kroppskännedom o balans

K

krigarinna

Finns det någon som kan ge mig tips på att få bättre kroppskontroll och balans? Trots att jag ridit i flera år så har min kropp fått allt mer egen "vilja" som påverkar hela min ridning. Jag spänner mig omedvetet oavsett vad jag gör. Sitter jag på en stol, så kan jag inom några minuter upptäcka att jag är spänd som en stålfjäder. Likaså med ridningen. Om jag sitter avslappnad då jag tränar att rida barbacka så upptäcker jag att jag spänt upp mig. Jag är inte de minsta orolig för att ramla av då jag ramlat av så många gånger. Jag tycker inte ens sånt gör ont. (även om jag ramlat på stenar)
Så, varför sjutton spänner jag mig? :S Och finns det någon träningsform som hjälper mig återfå min balans och kroppskontroll?

Iof är man ju en person som inte riktigt kan få ro i nåt. Löptränar ett par gånger i veckan, styrketränar varje dag och är allmänt aktiv hela tiden. Kan det påverka min avslappning på nåt sätt? :(

väldigt tacksam för svar, för snart rider jag som en nybörjare. :I

Sv: kroppskännedom o balans

Yoga hade kanske varit något att prova? Har hållt på med Power-Yoga till och från i ett år nu (ingen expert alltså), och känner faktiskt att jag har mycket lättare för att slappna av, och sitta lugnt i sadeln. Hjälper ju inte bara i ridningen, utan i övriga livet också. Ju mer du yogar- desto större effekt får du.

Kanske hade varit en idé att prova iallafall?

Yoga eller pilates, kanske? Yoga kräver grym kroppskontroll och andning - skitbra träning! Pröva det!

Jo yoga vore kanske nåt. Har sysslat med det till och från förut men det blir på nåt sätt stressande att göra allting så...långsamt. :S

Vad är ryttaryoga?

Jag tänker först och främt spå att du ska testa centrerad ridning. Du kan först börja med att införskaffa boken Centrerad ridning - Sally Swift. Den är till för sånt som du har problem med. Man lär sig tänka på ett speciellt sätt - man lär sig känna genom hela sin kropp efter spända punkter och man lär sig att skaffa bättre balans i sadeln (kortfattat exempel. finns så mycket mer)

Men sen skulle säkert Yoga också kunna hjälpa dig att få mer kroppskännedom och balans.

Tänkte på att du styrketränar varje dag. Bör du inte ge dig några dagars vila i veckan? Träning bryter ner musklerna men vilan stärker dem.

Lycka till!

Håller med om yoga som dom andra säger, men varför inte lite massage? Svårt att slappna av om musklerna är låsta/spända. Speciellt viktigt om du styrketränar såpass mycket!

Massage är helt suveränt .Man uptäcker att man har spänningar på dom mest oväntade ställen.Jag har blivit mycket mer liksidig av detta.Nu ska jag iväg på 45 minuter helkroppsamassage.
Toppen i julstressen.Medryttaren rider idag.Lycka till:rofl:

Rider du för någon tränare?
En bra tränare kan hjälpa dig med sådant!

Ett bra tips som jag använder på många av mina elever är att blunda (så mycket man kan och vågar) när man rider. Att fokusera innåt och försöka lösgöra spänningarna. Tittar du dras din uppmärksamhet åt annat håll....
Lycka till!

Jag red för tränare i sex år, men min balans förblev sån som det är nu. :(

Jag vilar två dar i veckan från träningen (lör-sön).

Jag har funderat att blunda och rida. Men det är svårt att få chans i paddocken att rida så eftersom så många rider där ofta. :S

En vanlig anledning till att man är spänd är för att hästen inte är alert för hjälperna (alla hjälper - vikt, skänkel, tygel).

Hur menar du att hästen skulle kunna vara alert d v s smidig och balanserad ifall ryttaren inte är det?

Yoga och pilates är verkligen jättebra, men du kan dessutom göra enkla och avslappnande övningar som tränar upp balansen på en så kallad balansboll (tror att bollarna även kallas pilatesboll ibland). Att sitta på en sådan helt rakt är inte så lätt som det ser ut :)

Jag tycker Feldenkrais är jättebra för att få kroppskännedom.
Just nu sitter jag också på en balansboll som vi just köpt. Den är super för balansen och bålstyrkan.

Tror att jag såg en artikel om Feldenkrais-metoden för ryttare!

När jag gick på smärtrehab hade vi något som kallades för basal kroppskännedom. I början tyckte jag det var helt bortkastad tid, men efter ett tag så fattade man att det var ganska bra.
Qui gong (hur det nu stavas..) är kanske också ett alternativ.

Såna där bollar har jag sett nånstans :O Det kanske vore nåt att testa?

Hur menar du att hästen skulle kunna vara alert d v s smidig och balanserad ifall ryttaren inte är det?

Det KAN vara så att du är spänd eftersom hästen inte är avspänd. Själv känner jag direkt om hästen går emot någonstans för då börjar jag spänna någon muskel för att motverka det. Det är då man ska lägga in någon övning för att göra hästen avspänd och alert för hjälperna, istället för att spänna sig.

har också problemet att jag blir spänd ibland när jag rider. Min dressyrtränare är rid-terapeut vid sidan om (lr nått sånt, hon hjälper iaf folk att återhämta sig med hjälp av ridning.) Så jag får alltid börja ridpasset med att mjuka upp kroppen. Ibland har hon mig till att springa några varv i ridhuset:p lr att promenera till fots med hästen de 3 km till ridhuset. Sen när jag väl sitter i sadeln får jag spänna och slappna av i massa olika muskelgrupper, en i taget. Ska t.ex vara så avspänd o mjuk i ljumsmusklerna att jag kan lossa benet från sadeln och "veva med låret i luften". Jag får även träna på att blunda o rida och bara slappna av. Det här tar ju en stund extra varje ridpass, men tycker helt klart att det är värt det=)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka