Kvalsterallergi

Sv: Kvalsterallergi

Eukanuba sensitive skin har min hund ätit och det fungerade bra :)
Nu har vi dock det "vanliga" eukanuba sas för alla deras produkter är skonsamma för hunden!

Nu har vovven käkat detta ett tag och det verkar funka bra! HOPPAS!

Nu till den dåliga nyheten som nästan fick mig att slänga mig i ån... för 450 kronor fick jag reda på att jag eventuellt behöver göra en allergiutredning på hund nummer två! En kur med Stronghold ska först testas men veterinären trodde själv inte det skulle hjälpa, men för att börja i rätt ände.

HUR I HE*öETE kan man ha sån otur, TVÅ hundar med allergi? Nu ska jag inte ta ut det besvärliga beskedet i förskott men kan inte låta bli att ha lite ångest...
 
Sv: Kvalsterallergi

KL

Jag lånar tråden lite då jag har en fråga om allergi på hund.

Min tik fick för ca ett år sedan nysningar + klåda utan utslag. Fnattade sig på öron, hals, ljumskar och haser. Va ett flertal gånger hos veterinär som inte kom fram till något, provade några specialfoder utan resultat. Behandlade mot noskvalser men nysningarna fortsatte.

Sen fick jag praktik på en hästgård i våras, tog hund och katt med mig dit. Efter några dagar så va alla symtom som borta och jag påbörjade aldrig en kortison behandling som jag hade fått utskriven. Skrev innan här i en annan tråd om allergier att min hund blev bra att flytta till landet och vara gårdshund men nu är problemen tillbaka. Bor nu hemma i stan igen med hund och katt. Hunden började snabbt nysa när vi flyttade hem igen och småfnatta men inte i den mängd som innan. Däremot så är det mer nysningar och andhämtningar nu, mest när vi kommer ut direkt i kylan, efter en långpromenad så upphör snytningarna tills vi kommer in igen. Idag så slog det mig att det måste vara katten hon inte tåler, allt pekar på det. På gården så va katten nästan alltid på övervången trots hon kunde röra sig i hela huset men trivdes bäst där uppe. Alltså hade hund och katt knappt någon kontakt och besvären upphörde.

Jag som trodde det berodde på att hon varit understimulerad i stan och på så sätt blev bra att vara gårdshund. Men nu när katt och hund bor ihop nära varandra i en lägenhet så har problemen kommit tillbaka. Så hur vanligt är det att en hund får luftvägsbesvär och kli av en katts kvalser? Har iaf ordnat nu med en väninna nu som ska ha katten på prov och se om besvären går över till min stora sorg då jag tycker om katten. Kan säga att jag förra veckan påbörjade kortisonbehandlingen för att se om det gav resultat, redan efter en tablett så avtog nysningar och klåda så det tyder på en allergi. Någon som varit med om detta?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 626
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp