Krullar halsen...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ghost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 6 048
Sv: Krullar halsen...

Det måste ju bli värsta hävstången om hästen är på? :crazy:

Jag är inte ute efter några "träningsalternativ" som inte är godkända vid tävling.

Vad menar du med hävstång här?

Visst lite tryck i nacken blir det om de ligger på, men hellre det än att de krullar ihop, låter illa och knappt får luft!

Nackcheck/nacktöm har samma effekt och är tillåtet i tävling, många kallblod, russ och shettisar går med det, inte lika vanligt på varmblod, men förekommer!

http://www.travsport.se/appImage/utrustningslista20091001.pdf

I utrustningsbestämmelserna står att nackcheck är godkänt och att den finns i flera olika modeller, finns en bild där!

KL

Det blev så att hästskrället travade sämre och sämre och jag blev mer och mer bekymrad, men lika sjutton så googlade jag på halsbyglar och hittade en begagnad på Hästnet.

Första försöket resulterade i betydligt bättre aktion, snabbare intervaller och en del luftfärder av hästen då han tryckte in halsbygeln mot halsen. (den gången hade jag inte med slaggjorden)

Andra försöket i kväll (slaggjord på) - han hade lärt sig hur halsbygeln funkade och har aldrig varit så trevlig att köra. :laugh: Nu testar vi att köra på med den några gånger och se om det blir nån mer förändring än att han kunde springa mycket fortare på rakan, svettas mindre och faktiskt är helt oberörd i andningen när han kommer in efter jobbet. :love:

Jag har upplevt samma effekter av halsbygel på de hästar vi använt den på.
Mycket trevligare att köra och mer avspända när de inte kan bula ner sig och man bryter den onda cirkeln av att ligga på = få dåligt med luft = ligga på ännu mer av obehaget osv.

Hoppas det fortsätter fungera bra för er!

En uppdatering - nu efter fjärde gången med halsbygeln så kostaterar jag att hästen gillar den skarpt OCH att vi fått en del andra positiva effekter :banana:

Det syns på honom att det går lättare att andas, han ser piggare och gladare ut efter jobbet och utöver det så anstränger han inte vänster bak lika hårt som han gjort innan.

Anledningen till beteendet har också uppdagats, så nu hoppas jag att jag kommer att kunna ta ett steg till med honom snart.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag går hos en psykolog på grund av bland annat ångest och har fått i "läxa" att göra avslappningsövningar/ guidad meditation några...
Svar
3
· Visningar
318
Senast: Tassa
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka