Kurslitteratur - var köpa?

bettysmatte

Trådstartare
Jag behöver en hög böcker till min kurs som börjar om ett par veckor. Adlibris, bokus och cdon har jag kollat, och böckerna landar på 2000 kr hos alla. Finns det något annat alternativ? Jag hade GÄRNA köpt begagnat, men enstaka böcker från privatpersoner blir så invecklat.... Finns det någon välsorterad internetbokhandel kanske, som säljer begagnad kurslitteratur? Har även kollat mitt bibliotek, men alla böcker är utlånade.

Om det är en kurs som många läser kan man ha tur att hitta äldrekursare som säljer av hela bokpaketet efter kursens slut. Kolla blocket, eller om det finns en fb-grupp för kursen/studentkåren!

Ibland kan det vara billiare att köpa från tex Amazon. Det man får vara noga med är att priserna kan skilja ganska rejält mellan tex .co.uk varianten och .com varianten.

Sen tycker jag att runt 2000SEK är ganska 'normalt' för en termin på 100% :)

Jag behöver en hög böcker till min kurs som börjar om ett par veckor. Adlibris, bokus och cdon har jag kollat, och böckerna landar på 2000 kr hos alla. Finns det något annat alternativ? Jag hade GÄRNA köpt begagnat, men enstaka böcker från privatpersoner blir så invecklat.... Finns det någon välsorterad internetbokhandel kanske, som säljer begagnad kurslitteratur? Har även kollat mitt bibliotek, men alla böcker är utlånade.
Campusbokhandeln! :D Det är en guldgruva! :D

Jag har sålt kurslitteratur på nätet. Kurslitteratur.se och studentapan.se är exempel på en sådan sajt. Har du inte kollat efter dina böcker på dessa sajter så gör det.

När jag pluggade använde jag mig av Campusbokhandeln, köpte där och sålde sen igen så blev det minimal kostnad för kurslitteratur.

Ibland kan det vara billiare att köpa från tex Amazon. Det man får vara noga med är att priserna kan skilja ganska rejält mellan tex .co.uk varianten och .com varianten.

Sen tycker jag att runt 2000SEK är ganska 'normalt' för en termin på 100% :)
Jag vet inte vad som räknas som termin och heltid. Men detta är för en 7,5-hp-kurs på halvfart. Den andra halvan (7,5 hp) börjar i slutet på november, om jag inte minns helt tokigt, och då blir det ungefär samma summa igen...

Idag lyckades jag i alla fall köpa en bok på Tradera (i nyskick), så där sparade jag en hundralapp (frakten inkluderad). Jag väntar på svar angående en annan bok. Måste försäkra mig om att det är rätt upplaga!

Måste försäkra mig om att det är rätt upplaga!
Kolla med kursansvarig hur viktigt det är med rätt upplaga.
I många fall är det bara väldigt små förändringar mellan upplagorna och då brukar det fungera utmärkt med äldre upplagor. Men det beror givetvis på vad det är för ämne och hur mycket fakta i just det ämnet kan förändras med tiden.

I övrigt - studentlitteratur ÄR apdyrt. Men ibland är det ändå värt pengarna.

Kolla med kursansvarig hur viktigt det är med rätt upplaga.
I många fall är det bara väldigt små förändringar mellan upplagorna och då brukar det fungera utmärkt med äldre upplagor. Men det beror givetvis på vad det är för ämne och hur mycket fakta i just det ämnet kan förändras med tiden.

I övrigt - studentlitteratur ÄR apdyrt. Men ibland är det ändå värt pengarna.

Jag är glad att jag inte läste till jurist, f-n vad dyr deras litteratur är! Många av mina böcker har jag kvar, de är bra som referens när man behöver fräscha upp något (plus att en del är riktigt tjusiga, i coffee table-stil).

På min tid använde vi kurslitteratur.se. Bästa tipset är dock att hitta någon som pluggar året över och få till en bra relation där och köpa både anteckningar och böcker av den personen.

Jag som spelade in föreläsningarna på mobilen sålde även dessa på begäran nedåt i leden. Jättebra för dem att kunna lyssna på andra frågeställningar och hur det var upplagt året innan. Många lärare återanvänder ju samma grejer år efter år.

På min tid använde vi kurslitteratur.se. Bästa tipset är dock att hitta någon som pluggar året över och få till en bra relation där och köpa både anteckningar och böcker av den personen.

Jag som spelade in föreläsningarna på mobilen sålde även dessa på begäran nedåt i leden. Jättebra för dem att kunna lyssna på andra frågeställningar och hur det var upplagt året innan. Många lärare återanvänder ju samma grejer år efter år.

Kurslitteratur.se har jag tittat på, men hittar inget av det jag behöver.

Jag ska bara plugga i höst och vår. Jag håller på att komplettera en lärarexamen genom VAL-projektet, och ska sammanlagt läsa 30 hp. Så det blir lite svårt att få kontakt med andra studenter, för detta är lite mer "fristående". Kan man väl säga.

Hur gör ni när det står en äldre upplaga i litteraturlistan än den upplaga som för närvarande säljs :confused: ? Upptäckte just att en av böckerna har kommit ut som ny upplaga 2015, men läraren vill tydligen ha den från 2007....

Hur gör ni när det står en äldre upplaga i litteraturlistan än den upplaga som för närvarande säljs :confused: ? Upptäckte just att en av böckerna har kommit ut som ny upplaga 2015, men läraren vill tydligen ha den från 2007....
Jag hade mailat läraren och frågat ifall det verkligen stämmer? Och fråga vart man i så fall hittar den gamla upplagan.

Det är nog så att läraren inte vet.

Det har varit jättevanligt i kurser som jag läst. I regel funkar det med nyare upplagor också, kolla bara så att inte hela kapitel är utbytta.

Tycker att det verkar hyfsat dyrt där dock? De tar lite mer för nya böcker än vad, t.ex., adlibris gör samt att de begagnade böckerna inte är så värst mycket billigare. Men, visst, lite kan man väl spara genom dem.
Ja nya böcker är dyrare där, men det är smidigt att hitta begagnade böcker och man kan även sälja böckerna till dem. Just om man inte vill hålla på och krångla, annars går det självklart att hitta billigare genom facebook grupper, eller andra sidor men då får man köpa en bok i taget. Jag brukar kolla om de finns begagnade på campusbokhandeln och gör de inte det så köper jag nya från adlibris som oftast är billigast.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka