Kriminalvårdare?

tomte

Trådstartare
Okej, visst katten har vi kriminalvårdare här på buke? Kan det vara @LadyCovergirl kanske?
Jag har på något konstigt sätt funderat mer och mer på att köra ett totalt branschbyte och nu såg jag precis att det ligger ute lite lediga jobb som kriminalvårdare och det kliar i fingrarna för att ansöka. MEN! Jag vet otroligt lite om själva jobbet egentligen.
Utbildningar osv har jag koll på, allt står ju på deras hemsida ang detta, men resten? Hur är jobbet egentligen? hur är lönen? Den är ju individuellt satt men vad kan man tänka sig att ligga om man har 0 erfarenhet av den branschen..? Hur farligt är det? Hur jobbar man? Finns det ens något "standard" schema eller läggs allt från anstalt till anstalt?

Som sagt, ju mer info desto bättre för jag måste ansöka snart (ute i sista sekunden som vanligt haha).

Hit me!
 
Du minns rätt. Jag jobbar som kriminalvårdare på en anstalt i region syd. "Min" första anstalt stängde för en dryg månad sen så jag är nu på en annan anstalt, i samma säkerhetsklass, i regionen. Jag har också i två korta omgångar jobbat på säkerhetshäkte.
Jobbet varierar en hel del beroende på var du jobbar. Vilken säkerhetsklass? Vilken inriktning på din avdelning? Vilken typ av tjänst? Mycket tid går åt till bevakning (stående, ronderande eller sittande) men många gånger går det att kombinera med någon lättsam sysselsättning t.ex. korsordslösning.
Lönen kan jag tänka mig ligger på mellan 20-23 000 kronor beroende på dina tidigare erfarenheter. (Utbildningar kan t.ex. spela roll eller arbetslivserfarenhet inom liknande jobb t.ex. det militära.)
Farligt, njaeä. Man ska givetvis inte vara naiv eller blåögd men sunt förnuft räcker långt. Samtidigt ska du vara medveten om att våldsamma situationer inträffar.