Kritik mot att inte få hålla hästar ensamma

Sv: Kritik mot att inte få hålla hästar ensamma

Skulle vara intressant att veta på vilket sätt B Högberg anser att förslaget inte är förankrat i verkligheten.
PL
 
Sv: Kritik mot att inte få hålla hästar ensamma

Regelverket runt djurhållning kan stramas upp högst väsentligt, men jag vet inte om förbudet om ensamhållning av häst är det som jag skulle vilja kalla det viktigaste.
Om alla befintliga regler skulle utnyttjas av "makthavarna" skulle alla djur må bättre.
Senast i veckan visade jag tjg veterinär på tre hästar som far otroligt illa, veterinären gick formligen i taket när han såg dem. Jag vet att dessa hästar vid minst 4 tillfällen anmälts till miljö och hälsa i kommunen. Tror inte att nya lagar skulle göra saken bättre, däremot tillämpande av de befintliga...
 
Sv: Kritik mot att inte få hålla hästar ensamma

Jag är mkt väl medveten om att många kommuner har vför lite resurser o kompetens för att hantera problemen.
Dagens nya regler ger dock möjligheter att köra över kommunerna när de inte gör sitt jobb, tyvärr är dessa regler inte helt kompletta när det gäller ansvarsförhållande mellan DSM länsstyrelse o kommun.
Det finns även ambitiösa kommuner som idag hindras av brist på vettiga regler.
PL
 
Sv: Kritik mot att inte få hålla hästar ensamma

När förslaget om en ny djurskyddsmyndinghet först kom upp hörde jag till dem som inte ansåg att de skulle ha den direkta tillsynen utan jag ansåg att trots bristena var den lokala anknytningen viktig. Det bör dock finnas möjlighet att tvinga dåliga kommuner att skärpa sig.
Sen är jag mkt väl medveten om hur svårt det kan vara för en ensam överhopad snäll inspektör (S) om h*n inte får full uppbackning.
PL
 
Sv: Kritik mot att inte få hålla hästar ensamma

Som privatperson kan jag inte göra mer än att anmäla, då måste jag också kunna lita på att nästa länk i kedjan gör sin bit.
Fungerar inte denna länk blir man som privatperson helt utan handlingsutrymme och är man inte tjurig som vissa ;) kanske man väljer att ge upp.
Jag har full förståelse för att en inspektör i en liten kommun där alla känner alla tycker att det är jobbigt att agera i sådana här ärenden, men då ska man endera försöka få till ett utbyte mellan kommunerna (finns ju redan till viss del) där grannkommunens inspektör får ta känsliga ärenden eller så ska man byta arbete.
Det skadar ens trovärdighet om man silar mygg och sväljer kameler.
 
Sv: Kritik mot att inte få hålla hästar ensamma

Jag håller med dig. Din nästa möjliget är att klaga till länsvet eller vidare till DSM vilket förstås inte borde vara nödvändigt.
Att gå via distriktarna är inte den korrekta vägen men kan ev fungera bra, jag vet inte hur bra kontakten är idag. Din insp är inte den tuffaste men kan fungera bra om han får rätt stöd, jag vet.
PL
 
Sv: Kritik mot att inte få hålla hästar ensamma

Jag vet att distriktaren inte är rätt väg men hans ord väger lite tyngre och ställer lite högre krav på "action".
Nu slumpade det sig så att distriktet var ute i byn och bla vaccinerade min ena jycke som var ett djurskyddsärende innan vi tog hem den och snacket runt detta gjorde att det ena gav det andra. Tur för hästarna, även om jag skulle tro att avlivning är det enda rätta.
 
Sv: Kritik mot att inte få hålla hästar ensamma

Om man tar S på rätt sätt lyssnar han bra på distriktarna på min tid tog han ofta kontakt den vägen själv.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter att en hästägare anmälts gjorde länsstyrelsen en kontroll på fastigheten och fann då brister i hästhållningen. Ägaren får nu ett...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar som blir sjuka eller skadade på kvällar och helger kan få vänta länge på veterinär trots att Sveriges alla djurägare ska ha...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Bufera
·
  • Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: Bufera
·
Äldre Dagens Nyheter och Sveriges radio har artiklar om Spionerande appar.... Appar som håller koll på oss när vi inte använder dem.... Någon...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp