Krubbhöjd och krubba m. spillkant

B

bumbra

Drällhästen ska få en ny krubba men jag vet inte vilken! Fronkrubba m. spillkant, ca 15-20L borde räcka... Förslag?

Satt och googlade lite och fann denna på bole.nu
2511.jpg

Vilket uppfyller mina krav... Dock har jag inte sett den in action! Några erfarenheter?

Sedan tänkte jag vidare lite till... Alla krubbor i stallet är ditsatta utan någon större finess, finns det någon rekommendation för krubbhöjd? Att stå på golvet är inte någon idé, unghästar bara äääälskar att sparka på saker :angel: Den nuvarande krubban känns för högt upp, kan sänka den lite... Ej sparkhöjd men lagom mathöjd!

Någon som vill delta i mina invärtes tankar ;)

Sv: Krubbhöjd och krubba m. spillkant

Det finns ett mått i den berömda stallboken som rekommenderas för krubbhöjd. Det är X gånger mankhöjden, kommer dock inte ihåg mera än så.

Alltid en början =) Får ett svagt minne av att krubban ska sitta vid brösthöjd på hästen, vart jag har hört det är nog ett mysterium för min uråldriga hjärna! Men hur gör jag med de hästar som växer?! :rofl:

Såg en jättefin "antik" krubba, men 1200 kr är lite väl magstarkt... För det priset kan jag installera en vattenkopp istället!

Hästar är som regel markätande, jag har löst det genom att ha krubborna i marknivå (transportkrubbor som är lätta att ta bort och rengöra). Alltså, botten på krubban är ca 1-2 dm från själva golvet. Trodde det skulle bli ett problem i början men icke. Här funkar det perfekt;)

tror att det är 0,8xMKH som är rekommenderat för överkanten av krubban.. har inte boken med mig tyvärr..

fodrar man utifrån med lucka är det jobbigt att ha luckan på 50 cm höjd från golvet och svårt att träffa om luckan sitter 80 cm över krubban..

Nästan 100% säker på att ha en lös krubba inte kommer att fungera dels för att vattenhinken som står på backen (dock fastsatt) har fått sina törnar då den är tom! Dessutom är leken vem-som-kan-hoppa-sönder-torvbalen snabbast det bästa som finns :angel: Inte ens grimskaften utanför boxen är säker!

0.8*mkh ska jag kolla om det blir lagom ätarhöjd! :bow:

haha, när polaren hade ponny hemma var en av islänningarna i stallet sådan, "kasta runt krubban och fånga maten i luften och stampa sönder krubban" = skitlajbans :D

hennes egna ponny åt torven om den inte var sönderstampad när hon kom in.. mm mumsfilibabba :crazy:

Jag höll på att dö av skratt när ena torvbalen var djupfryst... Hästen blev sur att den inte gick sönder på direkten när hon använde frambenen, så hon började backa långsamt torvbalen och sparkade bakut! Jo, torbalen gick sönder och jag hade kvar en mycket, mycket nöjd häst. Morgonen efter så hade hon roat sig med att trampa sönder det sista, vilket resulterade i en box med tillhörande krater i mitten :angel:

Summan av kardemumman, allt är fastspikat i stallet! Utan panikhakar dessutom, ställer jag upp hästen med panikhake så har jag snabbt en lös häst =)

Nästan 100% säker på att ha en lös krubba inte kommer att fungera dels för att vattenhinken som står på backen (dock fastsatt) har fått sina törnar då den är tom! Dessutom är leken vem-som-kan-hoppa-sönder-torvbalen snabbast det bästa som finns :angel: Inte ens grimskaften utanför boxen är säker!

0.8*mkh ska jag kolla om det blir lagom ätarhöjd! :bow:
Mina krubbor är inte lösa. Har en särskild anordning där transportkrubban hängs upp så den är stadig. Dock alltså, på låg nivå;)

Sånna har nästan alla boxar i stallet, fungerar ypperligt :) Har dock bara sett Stubbs som kostar 4-500 kr tror jag, men saken är att jag inte har det utrymmet som krävs... Jo, det har jag men då behöver jag montera ner ett x-antal slickstenshållare med rostiga skruvar!

Krubban som är nu är en liten en, bra för utrymmet men inte för drällhästen! Maten befinner sig överallt annars än i hästens mage =)

OK, då förstår jag.
Ditt alternativ är inte alls så dumt.

Immer

jag har krubbor av samma modell, dock inte samma märke. Min är köpt från Jaba.

De är fantastiskt bra! Supernkelt att göra rent, bara sätta n hink under, skrubba och ösa på med vatten. Man slipper stå och torka ur gammalt grums. Spillkanten gör också att det blir minimalt med dregel runtomkring. I särklass de bästa krubbor jag sett, tack vare bottenpluggen.

Har en häst som är en riktig slabbfia och jag har kommit fram till att hänga in en gummihink är det enda som fungerar för henne. När hon hade fastsatt krubba med spillkant satte hon ena framhoven i den och lyckades fastna med skon som blev böjd i trakterna. Ibland så ställde hon sig i krubban och hängde med huvudet över gallret (jag har högt i takhöjd) ut över stallgången:eek: hon blev enormt stor! Så det fick bli hink. Den "hänger med" när hon tar fart och försöker hälla ur maten och eftersom den är tillverkad av gummi går den inte sönder. Jag tror inte att hon skulle våga ställa sig i den då den rör sig och det är nog läskigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka