För att ta reda på var de bor?
Måste man ha ut Anticimex eller går det att bli kvitt dom själv?
Vad kostar Anticimex?

/Malin
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Måste man ha ut Anticimex eller går det att bli kvitt dom själv?
Vad kostar Anticimex?

/Malin

Vi hade Anticimex ute två gånger, utan kostnad (eller hur man ser det, det kostade inget just då ;)). Allt beror på vad du har för försäkring. I min villaförsäkring ingår ett fullgott skydd mot skadedjur och därför debiteras vi ingenting (inte ens en självrisk). Anticimex har också en egen försäkring man kan teckna, men jag är osäker över hur den fungerar. Allt står på deras hemsida :D

/snurpe
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Hur farligt är det egentligen att spraya? Fastnar det på barnets leksaker, säng osv? Vi har sprayat en gång i våras och jag tyckte att det var obehagligt att komma hem igen :( Vi plockade bort så mycket vi kunde. Men han ligger ju i soffan etc.
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Inte farligt alls, enligt den killen som var här. Vi plockade undan och han sprayade bara längs med golvlisten med något gift. Vi höll oss borta ett dygn och återvände dagen efter. Höll för säkerhets skull Isac lite borta från golvlisten de första dagarna, men enligt snubben som var här var det ingen fara.

Isac lever och mår gott fortfarande iaf :D

/snurpe
 
Sv: Krig! Snurpe vs myrorna

Hittade boet igår (råkade se det i ögonvrån när jag gick förbi och vrålade högt :eek: ).
Sprayade som fase och nu hoppas vi att det var allt som behövdes, annars får vi ringa Anticimex.

/Malin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp