krubba nära vattenkoppen?

B

BeastieBabe

i boken "Bygga för häst" från SRF står det att man inte ska ha krubban nära vattenkoppen för att då kommer hästen att slabbar ner krubban med vatten.. Vad har detta för betydelse? spelar det någon roll om det kommer lite vatten i krubban? det är väl bättre att hästen lätt kan dricka när den får massa torrt kraftfoder (ex krafft) och slipper foderstrupsförstoppning?
 
Sv: krubba nära vattenkoppen?

jag har hört tvärt om, att det är bra att ha vattenkoppen (eller sätta dit en vattenhink) nära krubban, just för att hästen ska kunna blöta fodret och kunna dricka "mitt i måltiden". tror inte att många hästar gör det om vattnet är på andra sidan av boxen, för då måste den ju lämmna krubban och käket... dock får min häst redan väldigt slaffsigt foder, och hon grisar ner halva boxen med det, inkl allt som är på andra sidan boxgallret (täcken.. =/). om hon får torrt foder så smakar hon bara på det och käkar sen hö stället och om det är "fuktigt", så äter hon lite. är allt blött och kladdigt så älskr hon dt, hon står och njuter och slaffsar (iofs väldigt långsamt, men hon äter upp allt!!) och tar då och då ett par tuggor från hönätet som hänger brevid innan hon fortsätter med gäggan.

hade jag fortsatt med torrt eller halvtorrt foder så hade hon nog inte ätit tillräkligt av kraftfodret, men hade jag haft vatenhinken brevid så skulle hon absolut ha blött fodret själv!! och ätit!

så som jag ser det är det bara possitivt att hästen har möjlighet att blöta sitt foder själv, om den vill. tycker det är bättre men en glad och mätt häst även om det innebär en halvtimmes extra städjobb varje dag! kan tillägga att det är hennes lusern som blir 'gäggan'...
 
Sv: krubba nära vattenkoppen?

Jag skulle ha krubba och vatten på samma boxvägg (kanske 1 m emellan). Så att hästen får en chans att vara renlig och slippa skita där det finns krubba eller vettenkopp. Mina är väldigt renliga och kan inte tänka sig att skita där dom ska inta foder/vatten. Hagen ute är väldigt lättmockad, för på våren är det dryga ½-metern hög skithög. Dom går upp på ett "litet berg" för att skita innan det är sommar.
 
Sv: krubba nära vattenkoppen?

Den förklaring jag fått till detta är att hästen kan göra det till en sysselsättning när den har tråkigt (slafsa med vatten i krubban).
 
Sv: krubba nära vattenkoppen?

Åhh tack så jättemycket för länken! jag ska anmäla mig till det där imorgon när jag pratat med polaren om hon oxå vill hänga på.. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: krubba nära vattenkoppen?

diamond skrev:
hade jag fortsatt med torrt eller halvtorrt foder så hade hon nog inte ätit tillräkligt av kraftfodret, men hade jag haft vatenhinken brevid så skulle hon absolut ha blött fodret själv!! och ätit!

så som jag ser det är det bara possitivt att hästen har möjlighet att blöta sitt foder själv, om den vill. tycker det är bättre men en glad och mätt häst även om det innebär en halvtimmes extra städjobb varje dag! kan tillägga att det är hennes lusern som blir 'gäggan'...


hehe håller med, och känner till det där själv. :D
Min pålle har vattenkopp - höhäck - krubba på ena sidan i sin box. (Höhäcken är i krubbhöjd så han ska få bättre ätställning, då han inte kan ha hö på golvet utan att rafsa runt och skita i det på 2 sek, och sen står han hungrig och deppad :D

När han äter sitt silage ur höhäcken så är det ett STÄNDIGT sörplande ur vattenkoppen samtidigt. Han ÄLSKAR att blöta sina tuggor.

har man plast krubba vilket man ju bör ha i vilket fall för lätt rengöring, så är det väl inte hela världen att få städa krubban som sagt. Är nog mer ett råd som kommit till ur mänskigt syfte isåfall, inte hästens.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 837
Senast: Snowball
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 975
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 504
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 607
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp