krubbitning!

T

Tess82

är det någon som har tips på vad man kan göra mot denna fula ovana?har provat att smeta in boxkanterna med alla möjliga saker men icke!!och krubbitarrem tror jag inte på!hästen kanske slutar men det löser inte problemet :confused: . /tess
 
Eftersom krubbitning ofta beror på att hästen är rastlös/uttråkad så brukar det bästa va att låta hästar som krubbiter va ute i hagen så mycket som möjligt, se till att de alltid har sällskap av andra hästar och ge ordentligt med stråfoder. Halm brukar va bra eftersom det tar längre tid att äta upp.
Det kan ta väldigt lång tid för en häst som väl börjat krubbita att sluta så det bästa är nog att ha en krubbitarrem ändå till att börja med så att inte hästen får i sig för mycket luft vilken kan leda till kolik.
 
skulle du lösa problemet geneom att smörja in kanterna då??

Problemet är ju att hästen har lagt sig till med ovanen och den e nästan omöjlig att få bort...om du inte plockar bort att allt h*n kan bita på ...

Min tränares häst har rem och de fumkar alldels utmärkt..annars finns ju opertion,men då fördrar ju jag remmen om den funkar
 
Finns massa trådar med förslag på lösningar och orsaker till beteendet! Sök på krubbitare/ning så finner du svar! :banana:
 
Krubbitare har ofta magsår till följd av för lite grovfoder. Vad får din häst att äta? Hur mkt får den vara ute?
 
Ta bort saker som någon sa, är lika väl som att smeta grejjer och sätta på en rem bara ett försök att komma runt problemet, tyvärr är det ju så att en redan invand krubbitare är mer eller mindre obotlig.. har den dock nyss börjat, skulle ja se till att hästen absolut står på halm så att den ständigt har något att plocka med, det optimala är lösdrift igentligen, men om det ej är möjligt så bör hästen få vara ute med häst kompisar i en stor hage som aktiverar hästarna under så stor del av dygnet som möjlihy, hur arbetas hästen? har den mycket överskotts energi? foderstat vv motion, väger det upp ? hur ser stallmiljön ut ? är det stressigt runt om hästen, kanske man bör överväga att flytta den till ett lugnare stall så att den får ro.., mycket grovfoder, är alla närings behov fyllda? hästar kan bli rastlös om dom saknar ngt ämne i kroppen.. *hm..* ja.. det är väl det jag kommer att tänka på
 
jag vet ju inte hur din häst är uppstallad, men om du tvunget måste ha den inne, i den miljön som gör att hästen får steriotypiska beteenden, så försök göra den så intresant som möjligt, tex ha gallret öppet så hästen kan kika ut, halm, el såna där bollar som man kan stoppa godis i och hästen blir tvungen att pilla ut.
 
jo fallet är så att detta problem hade hon redan innan hon kom till mig.hon har nu sällskap av min häst men har tidigare stått ensam hos förra ägaren.hon stod uppbunden där som en kossa utan strömedel, nu står hon i en stor box med spån och halm.hon hade inget salt förr - nu fri tillgång.ja vad mer ska jag säga.det där att jag smetade in hjälpte på min häst men han bet bara och slutade + att jag började att ge honom björkslanor att gnaga på i hagen.men henne hjälper det inte på.har hört att krubbitning tillslut blir som en drog.?!de är ute från ca 07.00-20.00-21.30.det är nästan bara jag där ute hos mig som tar in dem så sent.det finns folk som är hemska och tar in sina vid 14.30. visst vid hårt väder men aldrig annars. /Tess :bump:
 
Hej

jag anser mig inte vara ngn expert men jag har varit på föreläsning om krubbitning, det har gjorts ett test om att det till ca 99% föreligger att hästen har magsår,och genom att ha gett dom magsårs tabletter man kan få av veterinären,som blandas i fodret,slutar dom krubbita helt.
sog att det var en annan som också hade skrivit magsår.

och det är dålig stil att skriva att det är synd om hästen som har en sådan ägare, det finns många krubbitare.
speciellt galoppörer.
men jag tycker du skall rådfråga din veterinär om han kan skriva ut ngt för magsår?

lycka till och skriv gärna hur det har gått.

Mvh Kamilla :)
 
Har en kompis vars 2 åring krubbbiter. Hon ströade alla kanter med hjorthornssalt och det fungerade för hennes häst.
 
Ge hästen rejält med smakligt grovfoder, t.ex. ett fint hösilage, som den riktigt gillar. Inget stickigt gammalt hö, utan nåt riktigt smarrigt. Göm det i boxen, blanda det med halm, i krubban...häng in en tom petflaska i ett balsnöre som hästen kan leka med, ge den lite godsaker, så att den får annat att tänka på. MEn framförallt, ge den utlopp för behovet att söka efter och äta mat 18-20 timmar/dygn. Och en mage full med gott grovfoder. Medicin kan ju hjälpa, men det blir säkert dyrare och en kortsiktig lösning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
176
Senast: skiesabove
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp