Shaggy

Trådstartare
Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande trädgård. De nya ägarna har på mindre än 1 år lyckats utrota ungefär 30% av växtligheten och jag ser "öken" växa fram. Detta oroade mig när de köpte huset då jag vet hur deras förra markbit (kan inte kallas trädgård) såg ut med stensatta gångar och gräsmatta utan en enda buske, träd eller blomma.
Nu är frågan vad jag ska plantera. Jag har några idéer men de spretar rätt mycket.
1. Vresrosor- blommar vackert och är vackra även på hösten med nyponen. Nyponen drar även till sig fåglar och det är ju trevligt. Detta alternativ är gratis då jag kan ta massor av sticklingar på tomten. Nackdelen är ju att de sprider sig som ogräs så om man inte håller efter nogrant har man inte en häck utan en taggig vresrosdjungel.
2. Berberis- taggigt som :devil: men det är ju ovanstående också. Sprider sig inte på samma sätt och är därmed mer lättskött. Även dessa drar ju till sig fåglar med bären. Här har jag inga skott att tillgå utan får köpa plantor
3. Röda vinbär- God frukt som man kan snaska på och det man inte äter själv äter fåglarna upp. Inga taggar
4. Blandning av Bukett- och plymspirea- blommar mycket vackert och då man blandar blommar de länge men de är rätt tråkiga efter blommningstiden.
5. Häggmispel- Blir nog lite väl högt om man inte ska klippa dem och det är oklippta som är vackrast. I övrigt en buske jag bara älskar så för den saken skull kunde jag gärna plantera en sådan mur.

Mina tankar spretar som sagt ganska mycket men vad ska jag välja av detta ovan eller finns det bättre alternativ? Thuja och syren är inga intressanta alternativ.
 
Sv: "häck"

Av dina ovanstående förslag röstar jag på häggmispeln. Visst blir den lite stor, men kopparhäggmispeln och bärhäggmispeln är minst av häggmisplarna (3 meter). Deras bär gillas också av fåglarna. Den blommar fint på våren, den är trevligt grön på sommaren och den smäller av med härliga höstfärger innan bladen faller.

Förutom buskar kanske det kan funka med en spaljé klädd med klätterväxter. Både pipranka och bokharabinda växer rejält. Vildvin går inte heller av för hackor men kan behöva beskäras för att inte bli alltför vildvuxen. Klematisen 'Summersnow' (som bytt namn till något jag glömt) växer också kraftigt. Om du vill, orkar och kan så är ett spaljerat fruktträd också en möjlighet här.

Plymspirean är en perenn som vissnar ner på vintern, men den blir ju stor på en sommar. Om det däremot var klasespirea du tänkte på så rekommenderar jag den inte. Vinterjasmin (Jasminum) har gula blommor och är bara härdig i södra Sverige. Namnet förväxlas ofta med schersmin (Philadelphus) som är en buske med vita blommor.
 
Sv: "häck"

En blandad häck kan ju vara trevligt om man ska ha den friväxande.

Annars är bukett apel fin blommar vackert och har frukter som fåglarna gillar. Aronia finns i lite olika sorter och höjder glansiga gröna blad på sommaren och svarta frukter, fin mörkröd höstfärg, svartaronians frukter kan man göra sylt på. (Det kan man även på häggmispelns frukter).

Körsbärsplommon prunus cerasifera är jättetrevlig och blir ungefär i storlek med häggmispel. Blommar hur fint som helst.

Björkspirea finns också i lite olika varianter på höjd vissa skjuter mindre rotskott än andra...

Jag såg på ett ställe där man kombinerat rödbladig körsbärsplommen med fläder i ett buskage, jättefint. Det finns förövrigt en rad olika flädrar med olika färger på bladen och en del med finflikiga blad samt varierande höjd.
 
Sv: "häck"

Det får inte bli något som är för högt. Från tomtgränsen är det inte mer än 5 m till deras hus och det känns väldigt oshyst att sno morgonsolen för dem En vacker häggmispelhäck på 3 m höjd tror jag därmed inte riktigt på. Sträckan för planerna är i dagens läge ca 20 m men kan bli så mycket som 30-35 m om jag kör hela gränssträckan in mot den grannen. Spalje känns därför tyvärr som ett för arbetskrävande alternativ.
Idegran är inget alternativ jag är inte så förtjust i barrväxter och bor nära granskogen så den enda barrväxt som är välkommen i min trädgård är en vacker solitär en.
Blandad häck tror jag inte på utan jag vill ha en enhetlig. Jag har redan bitvis vresroshäck och bitvis syrenhäck ut ot vägen så att göra en med blandade sorter kommer nog bara se plöttrigt ut. Mina grannar är dessutom perfektioninster och jag måste ju inte reta dem mer än nödvändigt ;-).
Angående spirea så fick jag hjärnsläpp menar givetvis brudspirea och inte plymspirea (den senare kommer inte heller den in i min trädgård).
Planen är något "skötselfritt" som blir max 1,5 m högt och som jag gillar och mina grannar kan stå ut med då jag inte vill ha en grannfejd på halsen.
Jättekul att läsa alla roliga förslag ni kommer med.
 
Sv: "häck"

Tuja.
Är alltid grön och tacksam. Kapa på höjden när den har nått rätt höjd och håll sedan efter utan större ansträngning. ¨

Luktar gott dessutom :)
 
Sv: "häck"

Tänk på att plantera så långt in på din tomt så du kan sköta häcken från bägge sidor om ni inte fixar den ihop, med grannen alltså.
 
Sv: "häck"

Jag menar inte björkspirea utan rönnspirea (det är inte en spirea alls utan heter bara så).
 
Sv: "häck"

Givetvis ska häcken få plats på min tomt. Tanken är att den ska vara underhållsfri förutom en drastisk föryngring då och då. De förslag jag listat är enligt mig underhållsfria och därmed räcker det att den får plats på tomten. Eventuella rotskott är något grannen inte kommer lida av då de klipper gräsmattan minst 2 ggr/vecka.
 
Sv: "häck"

vintergrönliguster gillar jag själv just för att den är enhetlig och vintergrön så man slipper insyn hela året, den måste(?) ju dock klippas. Annars bambu kanske?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 046
Senast: labb
·
Trädgård & Växter Vi har total och fullständig insyn på ena sidan huset plus att varenda ord man säger när man då sitter på altanen där hörs över hela...
Svar
7
· Visningar
1 763
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp