Kronisk inflammation i kotsenskidan

Tussemaja

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av behandlig för kronisk inflammation i kotsenskidan? Min häst fick en mindre skada på gaffelbandet till följd av en vrickning i september. Vid första ultyraljudsundersökningen såg skadan ganska oansenlig ut och vi trodde den skulle läka ut utan komplikationer. Fenylbutta sattes in de 10 första dagarna. Samt givetvis vila. Efter ca. 2 månader var hästen ohalt (hältan var även i början mycket obetydlig) och började skrittas 10 min/dag - ibland för hand, ibland uppstuttet. När den mjuka svullnaden gått ner helt kvarstod en hård galla som inte såg bra ut. Vid nästa ultraljud i december visade det sig att skadan utvecklats till en kronisk inflammation i kotsenskidan.
Behandlas nu med antiinflammatorisk salva (Zon, Orudis) lokalt, ingen hälta, skrittas fortfarande 10-15 minuter. Mina veterinärer säger att det bara är att fortsätta behandligen och vänta och se hur det utvecklar sig och vad han håller för. Men det känns rätt hopplöst tycker jag. Jag har ju läst om titthålsoperation men det verkade inte vara ett alternativ i nuläget enligt ATG-kliniken. Någon som har erfarenhet av den här typen av skada och kanske nån behandling som har fungerat. Jag står inte ut med tanken på att min underbara häst skulle vara slut vid 9 års ålder pga den här skadan. Jag vill ha positiva exempel! Negativa har jag nog av i mitt eget huvud...:smirk:
 
Sv: Kronisk inflammation i kotsenskidan

min kompis häst som är 21 år nu fick diagnosen kronisk inflammation i kotsenskidan för ungefär ett år sedan.

det började med små små hältor & veterinären på hemmaplan kunde inte säga vad det berodde på. sedan fick även denna hästen en svullnad/galla på det benet & tydligare hälta så hästen togs till klinik där han fick diagnosen.

hästen behandlades 3 gånger med kortison in i leden. även hon smörjde benet med någon antiinflamantorisk salva. mycket VILA både på stall, sjukhage för att senare bara gå & lunka i stor hage & ta det lugnt tillsammans med en annan gammal häst. efter ungefär ett halvår med vila kunde man friskförklara hästen, hästen hade då inga problem alls av detta & det har han inte nu heller efter ett halvår. hon smörjer benet fortfarande med jämna mellanrum & har honom oftast lindad eller något form av benskydd. dock har denna hästen en förslitning i ett bakknät som begränsar hans arbete, så han används som 'promenadhäst', men det beror på hans ålder.

jag vet inte om du blev så mycket klokare av detta. men visst finns det hopp för din häst, klart att han ska bli fri från sina problem, han är ju fortfarande ung!! :) det blev ju min kompis häst. det enda jag kan säga är att VILA & åter VILA & att ge hästen TID är nog väldigt VIKTIGT!! lycka till!!

jag vet även en annan häst som fick diagnosen kronisk inflammation i kotsenskidan, vet inte hur dom behandlade den hästen, men fri från sina problem vet jag att han blev!! :)
 
Sv: Kronisk inflammation i kotsenskidan

Inflammationer i kotsenskidan lär väl vara ganska ovanliga? :confused:

Vi hade iallafall ett welshsto som fick det (plus infektion) pga av ett ormbett och blev helt bra efter långvarig behandling med både pecillin och antiiflammatoriskt. Men det blev ju aldrig kroniskt förstås...

Håller tummarna för din häst
 
Sv: Kronisk inflammation i kotsenskidan

Jag frågade på min klinik hur vanligt det var och vet sa att dom får in i genomsnitt 25-30 fall per år.
Tack för era "uppmuntringar"! Han får gärna vila ett år för mig bara han blir frisk. Nåt som jag tycker är konstig är att flera sagt att dom fått kortisoninsprutningar men det verkar inte min vet vilja lyssna på. Jag ska ringa henne i morron och fråga igen....
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som troligtvis vrickat sig i hagen och fått en skada på ett ligament vid inre hovled . Varit till veterinär och gjort både...
Svar
10
· Visningar
1 195
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 507
Senast: axel
·
Hästvård Min fina pojke på 17år var igår inne på kliniken & fick konstaterat att han har hov & kotleds inflammation :cry: För ca 3 veckor sedan...
Svar
9
· Visningar
1 748
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp