kryddblandning som försvunnit

Alltså innehållsdeklarationen är ett smått mysterium. Varför är vissa kryddor namngivna som just kryddor (och typ specificerad inom parentes) medan andra kryddor listas separat? Enda anledningen jag kan komma på är att de vill få en att tro att det är mer cayennepeppar, kyndel, rosmarin, timjan, vitlök och vitpeppar i blandningen än det är och att enda sättet att flytta upp dem i ingredienslistan är att klumpa ihop dem under samlingstermen ”kryddor” då de som enheten kryddor sammanlagt står för högre del av innehållet än de gör var för sig. Men varför det skulle vara viktigt att få vitpeppar listad innan svartpeppar (om det nu inte innehåller mer) övergår mitt förstånd.
Det beror på 2 % regeln som en del använder. Om den sammanlagda mängden understiger 2 % kan man deklarera som kryddor. Om dom inte är med på allergen listan ex senap, selleri. Vitlök deklarerar man oftast. Allergena kryddor skrivs med fetstil.
 
Rekommenderar Kerala i Indien om man ska titta på kryddor. Det mesta förutom kanel odlas där. Jag är ju kryddnörd. Tittar man på wokdeklarationen så är den märklig. Finmalen ser ut som grillkrydda men har lägre salthalt än grillkrydda. Och Culinar som har kockens varumärke köper kyndel som är en väldigt liten råvara när det gäller användning. Sen ett hopkok av örter. Ju fler småduttar av ingredienser ju dyrare att tillverka.
 
IMG_3929.JPG

Jag vill också efterlysa en krydda. Bra till, för och emot allt i köket för en nyhemifrånflyttad Mörph. Smakade typ röd aromat. Användes till pasta med creme fraiche. Saknar svårt! Men kanske kan blanda just aromat och pommeskrydda och få nåt liknande?
 
Kyndel är överkurs, torkad smakar inte mycket. Basen är en grillkrydda med ingefära högt på ingredienslistan. Dragon ger en speciell smak. Korianderfrön lite sötma. Så vanlig grillkrydda med färsk ingefära och vitlök. Tillsätt de torkade örter du har i väldigt liten mängd. Jag jobbade 20 år på R& D och blandat många kryddblandningar på marknaden. Är fortfarande i kryddbranchen.
helt off topic men är det inte sådana här saker som är så roliga med bukefalos? Helt random tråd och så plötsligt seglar det upp någon som bara "jomen jag råkar ju faktiskt vara expert på det här lätt obskyra områden och ha jobbat med det hela livet". Helt oironiskt alltså - jag vill nästan att du ska ha en egen krydd-frågetråd nu :D
 
Visa bifogad fil 110999
Jag vill också efterlysa en krydda. Bra till, för och emot allt i köket för en nyhemifrånflyttad Mörph. Smakade typ röd aromat. Användes till pasta med creme fraiche. Saknar svårt! Men kanske kan blanda just aromat och pommeskrydda och få nåt liknande?
55% salt glutamat ca 20%, paprikapulver 10% ,socker 8% lökpulver 6%', jästextrakt ca 3%,
olja runt 1-2%' ,sellerifrö 1%, klumpförebyggande medel max 1% örter under 1%
 
55% salt glutamat ca 20%, paprikapulver 10% ,socker 8% lökpulver 6%', jästextrakt ca 3%,
olja runt 1-2%' ,sellerifrö 1%, klumpförebyggande medel max 1% örter under 1%
Lovely! När kan du leverera en batch? ;)
Det där är ju som "mammas köttbullar" - även om en skulle ställa sig och vispa själv enligt recept så skulle det ju aldrig bli exakt som en minns det från fakbrik.


EDIT pga fat fingers...
 
Jag ska nog starta en tråd om "den försvunna bacondressingen"... För många herrans år sen fanns det en bacondressing med baconflakes och fantastisk baconsmak... perfekt till en hel del grillat och gott som pommesdip... :heart Den fanns typ under 2 år och sen tvärförsvann den... :(
 
Var det riktig bacon i ?
Lovely! När kan du leverera en batch? ;)
Det där är ju som "mammas köttbullar" - även om en skulle ställa sig och vispa själv enligt recept så skulle det ju aldrig bli exakt som en minns det från fakbrik.


EDIT pga fat fingers...
Har jobbat med receptet på Mammas kryddblandning, vi levererade 1 ton kryddlandning i veckan till fabriken. Den innehåller en hel del lökpulver.
 
Har jobbat med receptet på Mammas kryddblandning, vi levererade 1 ton kryddlandning i veckan till fabriken. Den innehåller en hel del lökpulver.
Jag skulle kunna tänka mig nån sort torkade flakes ja... för det var något i, med tydlig smak av bacon. Jag kommer inte ihåg "vems" det var, för det var "inte igår"...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 662
Senast: fejko
·
Mat Jag är på jakt efter en god måltidsersättning, helst något i pulverform som man blandar själv och gärna billigt (men viktigast är att...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 361
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp