Kvarbliven efterbörd vid hingstföl.....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Girasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 569

Girasol

Trådstartare
Är lite nyfiken om ni råkat på följande? Hade ett sto som alltid varit lätt att få dräktig etc. Inga knussligheter under dräktigheterna eller annat. MEN varje gång hon nedkom med hingstföl så släppte inte efterbörden. Trots alla knep med longering. Sto ute/föl inne. eller att själv försöka vrida ut den. Ej heller att vänta.....:crazy:
Var enda gång har vi fått ta ut veterinär som sprutat och fått gå in och fullkomligen gräva ut den.
Vid stoföl så har efterbörden släpp inom 1 timme.:bow:
Sista gången så sa den distriktar´n att detta förekommer emellanåt på kossor, så varför inte på hästar även om hon aldrig varit med om det tidigare.
Hur har ni det ute i landet?? Råkat ut för liknande???
-nyfiken i en strut......

Sv: Kvarbliven efterbörd vid hingstföl.....

Har aldrig ens hört talas om det, än mindre varit med om det. 1 gång har jag fått tagit ut vet för att ge spruta för att moderkakan inte lossnade. Det var ett sto föl, lång och jobbig förlossning samt stort föl. Men det spelade nog ingen roll. Men vore roligt att höra om fler varit med om detta.

Ja, det heter att det kan hända så. "Modren vill inte släppa pojkarna" säger en del gamla hästgubbar. ;)
Vi har kor hemma, och det händer en del, så jag har aldrig tvivlat på att det kan vara så med hästar med, även om det aldrig hänt oss.

Moderkakan och efterbörden är väl samma? Eller är jag ute o cyklar?

Hände förresten mig själv när pojk nr 2 kom till världen... Kanske omedvetet inte ville släppa ifrån mig guldklimpen då!,)

stallägarens sto har haft problem med efterbörden vid sina två fölningar, den sista var en hingst men vet tyvärr inte könet på första fölet. hon ska föla igen om ett par veckor, intressant att se om hon får problem även denna gång och vad det blir för kön...

Visst är det samma sak. Bara olika på hur vi sa det.

Jag har varit med om det på två olika ston, fick ta ut veterinär.
Båda fölen var hingstföl. Sto nr 1 fick ett stoföl sista gången och då tror jag inte att det var några problem (inte min längre). Sto nr 2 var här för betäckning och kom innan fölning så där vet jag inte heller om hon gjort så tidigare (nuvarande ägare hade i alla fall inte varit med om det).

Faktum är att på, låt se nu, 6 fölningar tror jag, i mina stall, har fem varit ston och en hingst - och då hade märren faktiskt kvarbliven efterbörd...

Ja när du skriver det. Stoet fick två stoföl och då kom efterbörden precis som den skulle. Men hingstfölet förra året, då blev efterbörden kvar. :confused: :idea:
Det är ju lite lite "statistik-underlag" men det verkar ju stämma så långt.

*KL*

En kompis har på tre fölningar haft kvar efterbörden två ggr, stoföl alla tre gångerna.

När mitt sto fick sin pojke så kom efterbörden ut strax efter fölningen..

ska kanske tillägga att jag har ston där efterbörden blivit kvar även då det varit stoföl, men då har det inte upprepat sig så som det gjorde på denna märr. Likaså har jag ston som släpper efterbörden helt normalt fastän det har varit hingstföl....

Ganska intressant att vi är flera som varit med om samma sak.
Vore kul om man kunde få statistik på det hela! Håller med dig Evis.

:idea: Så fram med klockan, papper å penna, kära bukisar!
Hur lång tid tar det för märren att släppa efterbörden från att fölet är framfött.
Behövdes veterinär för att plocka den?
Vad blev det för kön?
Övriga ev komplikationer?
Vilket var beräknat datum för nedkomst?
-Vilket blev det faktiska datumet?
Vilken ras har ditt sto?

:bump:

Hur lång tid tar det för märren att släppa efterbörden från att fölet är framfött. Är olika beroende på vilket sto det är, den ena (haft mååånga föl) släpper efterbörden oftast direkt eller efter någon kvart. Ett yngre sto som haft lite förre föl brukar den sitta kvar ett par timmar åtminstone.
Behövdes veterinär för att plocka den? Aldrig hittills.
Vad blev det för kön? 50/50
Övriga ev komplikationer? En för tidigt född men det har ju inte riktigt med det här ämnet att göra.
Vilket var beräknat datum för nedkomst? De har oftast fölat någon vecka före utsatt tid förutom den för tidigt födda (fyra veckor).
-Vilket blev det faktiska datumet? Se ovan
Vilken ras har ditt sto? Shetlandsponnyer.

Vi har ett sto som haft kvarbliven efterbörd vid två av de fyra fölningar hon haft i Sverige. Ett sto o en hingst så 50/50 om vi pratar statistik. Hon hade fyra eller fem föl i Tyskland, ingen kvarbliven efterbörd.

Hon fölade i lördags kväll, fick en hingst o efter nån halvtimme ställde hon sig i "kiss"ställning o klämde till o så kom hela efterbörden hur lätt som helst.

Hittar alltså inget samband mellan kön eller nåt annat. Har pratat med veterinären som säger att det är hormoner som styr o att det inte kan påverkas utan händer lite då o då.

Hälsn Ann

Liknande trådar

Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 695
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna