Kronans tränsbett

Pazuzu

Trådstartare
Jag har lagt vantarna på ett gammalt tränsbett á la Kronan, och jag lade märke till att det är märkt med 3 i änden på ena "bettdelen". Jag misstänker att det är storleken på bettet, och just mitt bett är 15,5 cm. Är det någon som vet vilka andra storlekar som fanns? Det kanske är så enkelt att 2 var 14,5 och 1 var 13,5?

När jag ändå är igång och frågar, så undrar jag när de slutade tillverkas? Jag såg nämligen ett i en ridsportaffär i Växjö, men det kan ju ha hängt där i årtionden.:angel:

Sv: Kronans tränsbett

Pazuzu skrev:
Jag har lagt vantarna på ett gammalt tränsbett á la Kronan, och jag lade märke till att det är märkt med 3 i änden på ena "bettdelen". Jag misstänker att det är storleken på bettet, och just mitt bett är 15,5 cm. Är det någon som vet vilka andra storlekar som fanns? Det kanske är så enkelt att 2 var 14,5 och 1 var 13,5?

När jag ändå är igång och frågar, så undrar jag när de slutade tillverkas? Jag såg nämligen ett i en ridsportaffär i Växjö, men det kan ju ha hängt där i årtionden.:angel:
Min mamma köpte kronbett i nån överskottsförsäljning på 60-talet....dom är märkta med 1 och är 13,5 cm långa. Hon köpte samtidigt träns med remontgrimma och kapson och förbygel, och massor med lädertyglar. Senast idag red jag med lädertyglarna och använde förbygeln, kvaliteten måste varit fantastisk för dom är outslitliga. Det är bara att ta lite sadelsåpa då och då och så håller man möglet borta.:banana: :banana: :banana:

Jag har en jättestor gammal grimma med remmar till bett som kronan använde till packhästarna....

Synd att jag inte just nu har någon passande häst nu när det stundar för långa ritter under sommaren...

Fast jag får väl använda mina kombinationsträns i stället :idea:

poloplayer skrev:
Min mamma köpte kronbett i nån överskottsförsäljning på 60-talet....dom är märkta med 1 och är 13,5 cm långa.

Då verkar min teori stämma.:) Men 3 måste väl nästan ha varit den största storleken med sina 15,5 cm. Även om längden på betten förr inte var avpassade efter hästens mun som idag, borde ju nästan 15,5 cm vara tillräckligt även med den tidens mått.:crazy:

1 och 2 var nog vanligast på Halvbloden.

2 och 3 var vanligast på kallbloden...

Fast om jag inte minns fel så fanns dom i ännu större storlek som användes av Ardennrarna.....

Liknande trådar

Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 230
Senast: Asko
·
Utrustning Jag tycker att bettringarna på de flesta tränsbett är lite för små, vill gärna ha större ringar för jag upplever att det blir lite...
Svar
6
· Visningar
2 494
Senast: Picazzo
·
Utrustning Vet någon vilka som tillverkar tredelat fullcheek eller möjligen ett D-bett i storlek 15,5 cm. Kan funka med ett tredelat muffbett...
Svar
10
· Visningar
1 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka