Bukefalos 28 år!

tanten

Trådstartare
Tyckte inte riktigt att ämnet passade i Trädgård 2017?

När jag flyttade till huset upptäckte jag diverse buskar runt om. Sådant som antagligen funnits på gården länge (huset är byggt 1882). Bl.a. fanns det på baksidan av uthuslängan och nere vid bäcken buskar med ganska stora fina röda krusbär.

Flyttade upp en jordslagen utlöpare i trädgården och förra hösten bar den rikligt med bär. MEN bären var sura och rätt smaklösa.

Jag hade inbillat mig att krusbär liksom t.ex. vinbär bara har en typ av smak och inte varierar så mycket. Men de här var faktiskt direkt smaklösa.

Vad beror det på? Är det en sån sort (halvt förvildad) elelr var betingelserna dåliga förra sommaren när det var solfattigt och ganska torrt? Blir de bättre med mer sol och mer vatten?

På min gamla gård fanns krusbär av två sorter. Den ena var grön med ganska små och ganskar ejält håriga men väldigt söta och goda bär. Denna är inte så hårig. Det fanns också en röd som dog ut när jag var ganska liten. Den minns jag inte ens smaken på.

Läste också någonsans att fruktsättnigne blir bättre om man har två lika soreter intillv arann. Blir det bättre bär om jag köper en annan sort? (känns otroligt)

Någon här med bättre krusbärskunskaper än jag?
 
Krusbär varierar väldigt mycket i smak och syrlighet mellan olika sorter, av någon anledning brukar håriga vara sötare :)
 
Krusbär varierar väldigt mycket i smak och syrlighet mellan olika sorter, av någon anledning brukar håriga vara sötare :)
OK. Ständigt nya trädgårdskunskaper. Ska ge mig på jakt efter en annan buske till våren. En granne har en bra som jag kan göra avläggare på.

(och jisses så illa jag skriver med usla glasögon och alldeles för sent på kvällen.....)
 
OK. Ständigt nya trädgårdskunskaper. Ska ge mig på jakt efter en annan buske till våren. En granne har en bra som jag kan göra avläggare på.

(och jisses så illa jag skriver med usla glasögon och alldeles för sent på kvällen.....)
Om busken din planta kommer ifrån ger goda bär hade jag nog låtit den stå kvar något år till, smaken kan ändra sig lite från år till år. Kanske också med åldern, vi har bara äldre buskar så jag vet inte säkert med det låter inte omöjligt, bara att de krusbärsbuskar vi har skiljer sig jättemycket i smak, vissa syrliga men med bra arom, andra riktigt söta (de gula håriga), sen har vi några som normalt knappt smakar något alls, de borde väl tas bort men vi har inte brist på utrymme och vissa år ger faktiskt även de ätbara bär.
 
Om busken din planta kommer ifrån ger goda bär hade jag nog låtit den stå kvar något år till, smaken kan ändra sig lite från år till år. Kanske också med åldern, vi har bara äldre buskar så jag vet inte säkert med det låter inte omöjligt, bara att de krusbärsbuskar vi har skiljer sig jättemycket i smak, vissa syrliga men med bra arom, andra riktigt söta (de gula håriga), sen har vi några som normalt knappt smakar något alls, de borde väl tas bort men vi har inte brist på utrymme och vissa år ger faktiskt även de ätbara bär.
Intressant att smaken kan förändras mellan åren.

Jag minns nog att det var helt OK bär vid bäcken. Men nu när avläggaren börjat ge skörd uppe i trädgården så smakar de absolut ingenting. Nåväl. Jag skaffar någon annan sort och så fär jag se om bären blir bättre. Annars ryker busken .
 
Intressant att smaken kan förändras mellan åren.

Jag minns nog att det var helt OK bär vid bäcken. Men nu när avläggaren börjat ge skörd uppe i trädgården så smakar de absolut ingenting. Nåväl. Jag skaffar någon annan sort och så fär jag se om bären blir bättre. Annars ryker busken .

Jag har självsådda (eller ja, fågelsådda) krusbär som inte är goda. Särbon gör slut med mig om jag tar bort dem :cautious: Han gillar sura, stenhårda bär :meh: plus att likören från dem är tydligen lovande :rofl:
 
Jag har självsådda (eller ja, fågelsådda) krusbär som inte är goda. Särbon gör slut med mig om jag tar bort dem :cautious: Han gillar sura, stenhårda bär :meh: plus att likören från dem är tydligen lovande :rofl:
Jag gillar riktigt sura bär. Men de här är inte ens sura. De smakar ingenting. :cry:

Jag kan kanske komma och provsmaka och ta avläggare om de är sura nog för mig :up:
 
På min gamla gård fanns krusbär av två sorter. Den ena var grön med ganska små och ganskar ejält håriga men väldigt söta och goda bär. Denna är inte så hårig. Det fanns också en röd som dog ut när jag var ganska liten. Den minns jag inte ens smaken på.

Läste också någonsans att fruktsättnigne blir bättre om man har två lika soreter intillv arann. Blir det bättre bär om jag köper en annan sort? (känns otroligt)

Någon här med bättre krusbärskunskaper än jag?
Jag är ingen krusbärsexpert vill jag börja med att tala om, men jag har också en röd ohårig krusbär som stod här på tomten när vi köpte gården. Vet ej ålder på den, dock gammal... den står på rad med två svarta vinbär.
Dom var i så dåligt skick att vi skulle utrota dom, så vi klippte ner dom helt och sen körde vi över dom med gräsklipparen i flera år... :p
I samband med att vi satte upp ett bullerplank så hade vi inte tid med trädgården en sommar så dom kom genast upp igen O_o då lät vi dom komma för att "se vad det blev av det hela".
Det är ca 20 år sen...

Nu står dom ganska skuggigt (av planket) och runt dom växer inte ens gräset, bara mossa. Vi bor på gammal sjöbotten, dvs mager sandjord...
Nu kommer poängen: Dom ger riklig skörd varje år, jättegoda stora och söta krusbär. Men man måste vänta tills dom är röd/svarta i färgen :idea: Då är dom delikata :up:
När dom bara är ljusröda till röd är dom ganska hårda och har inte så mycket smak alls mer än sur.

Det var min saga om krusbären ;)
P.s svarta vinbären trivs också fantastiskt bra, dom blir många och stora med mycket smak... :d
 
Jag tycker man skall vara rädd om gamla krusbärsbuskar, de allra flesta av sorterna som fanns förr, och krusbär har odlats här sedan medeltiden, är nu försvunna från handeln och går inte att få tag på. Jag är inte heller så övertygad om att de nya är bättre, de vi har är minst hundra år gamla och verkar vara helt resistenta mot mjöldagg tex.
 
Jag verkar ha samma sorts krusbär som Scata och ungefär samma markförhållanden.
Har två rejäla buskar och en lite mindre som verkar vara en "rymling".
De smakar allra bäst när de är mörklila, men jag tycker att de har smak (men är myyycket surare) när de är ljusröda.
De får massor med bär varje år men mognar sent.
Ska jag skicka en planta? ;)
 
Jag verkar ha samma sorts krusbär som Scata och ungefär samma markförhållanden.
Har två rejäla buskar och en lite mindre som verkar vara en "rymling".
De smakar allra bäst när de är mörklila, men jag tycker att de har smak (men är myyycket surare) när de är ljusröda.
De får massor med bär varje år men mognar sent.
Ska jag skicka en planta? ;)
Hej! Jag såg ert samtal om gamla röda krusbär. Skulle själv gärna vilja köpa en sådan sort. Går det att göra en avläggare och sälja till mig - skicka kanske via Schenker? Har Du möjlighet ätt hjälpa mig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Tyckte inte riktigt att ämnet passade i Trädgård 2017?

När jag flyttade till huset upptäckte jag diverse buskar runt om. Sådant som antagligen funnits på gården länge (huset är byggt 1882). Bl.a. fanns det på baksidan av uthuslängan och nere vid bäcken buskar med ganska stora fina röda krusbär.

Flyttade upp en jordslagen utlöpare i trädgården och förra hösten bar den rikligt med bär. MEN bären var sura och rätt smaklösa.

Jag hade inbillat mig att krusbär liksom t.ex. vinbär bara har en typ av smak och inte varierar så mycket. Men de här var faktiskt direkt smaklösa.

Vad beror det på? Är det en sån sort (halvt förvildad) elelr var betingelserna dåliga förra sommaren när det var solfattigt och ganska torrt? Blir de bättre med mer sol och mer vatten?

På min gamla gård fanns krusbär av två sorter. Den ena var grön med ganska små och ganskar ejält håriga men väldigt söta och goda bär. Denna är inte så hårig. Det fanns också en röd som dog ut när jag var ganska liten. Den minns jag inte ens smaken på.

Läste också någonsans att fruktsättnigne blir bättre om man har två lika soreter intillv arann. Blir det bättre bär om jag köper en annan sort? (känns otroligt)

Någon här med bättre krusbärskunskaper än jag?
De är med största sannolikhet frösådda, bären ser ofta fina ut men värdelösa ur matsynpunkt.

Edit. Såg nu att det är en gammal tråd :)
 
Hej! Jag såg ert samtal om gamla röda krusbär. Skulle själv gärna vilja köpa en sådan sort. Går det att göra en avläggare och sälja till mig - skicka kanske via Schenker? Har Du möjlighet ätt hjälpa mig?
Lägg ut en annons i en lokal trädgårdsgrupp, det är enklare än att skicka. Avläggare är jätteenkelt på krusbär.

Gamla sorter är känsliga för mjöldagg men det finns ibland enstaka buskar som verkar vara mer resitenta och inte sällan är det de som nu är kvar. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Kul att läsa den här gamla tråden!

Busken jag flyttade upp från bäcken till trädgården har i år gett oerhörda mängder stooooora röda och mycket goda bär! :)
Med andra ord verkar det som smaken kan påverkas av gödning och vatten?
 
Kul att läsa den här gamla tråden!

Busken jag flyttade upp från bäcken till trädgården har i år gett oerhörda mängder stooooora röda och mycket goda bär! :)
Med andra ord verkar det som smaken kan påverkas av gödning och vatten?
Vad roligt!

Jag hämtade hem en liten spontanavläggare från en förvildad röd krusbär nere vid sjön. Nu vet jag att inte behöver bli besviken om de först smakar beiget!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
3 976
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp