Hehe...

Min "hamster" var en riktigt gullegris i helgen. Hon har verkligen vänt i humöret!
Jag har denna veckan mest gosat och matat henne med morötter. Endast borstat av det värsta men kliat henne bakom öronen till det känns som om fingrarna ska gå av :D Plus att hon får extra B-vitaminer.

Igår lekte vi lite med att gå på en blå plastpresenning typ. Hon var jättedukt och klev upp på den. Ska börjar rida igen lite försiktigt men försöka behålla allt kel, gos, morötter och roliga små lekar. :)

/Snorpan
 
Gullade gjorde jag inte utan jag gick och ställde mig bredvid henne och bara stod där. Inga krav... vi tog en paus och började liksom om från början.

Det tycker jag var coolt gjort! För att nå bättre resultat ska man kanske vara mer bestämd. Men du backade inte heller undan. Du gjorde i alla fall inte saken värre. Jag tror trots allt att du gjorde något väldigt bra. Om det var så att hästen missförstod dig, så visade du att du inte är farlig/hotfull. Jag tror din häst fick något att tänka på. Hon försvarade sig för den press du satte på henne, men du blev varken rädd eller arg. Du bara var kvar hos henne. Väldigt coolt, inte undra på att hon ville följa dig sen. Det verkar ju väldigt tryggt att ha en sådan matte.
 
Skulle du våga ställa hårda krav på en häst som står på bakbenen och ser redo ut att gå till attack?!?

Det enda krav jag skulle ställa till en häst som står på bakbenen och ser redo ut att gå till attack är att den backar undan för mig, flyger undan för mig, springer iväg. Den ska reagera. Även om den sedan kommer igen och försöker spänna upp sig och verka farlig (det är väldigt sällan en häst verkligen vill gå till attack, de gillar dock att skrämma skiten ur oss) så vet jag att om jag en gång fått den att backa undan för min vilja så har den redan förlorat en stor del av det självförtroende på sitt eget ledarskap som den har.
Från den ståndpunkten kan du sedan ta över tronen.
Skulle aldrig acceptera att en häst kommer med lösa hot.
 
Tack! :D :bump:

Det var trevligt att höra.
Ju mer jag tänker på den situationen så tror jag att jag handlade rätt (iallafall i det läget när hon reste sig).

Nu går det iallafall mycket bättre och kiropraktorn har tittat på henne. Lite öm i halsmusklerna men rygg och sånt var det inget fel på! :)


/Snorpan
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 214
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 693
Senast: bobbbo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp