Kurslitteratur som är slut på förlaget

Vi var med om precis det där, att boken hade slutat tryckas. Efter lite påtryckning mot skolan så insåg de det omöjliga och det beslutades att vi skulle ha en annan bok.

TS, är du med i Unionen? OM du är så har de något som kallas studiestöd. Innebär att du får tillbaka pengar för kurslitteratur. :)
 
Studentbokhandlar kan vara ide kolla i. Boken förra året vi hade som var tvärslut från förslaget och i handeln i övrigt - den hade Studentbokhandeln hundratals exemplar av.
 
Jag läste en kurs där boken var stört omöjlig att få tag på till en början. Då lade kursansvarig ut de kapitel vi behövde som pdf efter hand tills dess att alla fått tag på boken.
 
Vad är det för bok? Kanske någon här kan hjälpa :)

Avskyr när böckerna inte finns kvar hos förlaget, men ändå tvunget ska användas i kursen! Alldeles för vanligt tyvärr.. Mer än en gång jag har fått beställa på ex Amazon eller utländska bokhandlar..
Konsten att tala och skriva av Siv Strömquist ISBN 9789140664204
Så om någon sitter med den och har tröttnat så får ni gärna höra av er! ;) Kan man hitta svenska böcker på Amazon också? Där har jag inte ens tittat, det kändes lite för långsökt... ;)

Vi var med om precis det där, att boken hade slutat tryckas. Efter lite påtryckning mot skolan så insåg de det omöjliga och det beslutades att vi skulle ha en annan bok.

TS, är du med i Unionen? OM du är så har de något som kallas studiestöd. Innebär att du får tillbaka pengar för kurslitteratur. :)
Här verkar inte det alternativet finnas så det är nog bara till att leta vidare! ;) Tyvärr inte med i Unionen heller, det skulle ha varit trevligt! ;)

Studentbokhandlar kan vara ide kolla i. Boken förra året vi hade som var tvärslut från förslaget och i handeln i övrigt - den hade Studentbokhandeln hundratals exemplar av.
:up: Jag ska kolla upp vad jag hittar, jag hittade åtminstone grupper på FB för just student litterat så jag hoppas på att få napp där kanske!
 
Konsten att tala och skriva av Siv Strömquist ISBN 9789140664204
Så om någon sitter med den och har tröttnat så får ni gärna höra av er! ;) Kan man hitta svenska böcker på Amazon också? Där har jag inte ens tittat, det kändes lite för långsökt... ;)


Här verkar inte det alternativet finnas så det är nog bara till att leta vidare! ;) Tyvärr inte med i Unionen heller, det skulle ha varit trevligt! ;)


:up: Jag ska kolla upp vad jag hittar, jag hittade åtminstone grupper på FB för just student litterat så jag hoppas på att få napp där kanske!
Den verkar finnas begagnad på campusbokhandeln.
 
Tack allihopa! :love: Nu har jag beställd boken och den ska komma hem inom ett par dagar! Jag kommer säkert att återkomma med frågor ang studentlivet, det känns som om det finns rätt mycket gropar att ramla ner i... ;)
 
Jag ska börja plugga nu i höst och har fått litteratur listan och en bok går inte att uppbringa, den är slut på förlaget och alla ställen jag har försökt hitta den på säger just det. Hur går man tillväga då? Jag ska även skicka i väg en fråga till läraren men jag blev lite osäker på om det helt enkelt är upp till mig att leta på den eller är de skyldiga att ha litteratur som går att få tag på?

Jag känner mig väldigt ny och osäker inom den här världen... ;)

Det kan ju ligga på "extralistan" dvs litteratur som är bra att läsa men som inte kommer att hanteras direkt på kursen. Då behöver man inte köpa boken. Vi hade alltid en sådan extralist litteratur som inte nödvändigtvis existerade annat än på biblioteket utöver den lista på 3-5 böcker som ingick i kursen.

När det gäller läraren så trodde jag att de alltid kontrollerade att all litteratur fanns och dessutom skickar en lista på litteraturen som ingår i kursen till de av stadens bokhandlare som säljer kurslitteratur så att det finns att få tag i till alla. (vet att mamma brukade sitta med sådana listor)

Ändr: det ovanstående gällde alltså universitetskurser och Uppsala. Verkar lite udda av läraren att inte bry sig om huruvida litteraturen går att få tag i, jättekonstigt. Tur att du hittade den.
 
Inte sällan så har vi litteratur som lärare inom institutionen skrivit. Känns lite som klubb av inbördes beundran så att kollegorna ska tjäna på att studenterna köper deras alster typ....
Man tjänar liksom inga stora pengar på så sätt... Oftast handlar det nog snarare om en ekonomisk vinst för studenterna, de kan köpa en bok som exakt matchar det som läraren anser lämpligt att ta upp på kursen i stället för flera olika böcker. För övrigt har studenter rätt att delta i besluten om kurslitteraturen, den spikas varje år genom någon form av ämnesråd eller institutionsnämnd och där har studenter alltid rätt att ha en ledamot som kan ta upp om studenterna är missnöjda med en bok.

Själv håller jag just idag på med att sätta ihop ett kurskompendium till en kurs som jag ska hålla i september... Alla texter finns tillgängliga på nätet dock.
 
@Snurrfian Äsch, tänkte inte på att all kurslitteratur inte är på engelska :p Fast jag har faktiskt hittat svenska böcker på ebay, värt att kika!
I ämnet svenska var faktiskt alla böcker just på svenska! ;) Men även annars också i och med att det än så länge räknas som gymnasienivå. Nästa år får jag nog börja leta den "riktiga" kurslitteraturen på alla möjliga ställen... ;)
 
Äsch! Läsa böcker på svenska i en svenskakurs. Nej, nu driver ni med mej!
Jag har bott under mossan på en sten, allt i min värld kretsar bara kring biologi. Att man faktiskt kan läsa annat efter gymnasiet har aldrig slagit mej :angel:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 862
Senast: Migo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 000
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 058
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 009
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp