Krubbor lätta att rengöra

the_connemara

Trådstartare
Finns det? Någon form av öppningsanordning i botten som inte samlar allt för mycket skräp och som är pålitlig. En krubba utan massa kanter och vassa hörn som inte går att få rena enkelt.

Gärna bilder!

Jag vill ha en krubba man med glädje tvättar av ofta ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Krubbor lätta att rengöra

tube trugs (eller någon billig kopia) jag blandar maten direkt i spannen sen in på golvet i boxen. (man kan ställa dom i ett gammalt bil däck om man har en häst som vill välta spannen) tar ut och gör rent direkt när hästarna är klara. :)

Googla för bilder :)
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

En lös krubba kanske?
Superenkla, bara haka fast på boxväggen/dörren och ta bort när hästarna är klara och skölja ur. Dock är en herre väldigt slafsig av sig så det var mer mat på väggen än i magen och nu får han sin mat i en vanlig hink. ;)
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Tja, våra gamla krubbor har små hål i hörnen. Så när man tvättar med vatten kan vattnet rinna ut där. Kanske inte den bästa lösningen men det duger för mig :) Bara att ta en svamp och rengöra/plocka ur matrester och sen när man sköljer rent så rinner vattnet enkelt ur.

Är gjorda i nån metall med lätt rundade hörn. Har hållt i över 20 år nu.

Ser ut såhär:
24.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Krubbor lätta att rengöra

tube trugs (eller någon billig kopia) jag blandar maten direkt i spannen sen in på golvet i boxen. (man kan ställa dom i ett gammalt bil däck om man har en häst som vill välta spannen) tar ut och gör rent direkt när hästarna är klara. :)

Googla för bilder :)

Tack för tipset, de hade jag glömt av! Bra till mycket :)

Som krubba i boxen vill jag dock ha något rejält som sitter i väggen, troligtvis kommer en häst vara inackorderad och min egen är väldigt glad i att välta hinkar :crazy: Plus att jag hade tänkt ha höförvaring på en del av golvytan så krubban ska helst inte vara på golvet.
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

En lös krubba kanske?
Superenkla, bara haka fast på boxväggen/dörren och ta bort när hästarna är klara och skölja ur. Dock är en herre väldigt slafsig av sig så det var mer mat på väggen än i magen och nu får han sin mat i en vanlig hink. ;)


En god idé man som jag svarade ovanstående så vill jag gärna ha något som sitter fast. Dessutom tycker jag de är lite trånga? Vill gärna ha en krubba med gott om plats och utan alltför mkt hörn.
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Tack för bilden :)

Menar du att hålen är "öppna" alltid? Hur går det om man har mkt blöt befor etc?
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Det vore jättesmidigt med en krubba som man kan fälla nedåt med ett enkelt handgrepp, kanske något att uppfinna?
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Jag tyckte det var lika jobbigt med dessa krubbor som inte var så enkla att rengöra, min gubbe gjorde en ram av metall som satt fast i väggen och där sätter jag bara i en liten murarbalja som jag bara kan lyfta av och skura ren sen. Enkelt och billigt.
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Jag tyckte det var lika jobbigt med dessa krubbor som inte var så enkla att rengöra, min gubbe gjorde en ram av metall som satt fast i väggen och där sätter jag bara i en liten murarbalja som jag bara kan lyfta av och skura ren sen. Enkelt och billigt.

Precis så har vi gjort med vattenhinkarna hemma :) Dock med ett stöd undertill oxå pga vattnet. Men det ligger klart bra till om jag inte hittar den där drömkrubban :D

Tar du ur hinken direkt eller sitter den i alltid? Ingen risk att hästen drar/puttar upp den när den är tom?
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Tack för bilden :)

Menar du att hålen är "öppna" alltid? Hur går det om man har mkt blöt befor etc?

Om krubban är helt ren så är hålen öppna, ja. Har man massor med vatten till betforn kan det rinna ut om inte fodret själv sätter sig lite i öpnningen. Men hålen är jättesmå! Tycker de sätts igen av foder ganska direkt och sen när man tvättar ur luckras det ju upp så tvättvattnet kan rinna ut.

Kanske inte optimalt om man vill tvätta av varje dag...
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Mina krubbor köpte jag på Granngården. Gröna i plast, lite avlånga
med lite rundade kanter.Inte trånga alls.
Man kan välja om man vill borra hål i botten eller inte.
Himla lätta att skura ur vare sig man hade hål i eller inte. Var stadiga åxå.
Satt stadigt åxå på väggen. Vet iofs inte hur de tål att hästen använder
krubban som klipåle, för det gjorde aldrig mina........
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Jag har köpt vanliga hinkar som sätts i en metallring (metallringen sitter fast i väggen och hänger mot väggen när den är utan hink).
Jag tröttnade på att stå med snuskiga krubbor som man fick skruva loss för att kunna göra rent.
Ett tag körde vi med hinkar med en flat sida och kedja som höll fast dem, men araben tyckte att det blev för trångt så nu ska vi testa det här.
Jag har provat transportkrubbor med men det blev alldeles för högt att sätta dem på boxkanten.
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Mina krubbor köpte jag på Granngården. Gröna i plast, lite avlånga
med lite rundade kanter.Inte trånga alls.
Man kan välja om man vill borra hål i botten eller inte.
Himla lätta att skura ur vare sig man hade hål i eller inte. Var stadiga åxå.
Satt stadigt åxå på väggen. Vet iofs inte hur de tål att hästen använder
krubban som klipåle, för det gjorde aldrig mina........

Var det sådana som man hängde på kanten då menar du? Med tanke på sista meningen. Min pålle får allmänt fnatt ibland om han kommer in blöt (kliig) så jag vill helst att de ska sitta fast :o
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Jag har köpt vanliga hinkar som sätts i en metallring (metallringen sitter fast i väggen och hänger mot väggen när den är utan hink).
Jag tröttnade på att stå med snuskiga krubbor som man fick skruva loss för att kunna göra rent.
Ett tag körde vi med hinkar med en flat sida och kedja som höll fast dem, men araben tyckte att det blev för trångt så nu ska vi testa det här.
Jag har provat transportkrubbor med men det blev alldeles för högt att sätta dem på boxkanten.

Har oxå lite funderingar på den där metallringen om jag inte hittar krubban med stor K ;)

Vart hittar man ringarna? Finns det olika storlekar?
 
Sv: Krubbor lätta att rengöra

Varför vill du fälla ned den menar du?

Fälla eller snurra kanske är en bättre beskrivning, så att man kunde torka ur rakt neråt. Det är ju rätt enkelt att gå runt med en svamp och torka ur men det svåra är att få upp skräpet och vattnet ur krubban. Om man då kunde tilta krubban när man rengör den så skulle det rinna ut över kanten av sig självt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 046
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
850
Senast: Hoarfrost
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 936
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
861
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp