Kryptorchid - kastrering

Madick

Trådstartare
Idag var det dags för ettårsvaccin och veterinären lyssnade och kände överallt. Tydligen är ena kulan uppe i ljumsken och Ozzy är därmed Kryptorchid och får varken ställas ut eller avlas på. Då kan vi släppa den funderingen då.

Vi har funderat lite på kastrering men med tanke på att rasen är liten så fanns tanken på avel, men det är ju inte en faktor längre.

OM vi skulle välja att kastrera så är det vad jag förstår ett större ingrepp när båda kulorna inte är nere, är det någon som vet på vilket sätt? Vad är riskerna? Kostnad ungefär?

Fördel/nackdelar med kastrering? Tydligen kan värmen runt testikeln som inte kommit ner öka hormonhalten så han kan bli mer "grabbig" och det är ju inte direkt önskvärt. Inga problem i dagsläget dock.
 
Jag har haft två kastrerade hanar, den ena kastrerades i april så har inte märkt så mycket ännu. Han slutade dock skvätta inne, det tog lite dryg 2 månader. Nu kan det hända någon gång om vi är hos andra, eller det har hänt en gång i ett hem med 3 andra hanar. Förut skvätte han inne så fort de lämnades ensamma, varje gång.

Min förra hane blev mycket, mycket lugnare. Han hade jättelätt att gå upp i stress och blev helt manisk nästan. Han blev lugnare så vi faktiskt kunde träna och ha kontakt. Han började äta bättre också, var kinkig med maten innan och lite tunn.

Sen är ju fördelen med löptikar också. Jag har nästan varit ensam om att ha hanhund i umgänget och min förra hane reagerade inte ens på löptikar. Den nuvarande hade varit kastrerad i lite drygt 2 månader när min tik började löpa och han var inte intresserad. Hon gjorde allt för att han skulle hoppa på men han trodde att hon lekte,

Jag kastrerade hane ett vid ett års ålder och hane två var ett år och åtta månader.

Nackdelen jag märkte på förra hanen var att jag fick hålla koll på vikten. Det gick att hålla vikten, men jag fick vara observant.
På båda hanarna har jag sett att andra hanhundar gärna rider på dom.

Jag tycker fördelarna överväger. Har läst att en del kan bli inkontinenta men att det går att medicinera, det är inget problem jag haft med mina.
 
Vår dvärgschnauzer hade också ena testikeln högt upp i bukhålan och kastrerades därför. Testikeln låg i veterinärens mening "in a problematic spot" och i hennes erfarenhet var kastrering absolut att föredra, så vi gjorde så. Hunden är precis lika underbar som tidigare, har inga vikt- eller inkontinensproblem (han är dock bara två år gammal än så länge), och den enda, enda skillnaden i humör är att han är inte längre fullt lika besatt av ett visst träd som alla kvarterets hundar kissar på.

Ingreppet gick på 600 dollar totalt (nordöstra USA).

Om jag förstod veterinären rätt så finns det mer och mindre problematiska ställen för den icke-nersläppta testikeln. Vår hunds låg för nära något annat organ för att hon skulle kunna rekommendera att låta den vara kvar. Säkert finns andra veterinärer som har andra åsikter och jag tror också det beror på hundrasen och dess storlek/andra medfödda eller genetiskt betingade problem.
 
Om den ligger i ljumsken är det inte direkt några större risker med OP jämfört med en helt vanlig kastrering.
Ibland kan man till och med flytta bak testikeln när hunden är sövd så att man kan göra snittet på nästan samma ställe som vid en normalkastrering.
Det är när testikeln ligger i buken som riskerna blir större då man behöver öppna själva bukhålan och har närkontakt med bukorganen. Men knappast mycket större risk än en vanlig tikkastrering.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken lyder så har jag funderingar på att kastrera min jack russel hane. Han är nu 7 mån och jag har börjat och fundera på när...
2
Svar
29
· Visningar
6 210
Senast: mian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp