Bukefalos 28 år!

Kastrering av hane, när och hur?

mian

Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag funderingar på att kastrera min jack russel hane. Han är nu 7 mån och jag har börjat och fundera på när man kan göra det och vilken metod man ska välja- kastrera på riktigt eller kemiskt.

Jag har tidigare haft en jrt hane som va helt galen vad gäller tikar, han blev jätte stressad (varken åt eller sov som han skulle) och helt blockerad (gick inte få kontakt med honom) så fort han kände doft av löptik. Jag hade tankarna på att kastrera även honom. Men han hade ej så stora problem med tikar som yngre han belv värre med åren och veterinären trodde ej detta skulle hjälpa då det redan va ett invant beteende.
Nu har jag börja märka av på min 7 månaders hane att har ett stort intresse för tikar. Han har redan börjat visa stress symptom och blir blockerad. Hur skall han bli som stor om det börjar redan nu. Vill inte ha en till som blir totalt "galen" av tikar. Vill att kan ska må psykiskt bra och att vi ska kunna ha roligt tillsammans. Finns ju löptikar överallt och jämnt.;)

Hur skulle ni har gjort?! Testat att kastrera kemiskt först? (ska ringa vet. och prata med dem)
Skriv gärna era tankar kring kastrering för och nackdelar. Gärna tips på hur man kan försöka få hunden mindre blockerad.:idea:

(Behöver inga kommentarer om att man ska fostra hunden jag går redan på träning och jag tänker fortsätta med det. Träningen går än så länge bra, men som sagt han blir aningen borta (blockerad) när tikarna börjar lukta gott.)
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Varför vill du först testa med kemisk kastrering?
Om du redan nu märker stress så låter det ju som en väldigt bra ide att kastrera. :)
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Jag slänger in en fråga, och hoppas att det inte gör något:D

Vi satt på jobbet och pratade kastrering av hanhundar, och en av tjejerna frågade mig, för jag skulle ju veta som hade brukshund:D..
Men jag hade ingen aning!

Får man tävla en kastrerad hanhund?
I mina öron borde man få göra det, kan ju inte ha nån betydelse om kulorna finns eller inte när jag springer runt på lydnandsplan och tävlar, ja så länge jag inte ska avla på honom.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Jag tror man får tävla om de är kastrerade "på riktigt" men ej om de är kemiskt kastrerade - då räknas det som doping har jag läst någostans.

Går väl att kolla upp på SKK lite bättre innan man genomför ingreppet.;)

Nu är jag inte så värst intresserad av att tävla mera att ha en hund som man kan ha roligt med och träna.

Någon mer som har något att säga?

Som line_n skiver kanske det skulle vara lika bra att ta bort kulorna på en gång, men jag vet inte...känns lite drastiskt. (matte är velig, har läst både gott och ont) Ska nog ringa veterinären idag och prata.:idea:
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Vadå drastiskt, vi kastrerar ju hästar och katter på löpande band, det är väl inte värre med hundar? Jag ser faktiskt bara fördelar med det. Man får definitivt tävla med en kirurgiskt kastrerad hund. Vår hanhund (nu tyvärr i hundhimlen) var kasterad o vår tik är. Inga neg effekter på någon av dem. Man får vara lite mer restriktiv med maten bara, då ämnesomsättningen sjunker. Inget bekymmer dock om man bara tänker på det.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Jag kan inte heller tycka att det är drastiskt - eller har du egentligen avelstankar?

Måste vara bättre att kastrera tidigt innan den lagt till sig med en massa beteenden. Även om orsaken är borta kan befästa beteenden finnas kvar även efter kastrering om hunden är äldre.

Se till att få ett intyg på att kulorna var som de skulle! Om du skulle vilja ställa ut i framtiden krävs detta. Ska vara på särskild blankett.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Är nog mest jag som är lite fjollig, jag är själv hästmänniska så hade jag haft/fått en hingst som ej skulle va till avel vore det självklart med kastrering.

Har kollat lte med veterinären som jag sa och de tyckte oxå att om han redan visar tendenser till att bli tikgalen så är det inget att hålla på.
Bara han va färdig vuxen och välutvecklad och det är han. Han blir inte mycket större än han är nu och testiklarna är stora.

Avelsyfte har jag inte, har visat sig att han dåliga höfter.:( (hade ändå inte tänkt avla och definitivt inte med de korten i handen).

Några mer som har kastrerat sin hane, hur gamla var de?
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Jag kastrerade min tyvärr för sent, när han va 1,5år. Inte tik-galen men han-ilsk istället. :S
Min kompis kastrerade när hennes va 8 månader. Han är snart 1 år nu. Men där va det endast av den anledningen att hon inte ville avla på honom och ville inte riskera att han skulle bli tik-tokig eller han-ilsk.

Jag kommer i fortsättningen kastrera mina hundar. Dock tidigare än nuvarande.

Lycka till =)
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

kastrering skall göras innan könsmognad. DU skall sääta in ett kastreringschip. Varför köper man en hane, har själv hanar och tikar, inga problem. Tyvärr har det blivit modefluga att kastrerar hanar. prova chipet ge din hund en chans. begären sitter i även vid kastrering . LYCKA TILL!!!!!




mvh hurrbert
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

kastrering skall göras innan könsmognad. DU skall sääta in ett kastreringschip. Varför köper man en hane, har själv hanar och tikar, inga problem. Tyvärr har det blivit modefluga att kastrerar hanar. prova chipet ge din hund en chans. begären sitter i även vid kastrering . LYCKA TILL!!!!!
På vilket sätt ger man hunden en chans genom att prova chip? Om hunden blir bättre på vilket sätt är det då fördelaktigt att fortsätta använda chip mot att kastrera?

Angående begären är det såklart individuellt men min hund slutade helt att jucka på tikar efter sin kastering vilket gör att han numera kan leka med andra hundar utan att totalt stressa upp sig. Inte ens tikar i höglöp har han brytt sig om med ett undantag, grannens labrador, som han tydligen är hopplöst förälskad i trots brist på kulor. :p
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

kastrering skall göras innan könsmognad. DU skall sääta in ett kastreringschip. Varför köper man en hane, har själv hanar och tikar, inga problem. Tyvärr har det blivit modefluga att kastrerar hanar. prova chipet ge din hund en chans. begären sitter i även vid kastrering . LYCKA TILL!!!!!




mvh hurrbert

Vad då ge hunden en chans? Jag förstår inte vad du menar? Om man vänder på det - varför skulle man INTE kastrera hundar som inte är ämnade för avel? VArför tycker vissa människor att et är så mycket värre att kastrera en hund än att kastrera häst eller katt?
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Vår hane var 6 år vid kastreringen. Vi kastrerade då det kom in en tik i familjen och vi helt enkelt tyckte det verkade för krångligt att ha hane och tik ihop, samt att det för oss inte kändes som någon stor grej. Zorro var lite lagom tråkig mot andra hanhundar, men trots att han var gott och väl vuxen vid kastreringen blev det faktiskt mycket bättre sedan. Dock var ju inte det huvudsyftet, utan en positiv bieffekt.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Har pratat med veterinärkliniken idag, och gisses vad dyrt de va med kasteration. Ska ju vara ett relativt enkelt ingrepp...kostar ca 4000 kr!:eek:
Om man jämnför vad det kostar för att kastrera en hankatt så är det ju svindyrt.

Den jag pratade med tyckte att jag skulle prova att chippa först och se hur han blev, om detta funkade så kunde man sedan göra ett operativt ingrepp.
Vad tycker ni om detat förslag...någon som har gjort så?

Hur är effekten av chippet? Ställde frågan och enligt vet. skulle de ge samma effekt.:confused:
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Ärligt talat - 4000 är väl ingenting i sammanhanget?

Du kan ju alltid kolla runt med olika veterinärer, priset kan variera.
Men en så liten summa bör man väl ha undanstoppad.

Jag skulle inte sätta in chippet, DET känns som bortkastade pengar. Speciellt eftersom du mycket troligt ändå kommer kastrera ändå sen.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Kastrerade min när han var 1 år och ca 5 månader, kostade 3000:-

Tycker det låter som om du lutar åt att kastrera så då tycker jag du ska hoppa över chippet och göra ingreppet direkt.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Låter verkligen dyrt! Det var väl en jack russel du hade? Jag pratade med flera veterinärmottagningar här förra året och det skulle kosta 3000-3500 för en hund över 30kg. Kommer inte ihåg exakt men gissar på en tusenlapp mindre för små hundar, alltså hälften av vad din veterinär tar!
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Nu är ju hundar o hästar inte samma sak, inte heller katter.

Innan man lovar guld o gröna skogar så kan det vara bra att upplysa om de negativa effekterna oxå:

Info om kastrering av hundar:
http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html
http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

stellan o TS kanske speciellt skall läsa på om tidig kastrering av hanhundar.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Ja, det är en jack russel..väger ca 8,5 kg nu (han är rätt stor för sin ålder kan jag tro).

Jag ska kolla runt lite och se hur priserna varierar, fick inte mycket info av den jag pratatde med igår. Så jag ska ring till en anna klink för mer info. Jag vill ju veta vad jag gör innan....som ex. bieffekter om det finns några med chipp/spruta m.m..

Vallhund- vad menar du med att hästar/ hundar/ katter är ej samma sak? Att de skulle reagera olika på kastrering, på vilket sätt isf....vill gärna ha mer info.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Hästar väger några hundra kg mer än hundar o är svårare för de flesta hästägare att hantera som hingstar.
Katter kastreras ofta för att de går ut o det leder till en oönskad ökning av ovälkommna vildkatter. Många kastrerar även innekatter pga att de är svårare än hundar att dressera.

Vad gäller hälsoaspekter med de olika raserna kan jag inte uttala mig om, det har jag inte kunnskap nog att uttala mig om.
Jag har gett dig länkar om kastrering av hundar.
 
Sv: Kastrering av hane, när och hur?

Jag håller med dig till viss del om man ser enbart till hanetringssynpunkt så är det jobbigare att klara en "stogalen" hingst mot en "tikgalen" hund. Hästen har ju betydligt mer styrka och tyngd.

Men om man ser till hundens välbefinnande, psykiskt så borde det vara samma frustration som de lider av.
Jag vill/funderar inte på att kastrera för att min hund ska bli enklare att hantera! Jag funderar på kastrering för att jag märker en enorm stress just pga tikar (särskillt de som löper) redan nu hos min hund. Han blir hyper stressad och totalt blockerad när han får upp tik doft. Träffar man tikar som på hundkurser m.m. så har han enormt svårt att koncentrera sig.

Kastrering gör jag för hundens bästa inte för min.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 997
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 256
Senast: Human
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 743
Senast: Masse
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 877
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp