Krossad råg?

Oliven

Trådstartare
Nu är det så här att vi har en foderblandning som innehåller krossad korn och krossad råg. Jag har aldrig hört/läst om att ge råg till hästar men jag undrar nu om det är okej att göra det..? Att det inte är skadligt på något sätt eller så..

:confused:

Sv: Krossad råg?

Så här står det på Hippocampus sida om råg.

Kan man ge hästar råg och rågvete?
Det kan man efter en viss tids "prövning" . De allra flesta hästar tål råg bra, men ett fåtal kan visa allergiska reaktioner, och de bör självklart inte ges råg. Rågen ger samma "klistrighet" som vete och många hästar tycker inte att det är speciellt smakligt. Rågvete är, vad jag vet, inte vetenskapligt utprovat på hästar men inget tyder på att det ska vara några som helst problem att utfodra rågvete till hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
1 994
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
400
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka