Bukefalos 28 år!

Kunskap om anläggning av.

E

ecssory

...ridhusunderlag verkar vara en bristvara.

Jag är av åsikten att skall man göra något så skall man göra det ordentligt och målsättningen skall vara "Tip Top".

I majoriteten av ridhus, som jag besökt, så brister jag ut i tårar och sliter mitt hår.
Det är som att vandra på en sandstrand, ridklubbarna skulle kunna arrangera Beach volleyturnering.

Jag rider dressyr och vill att botten skall vara fast men sviktande. När hästen står på underlaget skall det inte vara några problem att se i princip hela hoven dvs hästen skall stå på underlaget och inte i underlaget.

Därefter, underlaget skall inte djupharvas - det skall sladdas. De få gånger det harvas så skall det sladdas efteråt.

Hör i dessa tider om alla människor som anlägger paddock....vad har de för underlag...jo, SAND??!!
Dränera fattar de inte att de måste göra heller :angel:.

Jag har funderat mycket över detta och när jag pratar med folk så beror detta vansinne på att gemene man inte har koll på underlag. De tänker inte på hur underlaget när de går in i ridhus eller paddock (om det inte är så att hopphästen halkar i underlaget eller det ligger sjöar med vatten eller dammar vs) och de känner ingen skillnad på underlagen.

Jag känner stor skillnad på min häst beroende på underlag och har i princip alltid kännt av skillnaden sedan jag började rida dressyr målinriktat.

Varför är det så här *river resten av mitt hår*??

Nästa abonnemangsperiod måste jag leta nytt ridhus eftersom det jag rider i nu har en botten som anläggs av, enligt mig, okunniga och någon större kortsidesspegel får vi inte upp heller
 
Jag har äntligen fått turen att stå i ett stall där de verkligen har koll på underlaget, de vet vad de gör och det är så fruktansvärt skönt! Dessutom håller de på att bygga ett ridhus med sånt där underlag som alla kändisarna har, har ingen aning om vad det heter men Brink, Helena Persson, Lisen&Peder m.fl. har det och jag är helt kär i det :love:
Det är sviktande och inte djupt och helt underbart!
Förra stallet vi stod uppstallade på hade torv i ridhuset, de djupharvade hela tiden och allt låg på kanterna :crazy: Om man satt på huk i ena hörnet såg man inte hörnorna på andra sidan och då var det bara 40 meter långt :crazy:
Kan säga att jag red mest ute när jag stod där... :angel:
Håller med till 100% att ska det göras så ska det göras ordentligt och så är det på stallet jag står nu, helt underbart :bump: :)
 
En själsfrände - underbart!

Det du tänker på är equi-pro/rubberground - det bästa underlag jag träffat på hittills!
Det fungerar dessutom kanon på vintern om man har underlaget inom dränerat område (givetvis, utomhusbanor skall vara dränerade).
Några mil härifrån har en privatperson byggt tak över sin paddock med equi-pro istället för att bygga ridhus - så kanon!
Bästa alternativet på sommaren och helt ok på vintern så länge det inte blåser!

Förstår inte att folk inte känner skillnaderna på underlag?
När man rider så är känsla a & o och där spelar underlaget stor roll.

Rider hellre på stenhård grusväg än djupharvat ridhus med traditionell botten.

Vi har ett ridhus här i närheten med traditionell botten men de har fått till det ganska bra med en tunt ytskickt + att de sladdar....det är mest dressyrfolk där också :smirk:.
Får väl antagligen lösa abonnemang där.

Känns tråkigt att behöva köra hästen till ridhus när man har ett ridhus precis runt hörnet som inte håller måttet.
 
Jag har ridit i det där ridhuset nån gång samt tömkört en del... Jag blev faktiskt överraskad över hur mkt som låg på kanterna där... Kändes mer än hos oss... Trodde liksom att ett så stort stall, som ibland kallas dressyrställe, borde ha bättre ordning...

Vad gäller underlag kan jag förstå de som inte äger sina anläggningar, utan bara hyr. Jag skulle inte heller vilja lägga ner en massa pengar på ett ställe där jag kanske bara bor nån månad till. Att hyra är ingen säkerhet, speciellt inte om ägaren är snål och VÄGRAR hjälpa till ö h t. Man vet aldrig hur länge man är kvar där...

Ja, det här med undrelag är väldigt viktigt! Det ska, som redan skrivits, svikta, men inte låta sjunka ner. Detta gäller alla grenar/inriktiningar/ambitioner. Det handlar ju om hästens bästa. Den ska hålla i många många år. Rida i sandtag och på hård väg (grus som asfalt) kan man göra ute. I ett ridhus och på en träningsbana vill jag kunna träna hästen, utan att behöva tänka på hur senorna mår av underlaget...

Fram för mer kunnande om underlag och skötsel!!! :banana:
 
Här har du en till. :)
Jag fattar inte heller att folk inte verkar bry sig om underlaget.
Där jag står så ser paddocken ut som en berg-och-dalbana. :confused: Givetvis är det sand och väldigt djupt. Dessutom är det lite gropar här och var. :crazy: Med andra ord livsfarligt att göra en ordentlig ökning (inte för jag jag det, men i alla fall :angel:)
Min häst hatar det underlaget och går i princip aldrig riktigt bra på det. :(

Tack och lov har vi ridhus med bra underlag på ca 10 minuters ridavstånd.
Jag tycker underlaget är jätteviktigt, mycket för att min häst verkar så himla känslig för det.

Jag förstår inte folk som rider dag ut och dag in på uselt underlag och som ändå tävlar ganska mycket. :confused:
Dessutom klagas det alltid på underlaget när man är borta och tävlar. DÅ spelar det tydligen stor roll. :confused: Fast det kanske beror på andra orsaker... :D

Sån där Equi-pro skulle jag vilja testa. Är det lite som gummiflis? I sådana fall skulle min pålle älska det. :)
 
Jag håller helt med! Jag har nyss flyttat till ett nytt stall där mycket är bra men utebanan är som ett stycke sandstrand... Frågan är vad man kan göra åt detta? De säger att den kommer att "sätta" sig? Vad tror ni om detta?

På mitt förra stall har den stora fina utebanan inte "satt" sig efter 2 år... Jag trodde att jag skulle drunkna med häst och allt bara jag skrittade över den :eek:

/kiira
 
Kan inte annat än hålla med!!
Det är så himla trist när man ska behöva åka flera mil för en bra ridbana, när jag har en på 500 m's avstånd.. fast den är då som en sandstrand, kommer att sätta sej säger dom som "vet" - pyttsan..
 
Sand sätter sig inte.
Det är dessutom så stor påfrestning med hästar att när banan påminner om något som "börjar sätta sig " så måste du sladda eller tom harva eftersom överdosering av sand i underlaget gör att det gropar sig.

Traditionellt ridhusunderlag måste sätta sig och det tar ett tag och är vidrigt att rida på under tiden, ett bra syntetiskt underlag sätter sig i det närmsta med en gång och håller sig därefter kanon utan för mkt underhåll.

Skall vi bilda en protestgrupp som går ut för att göra människor medvetna om vad det är för skit de rider på :D!

Här hemma skall det bytas två ridhusbottnar och jag var snabb att implementera mina åsikter och andra alternativ i två st från personalen och fick dem med mig. Jag skaffade material och övrig information om underlagen och de presenterade infon på ett möte med styrelseordföranden och ridskolechefen (kunde inte vara med själv eftersom då hade de satt sig på tvären omedelbart - de gillar inte innovativa människor som förespråkar förändringar).

De var tydligen lika inskränkta som vanligt, styrelseordföranden hade träffat på en människa som hade detta på sin utebana och den var tydligen väldigt blöt...den var inte dränerad men det spelade ingen roll.
Observera att vi har tre utepaddockar av sand. Två går inte att rida i överhuvudtaget då de är så tunga att man drunknar och så blir det stora sjöar bara det duggar.
Gissa att de dammar också....

Hur som haver det blir två nya traditionella underlag, mitt råd till dem var att de denna gång skulle anlita någon som kunde sätta underlag istället för att göra det själva.

Nu kan de stå där, jag byter ridhus - det nya har dessutom flera stora kortsidospeglar.
 
...vill gärna vara med i gruppen :) ...
har nyligen anlagt ridbana, helt enligt ridsportförbundets förslag till underlag... den är en dröm... både att rida på och att sköta ...iaf hittills...men som vanligt smakar det så kostar det :( Tänk att få ha ett ridhus med lika bra underlag!!!!!!!
 
Hej!

Jag märkte ingen större skillnad innan jag åkte på ridläger, men nu är jag helt på din sida!

På ridlägret red vi dels på gummiflis utomhus och dels i riidhur, men jag vet inte vad det var för underlag. Redan andra dagen kände jag skillnad på min tjej, som blev ycket mjukare och gladare på dessa underlag. 4e dagen regnade det och utebanan blev ganska blöt(sjöar på den) och den blev mycket tyngre, även om den fortfarande var fast och fin. Pållan tyckte den var jättejobbig och gick bäst i ridhuset. Sen åkte vi hem och testade våra nya kunskaper på hemmabanan(sand) och pållan var kort i steget, spänd och ganska motvillig. Skulle väl vilja säja att underlaget spelade mycket in och har nu börjat leta efter ett ställe med bättre träningsmöjligheter, så jag kan få henne så där tillfreds igen./ Lavinia...
 
Hej!
Ville bara "glädja" dej med att stallägaren där jag står tänker göra om ett gammalt "lagerhus" till ridhus genom att lägga in spån på marken.. Vad var det du sa om underlag???/ Lavinia
 
Det verkar som om inte ens proffsen kan anlägga ridbanor. Kommer ihåg en tv-sändning från i våras (veckan innan Göteborg Horse show) i Tyskland tror jag det var, där halkade hästarna omkring bland 1,50-hindrena!
 

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 600
D
Ridning Hej! Min häst är 24 år, pigg och glad och älskar att bli riden, aldrig varit sjuk eller skadad *peppar peppar* och så vill jag...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp