Kastrering av hane, när och hur?

Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Jag har bokat tid för kastrering av min hund på måndag, det ska kosta 2600:-. För hund under 30 kg, utöver 30 kg kostar det lite mer, per kg... Så kolla runt lite, det kan nog vara lite olika vad det kostar!
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

vallhund: Samma länkar som du lagt ut tidigare och på andra forum också antar jag? Det finns inga källhänvisningar i dem, till stuider eller så. Och de handlar om kastrering av valpar på stora raser som då inte växer som de ska. Det är väl inte aktuellt här? Eller har jag missat något i dina länkar? Det var från den första länken.
Den andra länken handlar om att ta bort äggstockar från tikar??? Vad har det med tråden att göra??
Den tredje länken handlar om att det kanske inte alltid "lönar sig" att kastrera ur hälsosynpunkt, alltså att kastrerade hundar inte nödvändigtvis är friskare än okastrerade.

Men här handlar det väl inte om, som i USA där dina länkar är skrivna, om att var och varannan hanhund kastreras? Jag har haft flera hundar, är inne på min sjätte och det här är första gången jag kastrerar en hund. Orkar inte helt gå in på här varför, just nu, senare kanske. Men jag vet att mina skäl är rimliga och att dina länkar inte är helt relevanta i den här debatten i Sverige! I bara den sista av dina länkar finns källhänvisningar. Rottweilerlänken hänvisar till någon studie, men studien namnges inte, länkas till eller på annat sätt visas var studien finns. Den första av dina länkar är skriven av en person som kallar sig veterinär (kanske är det, vad vet jag, men jag skulle också kunna skriva ett sånt inlägg och kalla mig veterinär), finns inga källor och hon skriver i jag-form, alltså vad hon själv tycker och har upplevt... Inte så seriöst i mina ögon.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Ja det är samma.

Jag har inte ifrågasatt dina skäl till att kastrera din hund, det är din ensak, vill du dela dem med oss får du göra det, annars låter du bli.

Jag vill bara att folk/hundägare tar reda på så mycket som möjligt om för o nackdelar innan de beslutar sig.

Men om man ser till hundens välbefinnande, psykiskt så borde det vara samma frustration som de lider av.
Jag vill/funderar inte på att kastrera för att min hund ska bli enklare att hantera! Jag funderar på kastrering för att jag märker en enorm stress just pga tikar (särskillt de som löper) redan nu hos min hund. Han blir hyper stressad och totalt blockerad när han får upp tik doft. Träffar man tikar som på hundkurser m.m. så har han enormt svårt att koncentrera sig.

Kastrering gör jag för hundens bästa inte för min.
Har en hanhund sådana problem som du beskriver så är kastration naturligtvis ett bra alternativ.
Du har ju haft flera hundar så det borde du kunna avgöra själv.
Själv är jag så lyckligt lottad att jag aldrig haft hanhundar som blivit sådana.

mvh
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Visst gör jag som jag själv vill...har tagit reda på mycket fakta om kastrering och har pratat både med min veterinär och med min tränare. Vi har alla kommit fram till samma slutsats att kastrering är nog bästa lösningen för att min lille grabb sak få ett härligt och lungt liv. Inte rätt att han ska behöva stressa ihjäl sig för att den finns tikar överallt.
Han kanske skulle bli lugnare om han fick para sig, finns de hanar som blir lugnare av att få utlopp för sina drifter. Men för det första så har han dåliga höfter och för det andra så vill jag inte avla på en hane som har så starka drifter och lätt för att stressa.

Vallhund- du har haft tur som inte haft någon hane som lidit av "tikstress". Det är väldigt jobbigt att se hunden som mår dåligt pga tikar. Det går inte alltid att träna bort alla oönskade beteenden. Hunden som jag hade tidigare som oxå var "tikgalen" mådde riktigt dåligt. Han kunde inte sova, äta eller koppla av. Han vankade av och an och gnällde, ville ut hela tiden. Fanns det löptikar i närhete n så stack han iväg helt blockerad. :cry:
Att jag funderar och väljer att kastrera min nuvarande hund är för att jag vill inte vill att han ska må så dåligt. Och att jag vill kstrera tidigt är för att han inte ska få beteendet invant utan att bryta nu innan han riktigt förstår vad det är som luktar så gott.:angel:

Har beställt tid nu, och det kommer bli en riktigt kastrering. Hoppas att allt går som det ska. Kan hålla er uppdaterade.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Det är väl alltid bra att sätta sig in i eventuella risker med ingrepp. Däremot kan informationen i dina länkar inte tas som absolut sanning heller, angående t ex ökad risk för hypotyreoidism så är de undersökningar som gjorts av kastrerade hundar gjorda på för få fall för att man ska kunna använda dem som säkra bevis enligt ett svenskt arbete(Svensk Veterinärtidning 12/99, sid 579-583).
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Absolut, har aldrig påstått att det är den enda sanningen.
I TS plats hade jag förmodligen tagit samma beslut.

mvh
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Då är vi på samma planhalva. :laugh:

Själv ser jag inget problem i att t ex blandraser kastreras mer rutinmässigt, däremot finns det anledning att hålla koll så att inte kastration blir en lösning då felet ligger inom aveln, t ex att man använder testosteronstinna och/eller översexuella individer. Det är ju också bra att man har extra koll på eventuella ökade risker för sjukdomar om man har en ras där risken för sådan sjukdom redan är förhöjd. Själv kastrerade jag min hane rätt sent för att se om det kunde påverka hans höga stressnivå, han skulle inte gå i avel och mentalutvärderingar var redan gjorda. Resultatet var över förväntan och förutom ökat matintresse(som jag var beredd på och som i hans fall snarast var en fördel) har jag inte märkt några nackdelar.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

;)
Själv anser jag att alla importerade sk gatuhundar skall vara kastrerade, samma med Svenska omplaceringar som inte går via rasklubben o som är testade för att inte ha problem med testoseron relaterade problem.

Jag vill inte se en utveckling som den i USA där blivande avelshundar säljs till skyhöga priser o alla andra kastreras innan man vet vad de kan ha för avelsvärde.

Utställningar är i sammanhanget ett problem, eftersom de manliga individerna premieras så högt, men hur fungerar de i vardagen med andra hundar?
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Jag ska kastrera min hane när han är 6 mån, alltså i slutet av denna månaden ungefär beroende på tid som finns tillgänglig..
Jag bestämde samtidigt som jag köpte honom att han ska kastreras, han är blandras och jag har en tik hemma - en renrasig sankt bernhard med avelsvärde. De skulle garanterat inte utgöra ett bra avelspar ;)
Jag tycker att hundar utan avelsvärde med fördel kan kastreras liksom en häst eller en katt, de får ofta ett bättre liv utan stress och riskfyllda rymningar.

Här kostar kastrering ca 2500-3000 kr.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Nu är min vovve kastrerad, ca 2 veckor sedan. Allt gick jätte bra....såret har läkt fint.

Har redan börjat märka av lite positiva effekter, han är inte alls så besatt av dikdoft som tidigare. Visst lite sitter kvar men det går att bryta honom nu, han blir inte totalt blockerad så det verkar lovande. Han har även börjat kunna slappna av inne, springer inte och gnäller och vill ut stup i kvarten. Utan har vi varit ute så är han nöjd och glad.
Det negativa är väl att han har blivit väldigt matglad mot tidigare, men dte är ju bara att hålla rätt mängd och se upp så att han inte blir en tjockis.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 959
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Human
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 737
Senast: Masse
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 860
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp