Kriminalvårdare?

tomte

Trådstartare
Okej, visst katten har vi kriminalvårdare här på buke? Kan det vara @LadyCovergirl kanske?
Jag har på något konstigt sätt funderat mer och mer på att köra ett totalt branschbyte och nu såg jag precis att det ligger ute lite lediga jobb som kriminalvårdare och det kliar i fingrarna för att ansöka. MEN! Jag vet otroligt lite om själva jobbet egentligen.
Utbildningar osv har jag koll på, allt står ju på deras hemsida ang detta, men resten? Hur är jobbet egentligen? hur är lönen? Den är ju individuellt satt men vad kan man tänka sig att ligga om man har 0 erfarenhet av den branschen..? Hur farligt är det? Hur jobbar man? Finns det ens något "standard" schema eller läggs allt från anstalt till anstalt?

Som sagt, ju mer info desto bättre för jag måste ansöka snart (ute i sista sekunden som vanligt haha).

Hit me!
 
Du minns rätt. Jag jobbar som kriminalvårdare på en anstalt i region syd. "Min" första anstalt stängde för en dryg månad sen så jag är nu på en annan anstalt, i samma säkerhetsklass, i regionen. Jag har också i två korta omgångar jobbat på säkerhetshäkte.
Jobbet varierar en hel del beroende på var du jobbar. Vilken säkerhetsklass? Vilken inriktning på din avdelning? Vilken typ av tjänst? Mycket tid går åt till bevakning (stående, ronderande eller sittande) men många gånger går det att kombinera med någon lättsam sysselsättning t.ex. korsordslösning.
Lönen kan jag tänka mig ligger på mellan 20-23 000 kronor beroende på dina tidigare erfarenheter. (Utbildningar kan t.ex. spela roll eller arbetslivserfarenhet inom liknande jobb t.ex. det militära.)
Farligt, njaeä. Man ska givetvis inte vara naiv eller blåögd men sunt förnuft räcker långt. Samtidigt ska du vara medveten om att våldsamma situationer inträffar.
Schema varierar men de flesta häkten och anstalter har dagpersonal i tjänst 7-19 men det finns stora variationer. Jag har t.ex. arbetspass 7.15-15.30, 7.15-19.15, 9-19.15, 10.30-19.15. På tidigare anstalt t.ex. 6.45-19, 7-17.45, 10-19.
 
Jag har jobbat som kriminalvårdare på anstalt mestadels natt centralvakt men även " på golvet" och dagtid . Det skiljer sig en hel del mellan olika anstalter / häkten precis som ladycovergirl nämner pga olika klientel och säkerhetsklasser. Men det är ett fantastiskt kul jobb som jag varmt rekommenderar även om lönen inte är mycket att hurra över.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 155
Senast: Sol
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 734
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 586
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 552
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp